Ny undersøgelse: Omgangstonen på jobbet er det største dilemma

Når danske lønmodtagere finder sig selv i et dilemma på jobbet, er det oftest omgangstonen, der er skyld i det, viser en ny undersøgelse fra Krifas Videncenter for God Arbejdslyst og konsulenthuset Etikos.

Snak i krogene, kollegaens sygefravær eller en kommende omstrukturering. Et dilemma på jobbet kan skyldes mange ting, men ifølge en ny rapport ”Dit Dilemmafyldte Arbejdsliv” fra Videncenter for God Arbejdslyst og konsulenthuset Etikos oplever mere end hver fjerde medarbejder, som har stået i et dilemma på jobbet, at det i et eller andet omfang har handlet om omgangstonen på arbejdspladsen.

Det er til trods for, at hver anden mellemleder og knap hver anden medarbejder finder det vigtigst, at omgangstonen på arbejdspladsen er professionel – dvs. saglig, faglig og ordentlig.

- Det er problematisk, at omgangstonen er vigtig for de fleste samtidig med, at det er den hyppigste årsag til dilemmaer på jobbet, siger Christian Borrisholt Steen, der er projektleder på undersøgelsen og har en cand.mag. og MA i etik og værdier i organisationer.

Store konsekvenser
Undersøgelsen viser, at det går ud over oplevelsen af både tillid, retfærdighed og evnen til samarbejde, når dilemmaer ikke håndteres på en hensigtsmæssig måde.

- Det kan have store konsekvenser for den enkeltes arbejdslyst og trivsel, hvis ikke der bliver taget hånd om den dårlige omgangstone og dilemmaer generelt, pointerer Christian Borrisholt Steen.

- Den universelle løsning på dilemmaer findes ikke. Det er op til hver leder – og afdeling – at finde deres vej. Men en større bevidsthed og en mere reflekteret håndtering kan sikre større trivsel blandt medarbejderne, fortsætter han.

Dilemmaer om kollegers manglende arbejdsindsats tager andenpladsen over hyppigste dilemmaer på de danske arbejdspladser. Dernæst er det organisatoriske forandringer, der fylder, viser undersøgelsen.

De vigtigste resultater fra undersøgelsen:

• Fire ud af ti medarbejdere har en oplevelse af, at den generelle tillid kollegerne imellem blev forringet i forbindelse med måden hvorpå et konkret dilemma blev håndteret på arbejdspladsen.
  • Godt fire ud af ti medarbejdere og knap tre ud af ti ledere synes, at måden hvorpå et dilemma blev håndteret betød, at den generelle oplevelse af retfærdighed blev mindre.
  • Fire ud af ti medarbejdere og ledere har en oplevelse af, at evnen til samarbejde blev forringet i forbindelse med måden hvorpå et konkret dilemma blev håndteret på arbejdspladsen.

Læs hele rapporten her: https://krifa.dk/godarbejdslyst/viden-og-udgivelser/dit-dilemmafyldte-arbejdsliv

For opklarende spørgsmål, baggrundsforklaring, eksempler fra virkeligheden og interview kontakt da:

Christian Borrisholt Steen, seniorkonsulent i Videncenter for God Arbejdslyst og projektleder på rapporten. Chs@krifa.dk / 25444259.

Christina Busk, indehaver af Etikos. Busk@etikos.dk / 2897 6999.

Krifa er en tværfaglig organisation for danske lønmodtagere og har mere end 190.000 medlemmer. Krifa arbejder hver dag for at fremme arbejdslysten blandt medlemmer, medarbejdere og i samfundet generelt – og det er integreret i alt, hvad organisationen gør. Krifa arbejder mod at blive en moderne arbejdslivsbevægelse ved at se det enkelte medlem og udfordre den klassiske opfattelse af en fagforening og a-kasse.

Hjemmearbejde: Hvornår er det en arbejdsskade25.3.2021 08:22:07 CET | Pressemeddelelse

Hjemmearbejde er (stadig) dagligdag for flere hundredetusinde danskere på grund af Coronapandemien. For mange flyder privatliv og arbejde sammen, når man det ene øjeblik hjælper børnene med hjemmeskoling, og det andet øjeblik har en vigtig kunde i røret. Så hvornår er det egentlig en arbejdsskade, hvis man kommer til skade i forbindelse med hjemmearbejde? Krifas jurist Magnus Nørgaard Sørensen kommer med fem skarpe om arbejdsskader på hjemmearbejdspladsen. Er det en arbejdsskade, hvis man falder til et møde ude i det fri og kommer til skade? Ja, det kan det være. Det er normalvis en arbejdsskade, hvis det sker på grund af arbejdets forhold, eller mens man udfører sit arbejde. Inviterer chefen fx til et gående Teams-møde over telefonen, er det pga. arbejdet, man er ude at gå. Man udfører dermed sit arbejde. Det er derudover en medvirkende faktor, at man skal kigge på telefonen, imens man går, og dermed kan være uopmærksom. Det er arbejdets forhold. Så i princippet vil det være en arbejd