Ny undersøgelse fra Akademikerne: Kønsulighed på arbejdspladsen er ikke kun et problem i mediebranchen

Køn har både betydning for lønniveau og position på arbejdspladsen. Det viser en undersøgelse foretaget af Kantar Gallup for hovedorganisationen Akademikerne, der repræsenterer 431.000 medarbejdere på det private og offentlige arbejdsmarked.

“Vi har brugt alt for lang tid på at diskutere, om der er problemer med ligestilling eller ej. Den diskussion skal vi ud over. Køn påvirker både lønniveau og position på arbejdspladsen. Den relevante diskussion er, hvordan vi kommer ligestillingsproblemerne til livs”

Det udtaler Akademikerne (AC)’s formand Lars Qvistgaard. Han mener, at den nye undersøgelse understøtter den sidste tids vidnesbyrd, og bekræfter at vi har problemer med kønsulighed bredt på det danske arbejdsmarked.

“De sidste dage har en lang række modige kvinder gjort det klart, at der eksisterer problemer med kønsulighed i mediebranchen - de her tal viser at problemet ikke kan isoleres til en enkelt branche. Problemer med kønsulighed eksisterer bredt, på det danske arbejdsmarked”.

Undersøgelsen viser blandt andet, at 83% af mænd aldrig har oplevet eller mistænkt at deres køn havde en effekt på deres lønniveau For kvinder er tallet 60%. I forhold til vurderingen af kønnenes betydning for den enkeltes position på arbejdspladsen, er tallene 82% for mænd og 68% for kvinder.

Det er ifølge Lars Qvistgaard under al kritik:

“Vi kan ikke acceptere at kvinder oplever at køn er definerende for deres løn og position på arbejdspladsen. Vi bliver nødt til at skabe et arbejdsmarked hvor alle bliver mødt med respekt”.

For yderligere kommentarer, kontakt Akademikernes formand Lars Qvistgaard på 2147 2686 eller kommunikationskonsulent Yasmin Davali på 2069 9236.

Akademikerne varetager interesser for 431.000 medlemmer på det offentlige og private arbejdsmarked.

Undersøgelsens nøgletal:

Har du nogensinde mistænkt eller oplevet, at køn havde betydning for, hvilke jobs og karrieremuligheder der var, i en virksomhed, du selv var ansat i?

21%

71%

8%

17%

76%

25%

67%

8%

Har du mistænkt eller oplevet, at dit køn har haft betydning for dit lønniveau?

Ja, haft mistanke

Ja, har oplevet

72%

6%

83%

3%

4%

60%

22%

11%

7%

Hvordan havde dit køn, betydning for dit lønniveau?

Kun stillet til personer, der har svaret at de har mistanke eller har oplevet at deres køn havde betydning for deres lønniveau.

Fik højere løn

Fik lavere løn

Ønsker ikke at svare/ved ikke

20%

62%

18%

67%

16%

17%

2%

80%

18%

Har du mistænkt eller oplevet, at dit køn har haft betydning for din position på arbejdspladsen?

Ja, haft mistanke

Ja, har oplevet

75%

12%

6%

82%

4%

5%

68%

16%

7%

Hvordan havde dit køn betydning for din position på arbejdspladsen?

Kun stillet til personer, der har svaret at de har mistanke eller har oplevet at deres køn havde betydning for deres position på arbejdspladsen.

Positivt

Negativt