OutCom A/S

Ny undersøgelse: Forbrugerne har behov for hjælp til at spise klimavenligt

En ny undersøgelse fra februar 2019 viser, at danske forbrugere gerne vil leve mere bæredygtigt - men mange ved ikke, hvorfor og hvordan de kan gøre den største forskel ved at spise mere plantebaseret. Vaner og mangel på tid og viden er store barrierer for at spise mindre kød - i en af Europas mest kødforbrugende nationer.

FNs Verdensmål nr. 15 sætter fokus på bæredygtig fødevareproduktion, klimavenlig kost og mindre madspild. Og det er også varme emner på den offentlige dagsorden i Danmark. Eksperterne taler om behovet for et helt nyt fødevaresystem, hvor industrien producerer mere bæredygtigt - og hvor forbrugerne spiser mere plantebaseret kost og undgår madspild.

Men selvom mange forbrugere gerne vil leve mere bæredygtigt, så blokerer indgroede vaner og manglende viden for forandring hos det store flertal. Det viser en ny undersøgelse gennemført af Voxmeter i februar 2019 for Knorr.

Markant behov for oplysning og enkle løsninger

”Undersøgelsen viser, at der er behov for langt mere information om, hvorfor det er så vigtigt at spise mere plantebaseret, og hvordan forbrugerne kan ”spise verden bedre”.

”De færreste ved, at 1/3 af den samlede udledning af drivhusgasser stammer fra det, vi spiser. Og tallene viser, at  budskabet om, hvor meget det betyder at reducere kødforbruget, skal formidles mere klart,” siger Kirstine Hovgaard, brand ansvarlig for Knorr i Danmark.”

”72% af alle adspurgte vil gerne leve mere bæredygtigt, men hele 54% vil ikke skære ned på kødforbruget - og heraf begrunder 32% det med, at de ikke synes, at det er vigtigt. Disse tal taler deres tydelige sprog. Der er virkelig behov for, at vi som producenter tager et medansvar for at oplyse om fødevarernes reelle andel af klimaudfordringen – og om alternativer til kød, der smager ligeså godt.”

Svært i en travl hverdag

”Det er ikke svært at bekende sig til verdensmålene om at passe på vores klode og sikre en god fremtid for vores børn, børnebørn og oldebørn. Men det er svært at tilberede velsmagende, ernæringsrigtige og klimavenlige måltider i en travl hverdag. Det siger vores kunder, når vi spørger dem om deres syn på et skifte til en mere bæredygtig levevis.”

40,9 % siger, at, de oplever udfordringer ift. at ændre kosten til at være mere plantebaseret. Og heraf fortæller 56,3 %, at de ikke har ikke nok viden om alternativer til kød, der smager ligeså godt.”

”Mange forbrugere synes, at det er svært at leve op til de smukke billeder af avancerede vegetariske og veganske retter, som vi dagligt møder på de sociale medier. Samtidig har langt fra

alle lyst og overskud til at bruge flere timer hver dag på at købe ind og lave mad. Knap 5 ud af 10 siger, at de vil bruge mindre end 30 min. på at tilberede aftensmad i hverdagen.”

”Derfor må vi som fødevareproducenter blive bedre til at tilbyde nogle meget praktiske og konkrete løsninger, som kan hjælpe alle forbrugere med at få hul på en mere klimavenlig livsstil. Kun sammen kan vi gøre en forskel.”

Og så skal hele diskussionen om bæredygtige kostvaner afmystificeres. Det nytter ikke noget, at vi skaber et A og et B hold, hvor det er kun er husholdningerne med mange ressourcer - tid og økonomi – der spiser mere plantebaseret.”

Fremtidens fødevarer er her allerede

Knorr vil i 2019 gennem forskellige kampagner sætte fokus på mulighederne for at spise mere klimavenligt via nogle enkle ændringer- herunder valget af bæredygtige produkter og mindre madspild.

”Hos Knorr har vi i de sidste 20 år sat en ære i at producere bæredygtige produkter. Vores  bæredygtighedsprogram omfatter 11 områder, herunder vand, energi, pesticidanvendelse, biodiversitet, social kapital og dyrevelfærd.”

”Og vi vil nu gøre en ekstra indsats for at dele vores viden og forklare, hvordan vores produkter kan bruges i bæredygtige måltider med mindre eller helt uden kød. Fordi de i sig selv er dyrket og fremstillet bæredygtigt - og kan bruges i kombination med andre bæredygtige ingredienser.”

æredygtigt dyrkede grøntsager og grundlaget for, at mange mio. forbrugere hver eneste dag bruger Knorrs måltidsløsninger til at få ugens madplan til at hænge sammen.

”Tørrede fødevarer, som allerede er en del af mange menneskers hverdag, gør det muligt at spise mere plantebaseret. Hertil kommer, at de har længere holdbarhed, reducerer madspild, og er klima-økonomiske at transportere.”

”En stor del af Knorrs produkter - lige fra lasagne-kits til supper og saucer - fungerer mindst lige så godt sammen med proteinholdige ingredienser, fx  bønner, linser, nødder, svampe mv. som med kød. Og derfor har vi en fantastisk platform til at guide vores kunder med inspiration og viden til en kostomlægning, som hænger sammen med en travl dagligdag,” siger Kirstine Hovgaard.

”Desuden har vi nyligt lanceret nogle nye spændende, måltidsløsninger uden kød, som matcher forbrugernes ønsker om endnu enklere tilberedning. Det er vores nye Vego-serie, som findes i 3 varianter, og som er veganske og vegetariske udgaver af populære klasisske retter.”

(Faktaboks)

Knorrs indsats for klimaet

• Alle de grøntsager og urter, der anvendes i Knorrs produkter, dyrkes og høstes i sæson – og under naturlige forhold.
  • I 2020 vil 100% af de grøntsager, som Knorr bruger i sine produkter, komme fra bæredygtige landbrug.
  • I dag er 13 af de vigtigste grøntsager i Knorrs produkter allerede produceret bæredygtigt - herunder tomater, løg, kartofler, basilikum, gulerødder, champignon mv.
  • Inden 2020 vil vi halvere mængden af affaldet forbundet med kassering af vores produkter – og halvere mængden af vandforbruget forbundet med anvendelsen af vores produkter
  • I 2020 vil vi udelukkende købe energi fra vedvarende energikilder
  • Senest i 2025 vil vi udelukkende anvende 100% genanvendelige plastemballager
  • Senest i 2030 vil vi halvere udledningen af C02 fra vores produkter i hele livscyklussen
  • Som det største brand i Unilever-koncernen stammer 95 pct. af Knorrs råmaterialer fra landbrug og Knorr er aftager af 8 pct. af verdens tomater
  • Inden 2030 vil vi reducere vores madspild med 50%

Følg Knorrs bæredygtige rejse: www.knorr.dk/baeredygtighed
Følg Knorr på Facebook: www.facebook.com/KnorrDanmark
Følg Knorr på Instagram: @KnorrDK

For mere information om undersøgelsen og Knorrs arbejde med klimavenlige fødevarer kontakt: Anne Rasmussen, OutCom A/S, rasmussen@outcom.dk eller mobil: + 45 40309920

Information om OutCom A/S

OutCom A/S
Strandvejen 100

Følg pressemeddelelser fra OutCom A/S

Flere pressemeddelelser fra OutCom A/S

Mange ældre søger nye boligformer: Nyt senior bofællesskab med 22 huse i den smukkeste natur ved Jægerspris Bugt10.10.2019 12:19:05 CEST | Pressemeddelelse

Plantagehusene er et spændende nyt boligprojekt med 22 smukke træhuse for aktive seniorer, som ønsker fællesskab og mulighed for et væld af aktiviteter i naturskønne omgivelser i fjord-landet. De individuelle og funktionelle huse er udstyret med de lækreste detaljer både inde og ude – og har adgang til et væld af fællesfaciliteter plus egen vicevært, som tager sig af alt det praktiske. Projektet er klar til indflytning den 31. december 2020.

Planet Koncernen: Fyrtårnet i den danske branche for fritidshuse og feriebyer præsenterer igen nyt rekordregnskab med vækst på 33 pct.11.4.2019 13:11:06 CEST | Pressemeddelelse

I 2017 håbede Planet Koncernens ledelse at kunne nå en omsætning på en halv milliard DKK og en pæn bundlinje. 2018 har sprængt alle disse forventninger – idet Koncernens omsætning i 2018 er vokset med 33 pct. - fra DKK 479 mio. i 2017 til DKK 636 mio. i 2018. Selskabets overskud før skat (EBIT) er vokset til DKK 89,9 mio. mod DKK 63,1 mio. i 2017 - og resultatet efter skat er DKK 62,9 mio. mod DKK 40,4 mio. i 2017. Årsrapporten for 2018 viser således fremgang på alle parametre.