Ny undersøgelse: Børn har svært ved at spotte influencer-reklamer på sociale medier
Sociale medier og internettet spiller i stigende grad en rolle i både børn og voksnes dagligdag, og industrien for influencere og reklamer på sociale medier er også steget støt.
Men en ny undersøgelse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen baseret på adfærdsforsøg med 1.500 børn i alderen 6 til 12 viser, at 38 pct. ikke kan identificere video-indhold som reklame, når influencere og kendte profiler bliver betalt for at promovere og anbefale produkter eller brands over for deres følgere på fx YouTube.
Det er særligt de 6-8 årige, der har svært ved at identificere influencer-reklamer. Her forstår hele 47 pct. ikke, at indholdet er en reklame.
Undersøgelsen viser også, at børns præferencer i højere grad påvirkes af influencer-reklamer på sociale medier end fra traditionelle reklamespots på fe.ks. TV.
Og det er et stort problem, mener erhvervsminister Simon Kollerup:
”Internettet og sociale medier har ført uanede muligheder og forretningseventyr med sig, men det står efterhånden også klart, at der er store udfordringer på området. Jeg synes, det er problematisk, at så mange af vores børn har svært ved at spotte, hvornår det indhold, de ser på sociale medier, er blevet betalt af en virksomhed. Vi skal huske på, at de sociale medier har fået en afgørende rolle i vores hverdag, og at mange børn ser influencerne som deres idoler. Samtidig kan vi se, at børn er mere tilbøjelig til at købe fx et stykke legetøj efter at have set en reklame på sociale medier, end hvis de havde set reklamen på TV. Så det er et område med udfordringer, som vi i regeringen er meget opmærksomme på, og som kræver løsninger. Vi skal passe bedre på vors børn på sociale medier,” siger han.
Tal fra DR’s Medieudviklingen 2020 viser, at flere end 3 ud af 4 børn mellem 4 og 14 år benytter YouTube hver eneste uge, mens hver tredje af de 9-14 årige bruger Facebook og Instagram hver uge.
”Vores sociale liv bliver i højere grad en sammensmeltning af off- og online fællesskaber. Det gælder især børn og unge, hvor nogle faktisk bruger mere tid med influencers på YouTube og Instagram, end de gør med deres forældre. I UNICEF arbejder vi efter FN’s konventionsbestemte børnerettigheder, og de gælder også i den digitale verden. Børn og unge har altså ret til at vide, hvor reklamer og anbefalinger kommer fra. Senest har UNICEF, i dialog med influencer-branchen, derfor udviklet certificeringsordningen All Right. Influencere med certificeringen kan signalere over for deres følgere, at de er All Right og har kendskab til børn og unges rettigheder, også online”, siger Karen Hækkerup, generalsekretær i UNICEF Danmark.
Kontakter
For yderligere kontakt:
Erhvervsministeriet: Caroline Gerd Frandsen, presserådgiver, tlf. 91 39 94 07, cagefr@em.dk
UNICEF Danmark: Morten Bredal, pressemedarbejder, tlf. 21 48 18 83, MBredal@unicef.dk
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen: Hanne Arentoft, kommunikationschef, tlf. 41 71 50 98, har@kfst.dk
Information om Erhvervsministeriet
Følg pressemeddelelser fra Erhvervsministeriet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Erhvervsministeriet
Erhvervsministeren ansætter Thomas Schjødt midlertidigt som særlig rådgiver19.12.2025 12:05:11 CET | Pressemeddelelse
Thomas Schjødt er ansat midlertidigt som særlig rådgiver for erhvervsministeren, mens nuværende særlig rådgiver, Søren Andersen, er på forældreorlov. Thomas Schjødt kommer fra en stilling som chefrådgiver hos Radius CPH. Thomas har været særlig rådgiver for bl.a. tidligere minister for udviklingssamarbejde og global klimapolitik, Dan Jørgensen, samt særlig rådgiver for tidligere indenrigs- og boligminister, Christian Rabjerg Madsen. Thomas Schjødt er uddannet cand.scient.pol. og har første arbejdsdag i Erhvervsministeriet den 5. januar 2026.
Nu banes vejen for at styrke butikslivet og udviklingen i Danmarks lokalsamfund19.12.2025 09:10:49 CET | Pressemeddelelse
Folketinget har netop vedtaget en modernisering af lukkeloven, som bl.a. giver butikker i mindre byer lov til at holde åbent på lukkedage som f.eks. årets helligdage.
Nu bliver det langt nemmere og hurtigere for forbrugerne at finde benzinpriser online18.12.2025 12:00:05 CET | Pressemeddelelse
Fra den 1. januar forpligtes brændstofselskaberne til at offentliggøre pumpepriserne online. Med Google Maps bliver det hurtigt og nemt for forbrugerne at finde den bedste pris på benzin og diesel.
Dansk EU-formandskab lander aftale, der gør investeringer nemmere og billigere for europæerne18.12.2025 07:54:57 CET | Pressemeddelelse
Mange vælger at lade deres opsparing arbejde i stedet for bare at lade pengene stå i banken. Nu har EU-Parlamentet og Rådet lavet en ny aftale, der skal gøre det nemmere for helt almindelige mennesker at investere i fonde og andre investeringsprodukter.
Dansk EU-formandskab har sikret solide rammer for sikkerhed og investeringer11.12.2025 14:07:11 CET | Pressemeddelelse
Det danske formandskab har netop indgået en aftale med Europa-Parlamentet, der skal styrke sikkerheden i Europa og beskytte virksomheder mod risikable investeringer. Med de nye fælles regler ruster EU sig til en mere usikker verden og skaber samtidig mere fair og ens konkurrence for erhvervslivet.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum
