Ny undersøgelse afslører: De største plastikforurenende mærker i Danmark er Stimorol, Prince og Kinder

Indsamlingen af plastikaffaldet, der er gennemført 18 forskellige steder i Danmark er fordelt på tre forskellige miljøer: “By”, “Sø og kanal i by” samt “Kyst”. Af det indsamlede plastikaffald kan ca. 15% identificeres med et varemærke og en producent. Heraf udgør slikpapir, cigaretemballage og snackpapir over 50 % af affaldet og er fundet i alle miljøer.

”Formålet med producenttjek er ikke at hænge producenterne ud og pege fingre. Formålet er først og fremmest at indsamle viden som kan sikre at kommende lovgivning og nye løsninger rammer rigtigt og rent faktisk løser problemet med affald i naturen” udtaler Anne Aittomaki strategisk direktør i Plastic Change.

Den nye viden om hvem, der har ansvaret for at producere de plastikprodukter, der er fundet i den danske natur, vil spille ind i de kommende politiske forhandlinger, om producenternes ansvar for plastikforurening i naturen.

Yderligere fakta fra danske producent tjek rapport:

• De tre mest forurenende varemærker og deres producenter er hhv. Stimorol fra Mondelez International, Prince fra British American Tobacco og Kinder fra Ferrero Group.
  • Antalsmæssigt forekommer rygeraffald, fødevareemballage og andet plastaffald hyppigst, herunder særligt cigaretskodder, slikpapir og plaststykker.
  • 347 forskellige varemærker og 196 forskellige producenter blev identificeret
  • Engangsmundbind, drikkekartoner og chipsposer er de mest komplekse produkttyper med højeste andel af emner designet i flere lag materiale.

Mere plastikemballage er ikke løsningen på madspild29.9.2020 14:19:55 CESTPressemeddelelse

I anledning af FN’s Internationale Madspildsdag i dag, har en række organisationer og virksomheder forpligtet sig til at halvere madspild frem mod 2030. Det er positivt, at branchen tager ansvaret på sig, - og forhåbentlig når de i mål længe før 2030. Ingen kan være imod madspild men det vigtigt, at ambitionen om at reducere madspild ikke bliver på bekostning af øget emballageaffald. Ikke kun fordi øget emballage er et problem i sig selv, men primært fordi emballage ikke løser problemet med madspild. Over de seneste mange år er kurven for madspild gået stødt opad. Det samme er kurven for plastikemballage- og affald. Der er derfor intet der tyder på, at yderligere emballage vil løse problemet. Skal vi i mål med at reducere madspild, er vi nødsaget til at tage fat om rodproblemerne vores produktion og distribution af fødevarer frem for at symptombehandle ved øget emballagering.

Animationsfilm skal sætte fokus på en ny fortælling om plastikkrisen22.9.2020 10:16:21 CESTPressemeddelelse

Hvem har ansvaret for plastikforureningen, hvorfor bliver den ved med at stige, og hvad skal der til for at stoppe den? Seks nye animationsfilm lavet af studerende fra Animationsskolen i Viborg, i samarbejde med Plastic Change, skal være med at bære en ny fortælling om plastikkrisen ud i verden. Første animationsfilm udgives i dag i kølvandet på World Cleanup Day i lørdags, hvor hele verden var mobiliseret til verdens største oprydning og tog det ansvar på sig, som man nu engang kan som borger. I denne første film møder vi den flittige miljøforkæmper Little Jimmy, der netop er ude og samle affald i naturen - men som må indse, at han er oppe imod en endeløs strøm af øget plastik produktion, der fosser ud i hav og miljø.