Ny udviklingstrategi: Regeringens fokus på unge og partnerskaber er vigtigt

På Folkemødet på Bornholm har udenrigsminister Kristian Jensen i dag præsenteret regeringens nye udviklingspolitik. BØRNEfonden er glade for det nye og vigtige fokus på unge i Afrika - uformelt verdensmål 18.

Det var positivt at høre udenrigsminister Kristian Jensen bringe de unge i fokus, da han i maj talte på Women Deliver-konferencen i København. Med henvisning til FN’s 17 Verdensmål for bæredygtig udvikling udpegede han de unge som et uformelt ”Mål nr. 18” i den danske udviklingsstrategi.

At sikre de unge en central placering i Danmarks udviklingsengagement er den rette vej frem. Derfor er BØRNEfonden også meget glade for, at regeringen fastholder det stærke fokus på unge i sin nye udviklingspolitiske strategi, som i dag blev fremlagt på Folkemødet i Allinge.

De unge som forandringsagenter
”Efter mange års arbejde i nogle af verdens allerfattigste lande i Vestafrika ved vi i BØRNEfonden, at de voksende ungdomsårgange og de mange arbejdsløse unge er nogle af Afrikas største udfordringer. Det store antal unge uden arbejde giver problemer lokalt i form af fattigdom, radikalisering og migration – og det kan blive en enorm udfordring for samfundet,” siger BØRNEfondens CEO Bolette Christensen. Hun tilføjer, at regeringen i sit forslag til en ny udviklingspolitik derfor gør rigtigt i at øge indsatsen over for unge og modvirke de grundlæggende årsager til migration, så de unge kan se en lysere fremtid i eget land.

”De unge skal have en relevant uddannelse og mulighed for job. De skal have en stemme i samfundet og kende deres rettigheder. De skal ses som ”forandringsagenter”, hvis vi reelt skal løse verdens udfordringer,” siger Bolette Christensen.

Fokus på partnerskaber
Udviklingsarbejdet forandrer sig hastigt i disse år, og der er mere end nogensinde brug for et samspil mellem mange aktører – både NGO’er, virksomheder og myndigheder. Vores politik bør i høj grad afspejle, at udviklingsarbejde kommer længst, når man samarbejder.
Både lokale, nationale og internationale virksomheder skal inddrages i opbygningen og uddannelsen af en lokal arbejdsstyrke, og virksomhederne skal stimuleres til at se den langsigtede forretningsmodel.

"Det kræver milliarder af dollars at finansiere indfrielsen af FN’s 17 Verdensmål frem mod 2030. Det er indlysende, at behovet for investering i udvikling umuligt kan dækkes alene af staternes bidrag og andre former for klassisk investering. Der er brug for investeringer fra erhvervslivet, og derfor skal vi i endnu højere grad inddrage partnere – fx virksomheder og fonde. Og vi skal samarbejde med lokale partnere og regeringer for at føre arbejdet ud i livet. Det kræver i øvrigt, at samtænkningen af udviklingsbistanden og humanitære indsatser bliver en reel samtænkning og ikke en spareøvelse. Det kræver langsigtede investeringer, hvis vi skal have virksomhederne med," siger Bolette Christensen.

”Jeg forventer, at Danmark skal stå for effektivt udviklingsarbejde, hvor vores aftryk skaber varige forandringer, og hvor de investeringer, vi foretager, bliver til bæredygtige løsninger, som skal kunne leve, når vi trækker os. Det kræver enorm megen inddragelse og nytænkning omkring partnerskaber for at lykkes,” siger BØRNEfondens CEO, Bolette Christensen.

CEO i BØRNEfonden Bolette Christensen kan kontaktes gennem Head of Communication and Public Affairs Anna Rørbæk, tlf. 2621 0326

BØRNEfondens programlande er Benin, Burkina Faso, Kap Verde, Mali og Togo. Med medarbejdere i Afrika og København arbejder BØRNEfonden for at sikre en bæredygtig fremtid for børn og lokalsamfund ved at understøtte børn og unges udvikling, sikre sundhed, uddannelse og stimulere de lokale økonomier. Vi tror på langsigtede løsninger for at opnå bæredygtig udvikling og skabe robuste samfund. Derfor er vi til stede i lokalområderne i 15-20 år og overdrager løbende alle aktiviteter til lokale borgere og myndigheder.