Ny udligning: Udspil fra regeringen vil øge balancen i Danmark

Regeringens udspil til en ny udligningsordning vil øge balancen mellem kommunerne i Danmark. Retningen er helt rigtig, siger Kim Ruberg, formand for Balance Danmark, som ikke vil komme med den endelige dom, før detaljerne i udspillet er lagt frem.

1,4 mia. kr. skal i følge regeringens udspil til en ny udligningsordning flyttes fra primært rige hovedstadskommuner til udfordrede kommuner i resten af Danmark.

”Regeringen lægger her et udspil frem, der på papiret vil sikre øget balance mellem kommunerne i Danmark. Man flytter simpelthen flere penge derhen, hvor kommunerne virkelig har brug for det, hvis de skal kunne levere en tilfredsstillende velfærd til deres borgere,” siger Kim Ruberg, formand for Balance Danmark.

Han roser samtidig regeringen for at fjerne hovedstadsudligningen, som Balance Danmark også har foreslået, men er bekymret for, at den blot bliver afløst af en ny hovedstadsordning. Regeringen lægger nemlig op til at indføre et nyt hovedstadstilskud, samtidig med at det særlige tilskud til vanskeligt stillede kommuner fjernes.

”Vores forslag er, at regeringen samler de kommuner, der er vanskeligt stillede og har et højt strukturelt underskud, i én særordning. Her afhænger det ikke af, om man er placeret i eller uden for hovedstadsområdet. Vi anerkender helt de udfordringer, som nogle af vestegnskommunerne i hovedstadsområdet har. Men ét tilskud til de vanskeligt stillede kommuner i hele landet vil sikre et mere gennemskueligt og fair system.”

Detaljerne i udspillet vil regeringen først fremlægge i morgen. Derfor vil Balance Danmark også vente med at komme med en endelig dom over regeringens udspil, til man har læst de beregninger, som ligger til grund for regeringens forslag.

”Vi bliver nødt til at se detaljerne, før vi endeligt kan vurdere, om det her udspil vil betyde, at udligningsordningen nu kommer til at leve op til sit formål, nemlig at sikre alle landets kommuner nogenlunde lige muligheder for at tilbyde borgerne god velfærd ved et lige beskatningsniveau. Men den retning, regeringen præsenterer i udspillet, ser meget fornuftig ud,” siger Kim Ruberg.

Formand Balance Danmark

Chef for Politik og Kommunikation
Mail: mac@balance-danmark.dk

Kun få lyspunkter i en finanslov uden fokus på et Danmark i bedre balance3.12.2019 12:16:59 CETPressemeddelelse

Regeringen og partierne bag finanslovsaftalen er enige om, at der er brug for en årlig ulighedsredegørelse, der analyserer ulighed i bredere forstand. Kim Ruberg, formand for Balance Danmark, anbefaler, at den geografiske ulighed bliver en del af den årlige redegørelse. Han kritiserer samtidig finansloven for at mangle visioner og konkrete tiltag for et Danmark i bedre balance.