Ny udgivelse: Brahms’ samlede symfonier

Efter den succesfulde boksudgivelse med alle Beethovens symfonier fortsætter Naxos og Danmarks Underholdningsorkester nu samarbejdet med endnu en boks-samling – denne gang med Johannes Brahms’ fire symfonier. Udgivelsen markerer samtidig 25-året for chefdirigent Adam Fischers samarbejde med Danmarks Underholdningsorkester.
Danmarks Underholdningsorkester er landets første, større musikerejede orkester. Her ses Danmarks Underholdningsorkester sammen med chefdirigent Adam Fischer

Brahms i en ny fortolkning

26. august udkommer Adam Fischer og Danmarks Underholdningsorkesters nye indspilning af Johannes Brahms’ fire symfonier. Vi fejrer udgivelsen ved åbningen af Haydn Festival 2. september, samt ved et særskilt Brahms Marathon lørdag d. 12. november i Konservatoriets Koncertsal på Frederiksberg.

Brahms kæmpede i mange år med sin første symfoni, og han var mere end 40 år gammel, da han omsider var parat til at lade den uropføre. Han beskrev selv sine betænkeligheder ved at skrive i forlængelse af Beethoven;

”I skulle bare vide, hvordan det er at høre kæmpens skridt lige bag sig!”.

Brahms var hele sit liv uhyre selvkritisk, og utallige af hans værker endte i papirkurven eller kaminen.Der findes et astronomisk antal forskelligartede indspilninger af Brahms’ symfonier. Vi har i denne nye version valgt at fokusere på komponistens kærlighed til traditionen fra Haydn og Beethoven – og på musikkens åbenlyse kammermusikalske kvaliteter. Dette er sider af symfonierne, der ofte drukner i de fløjlsbløde fortolkninger, som efterhånden er blevet det gængse klangideal hos Brahms-lytterne. Så glæd dig til at ny-opleve de fire symfonier.

De første anmeldelser er landet

I Japan er udgivelsen allerede landet på top 3, og The Guardian giver 5 stjerner og skriver: "Constantly fascinating performances", "These fresh, meticulously rethought performances may be worlds away from the classic recordings of these symphonies".

Fra i dag kan den første single streames. Hele albummet udkommer 26. august.

For at se dette indhold fra underholdningsorkester.dk, så skal du give din accept på toppen af denne side.

Adam Fischer kan opleves ved en helt ny klassisk festival i september

Før Brahms Marathonet vil Naxos og Danmarks Underholdningsorkester klinge glas i dagene den 2.-4. september under Haydn Festivalen i Det Kongelige Danske Musikkonservatoriums Koncertsal på Frederiksberg. Her fejres fortsættelsen af vores samarbejde. Under festivalen begynder nemlig de første indspilninger af Haydns sidste 24 symfonier på Naxos. Haydn Festivalen byder på 3 dage med 6 symfonier – og en live indspilning. Se mere på www.haydnfestival.dk

To view this video from www.youtube.com, please give your consent at the top of this page.Se video med chefdirigent Adam FischerVideokanal

Foto fra indspilningerne
Danmarks Underholdninsorkesters chefdirigent Adam Fischer
Brahms Complete Symphonies - udgivelsesdato 26. august 2022. Udgives og indspilles i samarbejde med pladeselskabet Naxos.
Danmarks Underholdninsorkesters chefdirigent Adam Fischer

Tidligere udgivelser:

Vores samlede indspilning af Beethovens symfonier, dirigeret af Adam Fischer vandt den prestigefyldte International Classical Music Award i kategorierne Symphonic Music og Recording of the Year, og har modtaget en Opus Klassik i kategorien Symphonic Recording.

»Der er ting i musikken, du kun kan gøre, hvis du som orkester og dirigent har arbejdet sammen i en lang periode, og er blevet dybt fortrolige med hinanden” Adam Fischer