Ny uddannelsesvejledning: flere skal vælge en erhvervsuddannelse
headspace og Industriens Fond vil sammen skabe et nyt uddannelsesunivers, som vil vende den traditionelle uddannelsesvejledning på hovedet. Det nye univers vil med udgangspunkt i den enkelte unges kompetencer og egen motivation guide frem til indsigt i flere end 100 fagretninger på erhvervsskolerne.
Målet er, at flere unge vælger en erhvervsuddannelse og fuldfører til gavn for både dem selv og de mange danske virksomheder, som hungrer efter især teknisk kompetente medarbejdere. Flere unge skal være trygge og stolte i deres valg af job eller uddannelse; misforståelser og fordomme om erhvervsuddannelser skal udryddes; og forældre og rådgivere skal have bedre muligheder for at hjælpe de unge på vej.
”Danske virksomheder vil i fremtiden mangle tusindvis af faglærte. Det betyder, at der formentlig er gode job i vente til dem, som gennemfører en erhvervsuddannelse. Dette nye initiativ skaber en ny tilgang til uddannelsesvejledning, og vi kan forhåbentlig være med til at sikre, at danske virksomheder får adgang til de kompetencer, som der er mest brug for, og at en masse unge mennesker får lige præcis den erhvervsuddannelse, som passer dem bedst,” siger Thomas Hofman-Bang, adm. direktør i Industriens Fond, om fondens involvering i det nye udviklingsprojekt.
Unge skal trives med uddannelse
”Vi møder i headspace mange unge, som har svært ved at vælge ungdomsuddannelse, og ender med det såkaldt ’sikre valg’: gymnasiet. Men for mange vil det give mere mening at vælge en erhvervsuddannelse. Min påstand er, at flere unge vil trives bedre, fordi kompetencer og uddannelse går op i en højere enhed,” siger Trine Hammershøy, direktør for headspace, som udvikler det nye uddannelsesunivers sammen med virksomheden Protekta.
Det nye uddannelsesunivers, som også støttes af en række af Danmarks største fagforbund, skal hjælpe de unge og deres forældre til at få øjnene op for hvor stort et potentiale og mange muligheder, der er i erhvervsuddannelserne. 80% af de unge fravælger i dag erhvervsskolerne til fordel for det traditionelle gymnasium. På erhvervsskolerne falder flere end halvdelen fra indenfor det første år.
”Det er et svigt. Vi har ikke formået at fortælle de unge om job og karrieremuligheder som faglært. De mangler klare billeder af virkeligheden som faglært, og de mangler en bedre individuel vejledning, når de træffer valg af uddannelse og job. Det skal vi nu rette op på,” siger Trine Hammershøy.
Det nye uddannelsesunivers vil tage udgangspunkt i den enkelte unge: interesser, motivation og kompetencer, og på den baggrund foreslå job og uddannelser. Målet er, at flere vælger rigtigt og gennemfører. Samtidig vil universet møde de unge på kanaler og måder, de er vant til at bruge. Dermed vil flere unge få øjnene op for karrieremuligheder i dansk erhvervsliv.
For de unge og med de unge
Interviews med unge har vist, at erhvervsuddannelse for mange er et fravalg af det traditionelle gymnasium. Gruppen bag det nye uddannelsesunivers styrer efter, at flere aktivt og bevidst skal vælge en erhvervsuddannelse, og begynder derfor med at tage sin egen medicin:
”Vi er halvgamle. Det er de unge, som er eksperter i eget liv, og ved, hvad de tiltrækkes af. Derfor inviterer vi dem helt ind i hjertet af projektet, hvor de skal være med til at teste design og funktionalitet. Vi kender endnu ikke slutproduktet, ja, faktisk heller ikke uddannelsesuniversets navn. Det skal de unge være med til at bestemme. Målet er klart: vi ønsker, at flere unge får indsigt i de mange karriereveje, som erhvervsuddannelserne åbner,” siger Trine Lindahl, direktør i Protekta, som har udviklet idéen til uddannelsesuniverset, der bliver ’ung til ung’ – for unge og med unge, som selv er i job og uddannelse.
”Vi laver ikke endnu en smart kampagne, men et langt sejt træk for at skabe et uvildigt uddannelsesunivers, som er udviklet sammen med unge og tager udgangspunkt i deres hverdag, håb og drømme – og ikke i, hvad vi voksne tror, de gerne vil høre,” siger Trine Lindahl.
Design og udvikling af uddannelsesuniverset varetages af det digitale bureau Bærnholdt. Herfra supplerer CEO Thomas Bærnholdt:
”Vi ser ofte, at it-udviklingsprocesser ender med et resultat, der passer bedre til afsenderne end til modtagerne. Når vi inddrager de unge som co-creators, styrer vi udenom den fejl og kan sikre, at uddannelsesuniverset imødekommer de behov, de unge har, når de vælger uddannelse.”
Nøgleord
Kontakter
Ole Østrup, formidlingschef, Industriens Fond, mob. 2380 0660
Jakob Risom Langelund, kommunikationschef i Det Sociale Netværk/headspace Danmark, mob. 6165 6540.
Trine Lindahl, direktør, Protekta, mob. 2513 4515
Vedhæftede filer
Information om headspace
headspace er et gratis og anonymt landsdækkende rådgivningstilbud til børn og unge mellem 12-25 år. Her kan børn og unge komme med alle slags problemer – store som små, og de kan dumpe ind direkte fra gaden og få den nødvendige hjælp. headspace er fysisk til stede i en lang række danske byer og er tilgængeligt online via chatfunktionen på headspace.dk
Industriens Fond er en uafhængig filantropisk fond, der arbejder for at fremme dansk erhvervslivs konkurrenceevne. Det gøres med fokus på virksomheders evne til at innovere og implementere ny viden og teknologi, på virksomheders internationalisering, samt på erhvervslivets adgang til relevante kompetencer.
Om udviklingen af Danmarks nye uddannelsesunivers og partnerne bag:
Det nye uddannelsesunivers udvikles i agile designprocesser af det digitale bureau Bærnholdt, der inddrager unge som co-creators på et tidligt stadie, for at de kan være med til at forme og validere universet. Prototyper afprøves løbende blandt relevante brugere, og universet justeres i takt med, at feedback ruller ind. Disse designprocesser fortsætter, indtil uddannelsesuniversets første version er klar til brug i løbet af de næste måneder. Herefter vil uddannelsesuniverset blive udbredt til unge i hele Danmark, og udviklingen af universet fortsætte på baggrund af brugernes adfærd.
Følg pressemeddelelser fra headspace
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra headspace
headspace Danmark bliver landsdækkende6.12.2020 18:16:00 CET | Pressemeddelelse
Takket være Finansloven for 2021 kan headspace Danmark nu udvide til at blive et egentligt landsdækkende tilbud til unge i hele Danmark. headspace vil gerne sende en stor tak til regeringen, Folketinget, regioner, kommuner og alle de fonde og privatpersoner, der har bakket op om headspace gennem alle årene.
Unge får nu mulighed for anonym hjælp og rådgivning i Nykøbing Falster23.11.2020 15:18:47 CET | Pressemeddelelse
Unge i Guldborgsund Kommune mellem 12-25 år får nu et åbent rådgivningstilbud, når det Det Sociale Netværk/headspace Danmark til foråret åbner dørene i Nykøbing Falster. Guldborgsund Kommune og headspace har netop indgået samarbejdsaftale.
headspace på vej til Kalundborg18.11.2020 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
I starten af næste år slår Det Sociale Netværk/headspace Danmark dørene op til et nyt headspace-center i Kalundborg. Centeret bliver det andet center i Vestsjælland efter headspace Slagelse åbnede tidligere på året. Dermed får unge i Kalundborg også ”nogen at tale med”.
Nu kommer headspace til Lolland Kommune26.10.2020 14:59:34 CET | Pressemeddelelse
I starten af 2021 kan Det Sociale Netværk/headspace Danmark slå dørene op til endnu et headspace-center – denne gang i Lolland Kommune. Kommunen har underskrevet en samarbejdsaftale, der nu sikrer, at børn og unge mellem 12 – 25 år får et lokalt headspace-center, hvor de kan få nogen at tale med.
headspace Danmark lancerer kampagne om skilsmisseudfordringer13.10.2020 12:00:00 CEST | Pressemeddelelse
I 2019 blev 10.500 par skilt. Det svarer til en tredjedel af alle par, der blev gift det år, og konsekvensen er, at rigtigt mange børn og unge, dermed står klemt mellem to forældre og skal vænne sig til at have to hjem fremover. headspace Danmark retter med den nye kampagne ”#DeleForældre” spotlyset mod børn i skilsmissehjem, og de problematikker, mange børn og unge står med.
Nu åbner headspace officielt i Slagelse8.9.2020 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Det Sociale Netværk/headspace Danmark slår i dag officielt dørene op til det nye headspace-center i Slagelse. Centeret ligger på Klingeberg 2, 2. sal og er åbent for alle børn og unge mellem 12 og 25 år, der har brug for nogen at tale med.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum