Ny, uafhængig analyse af finanslovsforslaget for 2020 og dansk udviklingsbistand

En ny start for dansk udviklingsbistand? Hvad vil den nye socialdemokratiske regering med det danske udviklingssamarbejde? Det gav den sine første bud på med sit finanslovsforslag for 2020 og sine Udviklingspolitiske Prioriteter 2020-2023. Markerer det så en ny start? Det er emnet for dette års analyse fra Timbuktu Fonden.

På ét område er der helt klart tale om en ny start. Regeringen vil allerede fra næste år fordoble bidragene til klima og miljø, og her er der for alvor blevet plads til nye initiativer og til at genoplive samarbejdspartnere og aktiviteter, der i 2015-19 var lagt på is. Alligevel er det kun næsten en ny start, og det skyldes, at regeringen vil finansiere de nye klima- og miljøtiltag uden at hæve bistanden fra de 0,7 pct., V-regeringen skar den ned til i 2015.

Her og på stort set alle andre områder fortsætter og forstærker S-regeringen den drejning væk fra det, der var udviklingssamarbejdets oprindelige formål, bekæmpelse af fattigdom, over mod en række andre formål. Det illustreres af ordvalget i Regeringens Udviklingspolitiske prioriteter: Her er fattigdom nævnt 4 gange, fattigdomsbekæmpelse 2. Nu er det andre ord og begreber, der dominerer: F.eks. nævnes klima 22 gange, migration 16 og nærområder 15 gange.

Markante blå mærker

Analysen ser også på de mærker, de 4 år med borgerlige regeringer 2015-19 satte på det danske udviklingssamarbejde, og på konsekvenserne af dem. Mest springer det i øjnene, at verdens fattige går glip af mere end 3,5 mia. kr. i dansk udviklingsbistand om året, fordi V-regeringen i 2015 skar dansk bistand fra 0,85 pct. af BNI til 0,7 pct., det laveste niveau i 40 år. Og altså et niveau, som den nye regering ikke har aktuelle planer om at hæve igen.

Analysen kortlægger også, hvordan udviklingsbistanden de seneste år i stigende grad er blevet brugt til at modtage flygtninge i Danmark, hjemsende afviste asylansøgere, bekæmpe migration, fremme danske erhvervsinteresser mm., og at midlerne til de mange nye formål tages fra det langsigtede, fattigdomsorienterede udviklingssamarbejde, fordi den samlede pose med penge til udviklingsbistand samtidig er beskåret.

”En ny start for dansk udviklingsbistand?” udgives af Timbuktu Fonden og er skrevet af freelancejournalist Jesper Heldgaard, der i mere end 20 år har dækket udviklingssamarbejde.

Trykt version af analysen kan rekvireres ved henvendelse til Lone Groth-Rasmussen lgra@dca.dk eller 8188 8605. Yderligere oplysninger: Jesper Heldgaard på 20 43 58 18.

Kom til fyraftensmøde, hvor analysen fremlægges og diskuteres

Torsdag den 24. oktober 2019 kl. 16.30-18.00 præsenteres analysen af forfatteren, journalist Jesper Heldgaard og diskuteres og sættes i perspektiv af en række eksperter: professor Holger Bernt Hansen, journalist Kirsten Larsen, konsulent, tidligere generalsekretær og landechef Christian Balslev-Olesen og seniorkonsulent Hans Peter Dejgaard under ledelse af Timbuktu Fondens formand, Thomas Ravn-Pedersen.

Mødet holdes hos Folkekirkens Nødhjælp, Meldahsgade 3, København V og arrangeres i samarbejde mellem IDA Global Udvikling og Timbuktu Fonden.

H.K.H. Prinsesse Marie modtager 3,41 mio. kroner til nye madspildsbutikker på vegne af Folkekirkens Nødhjælp25.11.2019 11:11:24 CETPresseinvitation

Hendes Kongelige Højhed Prinsesse Marie gæster mandag den 2. december 2019 Københavns Sydhavn. Her vil Prinsessen hilse på de mange frivillige, der snart kan slå dørene op til Folkekirkens Nødhjælps fjerde Wefood-butik. Under besøget vil Prinsessen på vegne af Folkekirkens Nødhjælp modtage 3,41 mio. kr. af Salling Fondene til åbningen af flere Wefood-butikker.