Ny, uafhængig analyse af finanslovsforslaget for 2020 og dansk udviklingsbistand

En ny start for dansk udviklingsbistand? Hvad vil den nye socialdemokratiske regering med det danske udviklingssamarbejde? Det gav den sine første bud på med sit finanslovsforslag for 2020 og sine Udviklingspolitiske Prioriteter 2020-2023. Markerer det så en ny start? Det er emnet for dette års analyse fra Timbuktu Fonden.

På ét område er der helt klart tale om en ny start. Regeringen vil allerede fra næste år fordoble bidragene til klima og miljø, og her er der for alvor blevet plads til nye initiativer og til at genoplive samarbejdspartnere og aktiviteter, der i 2015-19 var lagt på is. Alligevel er det kun næsten en ny start, og det skyldes, at regeringen vil finansiere de nye klima- og miljøtiltag uden at hæve bistanden fra de 0,7 pct., V-regeringen skar den ned til i 2015.

Her og på stort set alle andre områder fortsætter og forstærker S-regeringen den drejning væk fra det, der var udviklingssamarbejdets oprindelige formål, bekæmpelse af fattigdom, over mod en række andre formål. Det illustreres af ordvalget i Regeringens Udviklingspolitiske prioriteter: Her er fattigdom nævnt 4 gange, fattigdomsbekæmpelse 2. Nu er det andre ord og begreber, der dominerer: F.eks. nævnes klima 22 gange, migration 16 og nærområder 15 gange.

Markante blå mærker

Analysen ser også på de mærker, de 4 år med borgerlige regeringer 2015-19 satte på det danske udviklingssamarbejde, og på konsekvenserne af dem. Mest springer det i øjnene, at verdens fattige går glip af mere end 3,5 mia. kr. i dansk udviklingsbistand om året, fordi V-regeringen i 2015 skar dansk bistand fra 0,85 pct. af BNI til 0,7 pct., det laveste niveau i 40 år. Og altså et niveau, som den nye regering ikke har aktuelle planer om at hæve igen.

Analysen kortlægger også, hvordan udviklingsbistanden de seneste år i stigende grad er blevet brugt til at modtage flygtninge i Danmark, hjemsende afviste asylansøgere, bekæmpe migration, fremme danske erhvervsinteresser mm., og at midlerne til de mange nye formål tages fra det langsigtede, fattigdomsorienterede udviklingssamarbejde, fordi den samlede pose med penge til udviklingsbistand samtidig er beskåret.

”En ny start for dansk udviklingsbistand?” udgives af Timbuktu Fonden og er skrevet af freelancejournalist Jesper Heldgaard, der i mere end 20 år har dækket udviklingssamarbejde.

Trykt version af analysen kan rekvireres ved henvendelse til Lone Groth-Rasmussen lgra@dca.dk eller 8188 8605. Yderligere oplysninger: Jesper Heldgaard på 20 43 58 18.

Kom til fyraftensmøde, hvor analysen fremlægges og diskuteres

Torsdag den 24. oktober 2019 kl. 16.30-18.00 præsenteres analysen af forfatteren, journalist Jesper Heldgaard og diskuteres og sættes i perspektiv af en række eksperter: professor Holger Bernt Hansen, journalist Kirsten Larsen, konsulent, tidligere generalsekretær og landechef Christian Balslev-Olesen og seniorkonsulent Hans Peter Dejgaard under ledelse af Timbuktu Fondens formand, Thomas Ravn-Pedersen.

Mødet holdes hos Folkekirkens Nødhjælp, Meldahsgade 3, København V og arrangeres i samarbejde mellem IDA Global Udvikling og Timbuktu Fonden.

Efter nedlukning: Nordisk Film Biografer donerer overskudsslik til madspildsbutikker22.6.2020 09:14:10 CESTPressemeddelelse

Nordisk Film Biografer har været lukket på grund af corona-pandemien, og i mellemtiden har en del slik i biografernes kiosker overskredet sidste salgsdato. For at begrænse ”slikspild” har Nordisk Film Biografer doneret alt overskudsslik til Wefood-butikkerne, der er drevet af Folkekirkens Nødhjælp – heriblandt 200 kilo bland-selv-slik og 8 paller med sodavand og chokoladebarer.

Ny rapport: Klimaforandringer er med til at skubbe flygtningetal i vejret19.6.2020 09:24:56 CESTPressemeddelelse

Nye tal fra FN’s flygtningeorganisation viser, at næsten 80 millioner mennesker er på flugt. Det svarer til 1 procent af verdens befolkning, og tallet er næsten fordoblet på et årti. I dag udgiver Folkekirkens Nødhjælp sin egen rapport, der peger på, klimaforandringerne er en vigtig årsag til de konflikter, der får flygtningetallene til at stige så voldsomt. Folkekirkens Nødhjælp har interviewet mere end 1000 mennesker, der både er ramt af væbnet konflikt og klimaforandringer i de afrikanske lande Mali og Somalia. Rapporten konkluderer, at klimaforandringer er med til at øge konfliktniveaet i skrøbelige lande, og at klimatilpasning kan være fredsskabende. Folkekirkens Nødhjælps generalsekretær Birgitte Qvist-Sørensen siger: ”Vi hjælper allerede verdens fattigste med tørkeresistente afgrøder, vandingssystemer og akutnødhjælp, når katastrofen rammer. De 1000 interviews med lokale somaliere og maliere bekræfter os i vigtigheden af at skrue op for indsatsen. Og det klare indtryk fra samtal

Folkekirkens Nødhjælp ansætter ny medie- og kampagnechef2.6.2020 15:45:40 CESTPressemeddelelse

50-årige Jeanette Ringkøbing Rothenborg bliver fra 1. august en del af Folkekirkens Nødhjælp som ny medie- og kampagnechef. Hun kommer med solid erfaring, senest fra Red Barnet, hvor hun tidligere har været kommunikationschef, sektionsleder og pressechef. Jeanette Ringkøbing Rothenborg har også arbejdet som selvstændig rådgiver, som kommunikationschef i Center for Familieudvikling og som mangeårig journalist på Dagbladet Politiken. Folkekirkens Nødhjælps generalsekretær, Birgitte Qvist-Sørensen, glæder sig over den nye ansættelse: ”Jeg er utrolig glad for, at Folkekirkens Nødhjælp kan tiltrække en kapacitet som Jeanette Ringkøbing Rothenborg. Hun besidder lige præcis det gode mix af erfaringer og gåpåmod, som vi har været på udkig efter til at videreudvikle vores medie- og kampagnearbejde,” siger Birgitte Qvist-Sørensen. COVID19 har for første gang i mere end et årti fået fødevaremanglen blandt verdens fattigste til at stige, og ifølge Folkekirkens Nødhjælps generalsekretær skærper det