Sund & Bælt

Ny teknologi kan fordoble levetiden på jernbaneskinner

Del

Sund & Bælt implementerer en ny vedligeholdsstrategi baseret på et avanceret inspektionssystem til analyse og vedligehold af koncernens jernbaneskinner. Det vil betyde markante gevinster for både økonomi og klima.

Vedligehold af jernbanenettet er en særdeles ressourcetung opgave. Derfor har Sund & Bælt i samarbejde med COWI arbejdet på at finde mere effektive metoder til analyse og udbedring af skinnenettet.

Resultatet er et datadrevet vedligehold, der reelt kan fordoble levetiden på skinnerne, og dermed årligt vil reducere omkostningerne til vedligehold med flere millioner og sænke klimaaftrykket markant.

Forudsigelig vedligehold i stedet for udskiftning
Inspektionssystemet IRISSYS udnytter analysedata til at få et mere præcist indblik i jernbaneskinnernes tilstand. Dermed bliver det muligt at forebygge skader og undgå omkostningstunge reinvesteringer i skinnerne.

– Med et detaljeret indblik i skinnernes tilstand kan vi tidligere og mere præcist udpege og udbedre mindre skader, inden det kræver en decideret udskiftning af skinner, siger Bjarne Jørgensen, Direktør for Teknisk Drift & Vedligehold.

Konkret betyder implementeringen af den nye teknologi, at skinnernes levetid kan forlænges helt op til det dobbelte. Afhængigt af ydre betingelser som fx trafikbelastning kan der således være tale om en levetid på op til 60 år.

Levetidsforlængelse som del af klimastrategi
Implementeringen af en datadrevet strategi til vedligehold af jernbanen flugter med Sund & Bælts samlede bæredygtighedsstrategi og særligt de levetidsforlængende tiltag på Storebæltsbroen.

– Vi har de seneste år arbejdet målrettet på at gøre vores drift databaseret, bl.a. ved hjælp af sensorer, droner og cloudbaseret kunstig intelligens til inspektion af broens betonelementer. Sammen med systematisk vedligehold betyder det, at Storebæltsbroen nu forventes at kunne stå dobbelt så længe som oprindeligt beregnet – med markante besparelser på forbindelsens samlede klimaaftryk som gevinst, slutter Bjarne Jørgensen.

Den nye datadrevne vedligeholdsstrategi skal i første omgang implementeres på Storebælts jernbanedel og på Øresundsbanen over Amager ud til Øresundsbron. Den vil forventeligt også blive implementeret på Sund & Bælts jernbanestrækninger i korridoren fra Kastrup til Rødby før åbningen af den kommende Femern-forbindelsen.

FAKTA:

Eksempel: Levetidsforlængelse ved datadrevet vedligehold af 2 x 7 km jernbanespor på Storebæltsforbindelsens vestbro:

  • På hver kilometer jernbanespor ligger ca. 120 tons skinner
  • Besparelse ved en forebyggende vedligeholdsstrategi: 16-17 mio. kr. inden for 5-10 år
  • Reduceret CO2 udledning: ca. 1900 tons

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Information om Sund & Bælt

Sund & Bælt
Sund & Bælt
Vester Søgade 10
1601 København V

+ 45 33 93 52 00https://sundogbaelt.dk/

Sund & Bælt er en teknologidrevet infrastrukturvirksomhed, som ejer og driver forbindelserne over Storebælt og Øresund og om nogle år også forbindelsen over Femern Bælt til Tyskland. Vi bidrager dagligt til at øge mobiliteten for de mere end 250.000 kunder, som benytter vores infrastruktur. Sund & Bælts datterselskab Brobizz A/S driver herudover automatiske betalingsløsninger, som tilbyder elektronisk afregning på veje, broer, færger og parkeringsanlæg i Skandinavien og Europa. Sund & Bælt har sat en ambition om, at vi skal være bedst til at anlægge, drive og finansiere brugerbetalt infrastruktur, der styrker mobiliteten i Danmark og Europa.

Følg pressemeddelelser fra Sund & Bælt

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Sund & Bælt

Sund & Bælt fremlægger miljøkonsekvensvurdering af overhalingsspor ved Kalvebod28.10.2024 15:23:26 CET | Pressemeddelelse

Sund & Bælt har afsluttet arbejdet med miljøkonsekvensvurdering af en udvidelse af jernbanen ved Kalvebod med overhalingsspor. Miljøkonsekvensrapporten sendes nu i offentlig otte-ugers høring af Trafikstyrelsen. Sund & Bælt har i samarbejde med eksterne rådgivere undersøgt, hvordan en udvidelse med overhalingsspor på jernbanen ved Kalvebod kan finde sted, og hvad effekten på miljøet vil være både under anlægsfasen og i driftsfasen. Anlægget af overhalingssporet er en forudsætning for at opnå de fulde gevinster af en sydlig jernbanekorridor fra Roskilde via København Syd (tidligere kendt som Ny Ellebjerg) til Københavns Lufthavn. Omfattende rapport Miljøkonsekvensrapporten har undersøgt påvirkningerne af en lang række faktorer og samspillet imellem dem. Det drejer sig bl.a. om mennesker, fauna, flora, jordbund, vand, luft, klima og landskab. Resultaterne af undersøgelserne foreligger nu i form af miljøkonsekvensrapporten, der sammen med de underliggende bilag beskriver muligheden for et

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye