Ny teknologi finder forurenere på afstand
Lovgivningen er klar, når det kommer til krav om emissionsbegrænsende udstyr på lastbiler. Ikke desto mindre, er det ikke alle lastbiler på de danske landeveje, der efterlever lovgivningen på området.
Derfor har Færdselsstyrelsen i perioden september 2021 til marts 2022 kørt et forsøg på to af deres syv tilsynsbiler med plume chasing-teknologien, der kan måle udledningen uden at stoppe lastbilen. Evalueringen konkluderer, at redskabet er effektivt til at slå ned på de brodne kar på landevejene uden at lægge hindringer i vejen for dem, der har styr på deres udledning, hvorfor alle Færdselsstyrelsens tilsynsbiler bør udstyres med plume chasing-teknologien.
- Plume chasing-teknologi gør det muligt at slå målrettet ned på forurenerne uden at genere alle dem, der overholder reglerne. Evalueringen viser, at det fungerer i praksis, og derfor er det oplagt, at Færdselsstyrelsen bruger plume chasing på alle tilsynsbiler. På den måde kan vi få minimeret NOx, der både er miljø- og sundhedsskadeligt, siger transportminister, Thomas Danielsen.
Det er Færdselsstyrelsen, der fører kontrol med lastbilers emissionsudledning og udstyr. Det er tidligere sket ved vejsidesyn, hvor lastbilerne er blevet stoppet for at få kontrolleret deres udledning. Med plume chasing-teknologien monteret på bilerne, kan man i stedet måle emissionsudledninger fra den tunge trafik ved at køre bag ved køretøjer. Det gør vejsidetilsynene effektive, og samtidig ulejliges de chauffører med udstyret i orden ikke. Kommunerne kan også tage kontakt til Færdselsstyrelsen, hvis de har forslag til kontroller.
FAKTA
Plume chasing er et fjerndetektionsudstyr, som kan måle NOx udledningen fra køretøjers udstødningsgas, mens de kører på vejene. Plume chasing-udstyret anvendes som en kvalificeret metode til at screene, om en lastbils forureningsbegrænsende udstyr fungerer korrekt eller om køretøjet har en høj udledning. En lastbil med defekt eller manipuleret emissionsbegrænsende udstyr udleder omkring 40 gange mere NOx end en lastbil med velfungerende emissionsbegrænsende udstyr.
Evalueringen indikerer, at omkring 1% af det samlede antal lastbiler, der kører på de danske veje kan være mistænkt for at være manipuleret, mens 11% kører rundt med defekt emissionsbegrænsende udstyr.
Nøgleord
Information om Transportministeriet
Følg pressemeddelelser fra Transportministeriet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Transportministeriet
2024 sluttede med stor vækst i ladepunkter30.1.2025 08:55:54 CET | Pressemeddelelse
Det sidste kvartal af 2024 bød på rekordhøj vækst i antallet af offentligt tilgængelige ladepunkter. 3.876 nye ladepunkter stod klar til elbilerne ved udgangen af 2024, og der er nu et ladepunkt per 200 indbyggere i Danmark.
Beregninger for en motorvej i Ring 5-korridoren skal opdateres29.1.2025 16:03:34 CET | Pressemeddelelse
De seneste beregninger af en motorvej i Ring 5-korridoren er fra 2013, hvor der blev lavet en strategisk analyse. Nu foretages der en opdatering af anlægsskøn og samfundsøkonomi.
Ny direktør for Banedanmark22.1.2025 11:02:41 CET | Pressemeddelelse
Den 1. februar 2025 tiltræder Peter Jonasson som direktør for Banedanmark.
Ny særlig rådgiver for transportministeren21.1.2025 14:00:32 CET | Pressemeddelelse
Transportministeriet har ansat Mie Bredahl Christiansen som ny særlig rådgiver for transportminister Thomas Danielsen (V) fra og med den 1. februar.
Tre nye øer får ophævet taxiloven2.1.2025 09:01:22 CET | Pressemeddelelse
Siden 1. januar 2024 har alle ikke brofaste øer undtagen Bornholm kunne søge om undtagelse fra taxiloven, så det bliver muligt for alle at køre med passagerer mod betaling. Fra 1. januar 2025 er tre nye øer godkendt, så der totalt er 11 små øer i ordningen.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum