Topdanmark A/S

Ny stressløsning skal forebygge sygemeldinger på arbejdspladsen

Del

Landets næststørste forsikringsselskab, Topdanmark, har taget en ny løsning i brug, som sætter tidligt og målrettet ind ved de første tegn på stress. Det sker for at bremse en ”alarmerende udvikling,” siger koncerndirektør. Her er fem gode råd til at spotte en stressramt kollega.

Koncentrationsbesvær, kort lunte, manglende overskud og søvnproblemer.

Når en person opdager første tegn på stress, er en tidlig og kvalificeret indsats afgørende for at hjælpe den enkelte til at genvinde den sunde balance i hverdagen.

Derfor giver Topdanmark nu sine kunder adgang til en ny online stressløsning, som skal være med til at forebygge, at problemer vokser sig større og risikerer at ende i en sygemelding.

“Vi arbejder konstant på at tilbyde de bedste løsninger til vores kunder. Det er en win-win-situation. Jo flere kunder der undgår at blive hårdt ramt af stress, angst eller depression, og som ikke får tilbagefald, jo bedre er det for berørte personer og virksomheder, for os som koncern og samfundet,” siger Vivian Weis Byrholt, der er koncerndirektør i Topdanmark.

Den nye løsning består af tre centrale elementer:

  • Mulighed for at kombinere videokonsultationer og fysiske konsultationer
  • Målrettede værktøjer og øvelser i et digitalt univers til at styrke forløbet mellem konsultationer og til at forebygge tilbagefald
  • Mulighed for at vælge et 100 procent digitalt behandlingsforløb

"Alarmerende udvikling”

Hver fjerde voksne dansker føler sig stresset, viser de seneste tal Sundhedsstyrelsen. I 2010 var det kun tilfældet for hver femte. Stress udgør dermed et voksende folkesundhedsproblem, som koster virksomheder og samfundet milliarder af kroner årligt.

Ny forskning fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA) viser en klar sammenhæng mellem stress og efterfølgende fravær. Medarbejdere, der havde angivet, at de havde følt sig stressede inden for de seneste to uger, havde mellem 37 og 117 færre arbejdsdage i de efterfølgende fire år, primært på grund af sygemeldinger.

“Det er en alarmerende udvikling, som vi ikke kan sidde overhørig,” siger Vivian Weis Byrholt.

”På tværs af det private og offentlige sundhedsvæsen er vi nødt til sammen at knække koden til at bekæmpe stress, fordi det har store økonomiske konsekvenser. Derfor føler vi os forpligtet til at tilbyde vores kunder mulighed for nye behandlingsmetoder,” tilføjer hun.

Sådan spotter du en stressramt kollega

Det er Topdanmarks erfaring, at stress kan mindskes, når virksomheder ledes med fokus på stressfrihed. Det gælder også i høj grad i små og mellemstore virksomheder – men hvordan spotter man stress, og hvordan undgår man selv at blive stresset?

Her er fem gode råd til at spotte en stressramt kollega:

  • Du hører gentagne gange en kollega nævne, at han eller hun har svært ved at sove.
  • Du oplever, at en kollega har svært ved at koncentrere sig.
  • Din kollega bliver irritabel og trist.
  • Din kollega fortæller dig, at vedkommende har hjertebanken eller forhøjet blodtryk.
  • Din kollega mister let overblikket.

Hos Topdanmark tilbydes pensionskunder samt erhvervskunder i selskabets skadesforsikring desuden en gratis sundhedsscreening, hvor der skræddersyes et trænings- og behandlingsforløb for at forebygge skader eller minimere. Der bliver fulgt op på screeningen, som gentages årligt. Er der akutte tegn på stress, aktiverer Topdanmark sit beredskab og får kunden hurtigst mulig i behandling.

Coronapandemien har vendt op og ned på de fleste danskeres hverdag, og i takt med at covid-19-smitten atter blusser op, er der ekstra god grund til at holde øje med de ansattes trivsel. Under coronakrisen har forskere fra det såkaldte Hope-projekt på Aarhus Universitet observeret usædvanlig stor ensomhed og et højt niveau af stress – særligt blandt unge.

På sigt kan en langvarig stresstilstand udvikle sig til en sygdom som for eksempel angst eller depression. I årets første fem måneder har Topdanmark noteret, at 25 procent flere har gjort brug af deres sundhedsforsikring, fordi de er ramt af angst eller depression.

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Download
Vivian Weis Byrholt, koncerndirektør i Topdanmark.
Vivian Weis Byrholt, koncerndirektør i Topdanmark.
Download

Links

Information om Topdanmark A/S

Topdanmark A/S
Topdanmark A/S
Borupvang 4
2750 Ballerup

https://www.topdanmark.com/

Topdanmark er landets næststørste forsikringsselskab og fjerdestørste kommercielle pensionsselskab.

Vi er 2.400 medarbejdere, der hjælper flere end 110.000  erhvervs- og landbrugskunder og over 500.000 privatkunder i hele landet. Det har vi gjort siden 1898, hvor grundstenen til Topdanmark blev lagt.

Vi er et aktieselskab og blandt de 25 største virksomheder i Danmark målt på omsætning.

Følg pressemeddelelser fra Topdanmark A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Topdanmark A/S

Nye restriktioner og krav om boosterstik fordobler aflysninger af skiferier3.1.2022 13:40:00 CET | Pressemeddelelse

Landets næststørste forsikringsselskab melder om en ny bølge af travlhed på telefonerne. Denne gang på grund af indrejserestriktioner på én af de mest populære skiferiedestinationer, nemlig Østrig. Topdanmark har i december haft 65 procent flere kunder i røret, der har spørgsmål om rejse- og afbestillingsforsikringen, sammenlignet med december på et ”normalt” år, det vil sige 2019, før coronakrisen ramte. Sammenligningen viser også, at forsikringsselskabet har behandlet dobbelt så mange afbestillingssager, og Topdanmark forventer, at bunken af sager, hvor rejser skal refunderes, vil vokse yderligere i de næste måneder, hvor der er højsæson for skiferier. ”Vi måtte indsætte ekstra mandskab mellem jul og nytår, og billedet er det samme i dag, mandag. I en normal skiferiesæson har vi travlt med at hjælpe med knæskader og brækkede ben blandt kunder, der er taget afsted på skiferie. Lige nu hjælper vi i stedet tusindvis af kunder, der ikke kan komme afsted. Der bliver i øjeblikket refundere

Ny forsikring med taxaservice skal gøre Topdanmark til elbilejeres favoritselskab28.12.2021 07:40:00 CET | Pressemeddelelse

Landets næststørste forsikringsselskab lancerer nu en skræddersyet forsikring til kunder med elbiler. Den indeholder blandt andet dækning af skader på bilens batteri i trafikuheld, selvrisiko ved tyveri og skader på ladekabler og ladestandere samt skader på glas som fx panoramatag, der er udbredt i elbiler. Som en særlig service for elbilejere omfatter forsikringen også en taxa-service, hvis bilen løber tør for strøm på farten. Kunden og bilen bliver transporteret hurtigt videre til lige præcis der, hvor man ønsker, fx den nærmeste ladestation eller den planlagte destination. Servicen er en del af vejhjælpordningen og indebærer en ”timegaranti”. Er hjælpen ikke fremme inden for én time, får kunden sin betaling for hele året tilbage. ”Vi oplever en markant efterspørgsel på et decideret elbilprodukt, som formentligt kun vil stige, i takt med at elbiler fylder mere og mere i nyregistreringerne, og at bilmærker konstant udvider udvalget af størrelser og modeller,” siger Carsten Elmose, pri

Topdanmark styrker kundeoplevelsen og ændrer koncernledelsen8.12.2021 10:00:06 CET | Pressemeddelelse

Topdanmark gennemfører en omorganisering, hvor selskabets kundeservice decentraliseres fra at være en tværgående gruppefunktion til at blive en integreret del af selskabets kommercielle divisioner: Privat, Landbrug & Erhverv samt Pension og Livsforsikring. Det sker efter, at en gruppe med koncerndirektør Brian Rothemejer Jacobsen i spidsen de seneste måneder har undersøgt, hvad der vil være den bedste løsning for betjeningen af kunder. ”Vi har taget en beslutning, som skal udvikle og styrke kundeoplevelsen. Det sker ved, at vores forretningsområder nu får et tydeligere ansvar for salg, fastholdelse og direkte servicering af kunder," siger Peter Hermann, adm. direktør og Group CEO i Topdanmark. "Forsikring og rådgivning kan være kompleks og kræver en høj grad af ekspertise, og ved at samle kundeservicespecialister med branchespecialister i divisionerne håber vi på at kunne skabe stærkere fagfællesskaber, som uden tvivl kommer til at gøre en positiv forskel for vores kunder og det samfun

Omikron giver rødglødende telefoner hos forsikringsselskab2.12.2021 06:30:00 CET | Pressemeddelelse

Listen over destinationer, hvor coronarestriktioner igen besværliggør eller umuliggør en rejse, vokser dag for dag. Det samme gør antallet af opkald fra bekymrede kunder hos landets næststørste forsikringsselskab. En opgørelse viser, at Topdanmark den seneste måned har hjulpet 94 procent flere kunder med spørgsmål om rejseforsikringen sammenlignet med samme måned sidste år. 7 ud 10 kunder ringer ikke for at anmelde en skade, men derimod for at høre om mulighederne for at afbestille eller få hjælp på selve rejsen. ”Telefonerne er igen rødglødende, og vi skal tilbage til starten af coronapandemien for at finde en situation, der minder om den, vi oplever lige nu. Efter en periode med klare rejsevejledninger oplever vi, at der igen er skabt markant usikkerhed,” siger Carsten Elmose, privatdirektør i Topdanmark. ”Kunder, der snart skal afsted på skiferier, juleferie og badeferier, ringer med spørgsmål til dækningen på deres rejseforsikring, eksempelvis hvis der er risiko for at blive mødt m

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum