NY STATISTIK: Øko-areal vokser

Endnu en gang vokser det økologiske areal i Danmark. Det er takket være fremsynede landmænd og forbrugere, der vælger mere og mere økologi. De danske landmænd omlagde i 2019 22.182 hektar jord i 2019, hvilket er en stigning på 7,9 procent.
Foto: Karen Munk Nielsen

- Det er dejligt at konstatere, at der er en stor åbenhed og omstillingsparathed hos de danske landmænd, en købekraft ved forbrugerne og at vi i Danmark har en offensiv økologipolitik og detailhandel. Det er en stor beslutning for den enkelte landmand at lægge om til økologisk produktion og bygger ofte på års grundige overvejelser og forberedelser. Økologisk Landsforening har bidraget til rådgivningen af de landmænd, der har lagt om, samtidig med at vi har arbejdet på at sikre en stigende efterspørgsel, så det er økonomisk interessant for landmændene. Omlægning og afsætning går hånd i hånd klart støttet af skiftende regeringers økologipolitik. Det viser vejen til en grønnere fremtid, hvor verdensmålene bliver til handling mere end snak, siger Per Kølster, Formand i Økologisk Landsforening

Økologisk Landsforening laver gratis, uforpligtende omlægningstjek til interesserede landmænd. Og i år samarbejder foreningen også med Middelfart og Langeland Kommune om netop at tilbyde landmænd et tjek af deres bedrift, for at undersøge om omlægning er en god idé.

- Det er et uforpligtende tilbud, der skal give landmanden et overblik over, hvad økologisk landbrug er. Vi får aflivet nogle myter, og det viser sig ofte, at mange kan få en god forretning ud af omlægning til økologi. Nogle går i gang med det samme, og andre har økologi med i tankerne fremadrettet. Samtidig er det en anledning til at afsøge muligheder, når landmanden planlægger bedriftens fremtid, siger Jens Peter Hermansen, økologikonsulent i Økologisk Landsforening.

En af de landmænd, der har omlagt til økologi, er Søren Sandgaard, der har en gård i Aulum mellem Herning og Holstebro. Han er femte generation, der driver gården, men første generation til at drive den økologisk. Drivkraften bag omlægningen er to ting. Økonomi og natur.

- Jeg holder af naturen og ved at drive gården økologisk passer jeg på den og skaber biodiversitet i og omkring markerne. Men jeg kunne også se, at der er en økonomisk fordel i at producere økologisk.

FAKTA

Det indberettede økologiske produktionsareal i 2019 var på 301.481 ha mod 279.299 ha i 2018. Dette svarer til en forøgelse på 22.182 ha og en stigning på ca. 7,9 procent.

Per 31. maj 2019 udgjorde det økologiske areal 11,3 procent af det totale indberettede produktionsareal i Danmark. Det økologiske produktionsareal fordelte sig i 2019 med 221.991 ha fuldt omlagt økologisk areal, hvilket er en fremgang på 24.217 ha i forhold til 2018. Derudover var 76.762 ha under omlægning, hvilket var en fremgang på 3.879 ha i forhold til 2018. 2.728 ha var planlagt omlagt, men ikke påbegyndt omlægning endnu.

Men det er også i høj grad forbrugerne, der vælger økologi til.

Derudover viser spritnye tal fra Danmarks Statistik viser, at salget af økologiske fødevarer er steget med ni pct. i de danske dagligvarebutikker i 2019 og udgør nu 12 pct. af det samlede salg. Det er stadig økologisk mælk, gryn, mel og grønt, der topper på danskernes indkøbsseddel, men også andre produktkategorier tegner sig for en markant stigning og indikerer, at økologien er hverdagskost for de fleste danskere.

Yderligere info:

Marendine Ladegaard, pressemedarbejder, 2016 4434