Ny statistik: Borgere og frivillige spiller nøglerolle i at forny den offentlige sektor
Borgere og frivillige foreninger spiller en nøglerolle, når den offentlige sektor skal fornys. To ud af tre offentlige innovationer bliver skabt i samspil med borgere eller frivillige foreninger. Det kan enten være ved at være med til at igangsætte, fremme eller samarbejde om innovationerne.
Det viser håndbogen "NYT SAMMEN BEDRE", som er skrevet af Center for Offentlig Innovation. Bogen udkom sidste uge på Dansk Psykologisk Forlag.
Når borgere og frivillige foreninger deltager, stiger chancerne bl.a. for at give borgere større indsigt eller indflydelse, fremgår det også af bogen.
"Effektivitet er vigtigt, men innovationer i den offentlige sektor måles også på en demokratisk bundlinje. Hvis en nyskabelse har givet borgerne større indsigt eller indflydelse, så er det en regulær værdi i sig selv. Og dén værdi skabes tre gange oftere, når borgere og frivillige foreninger selv spiller en aktiv rolle i innovationsprocesserne," siger analysechef i Center for Offentlig Innovation Ole Bech Lykkebo.
Offentlige arbejdspladser er innovative
Håndbogen bygger på helt nye tal fra COI’s Innovationsbarometer og viser, at 80 procent af alle offentlige arbejdspladser har indført mindst én innovation i perioden 2015-2016. En innovation kan være et nyt produkt, en ny service, en ny måde at kommunikere på eller en ny eller væsentligt ændret måde at arbejde på. 66 procent af de innovationer er udført i samspil med borgere eller frivillige foreninger.
Et eksempel er i Randers Kommune, hvor kommunen i samarbejde med en produktionshøjskole, lokale boligforeninger, Naturstyrelsen og en frivillig forening har udviklet et udsat naturområde, skabt nyt liv og løftet et nærtliggende boligområde. Et andet er på Jungshoved i Vordingborg Kommune, hvor en delebus kørt af frivillige borgere har skabt bedre og billigere kollektiv trafik og bedre mulighed for at komme rundt. Delebussen, der bliver stillet til rådighed af kommunen, er også blevet et socialt samlingspunkt.
Se begge cases inkl. kontaktinfo og find endnu flere eksempler i COI’s casesamling her >
Store fordele ved at samarbejde
Analysechef i Center for Offentlig Innovation Ole Bech Lykkebo forklarer, at ikke kun demokratiet men også kvaliteten af de offentlige services nyder godt af aktive borgere og frivillige:
"Når borgere og frivillige foreninger deltager, bliver chancerne for forbedringer større. Civilsamfundet giver vitaminer, som får ideer til at vokse til løsninger på konkrete problemer. Det kan afhjælpe alt fra ensomhed til hjemløshed og hjertestop," siger han og pointerer samtidig, at borgere og de frivillige foreninger ikke 'bare' løser kendte problemer.
De frivillige kan også gøre en forskel ved at pege på problemer set fra borgernes perspektiv, som den offentlige sektor måske ikke kender til bunds:
"Nye løsninger handler også om at tænke anderledes om de problemer, vi tror vi kender. Her kan frivillige nogle gange gøre en forskel, fordi de ser med andre øjne på den sag, de kæmper for," siger Ole Bech Lykkebo.
OM OFFENTLIG INNOVATION
- Offentlig innovation er at gøre noget nyt i den offentlige sektor, som skaber værdi. Innovationen skal være ny for arbejdspladsen selv, men kan være brugt af andre.
- Værdien af offentlig innovation kan have flere former: indfrielse af politiske mål, stigende effektivitet, højere kvalitet, styrket demokrati eller øget medarbejdertilfredshed.
- Innovation kan være nye eller væsentligt ændrede serviceydelser, produkter, organisationsformer og processer eller måder at kommunikere med omverdenen på.
- Innovationsbarometeret er verdens første officielle statistik om offentlig innovation. Statistikken bliver lavet i samarbejde mellem Center for Offentlig Innovation og Danmarks Statistik. Undersøgelsen bygger på svar fra 2.363 kommunale, regionale og statslige arbejdspladser af alle slags, svarende til hver sjette offentlige arbejdsplads. Første udgave af Innovationsbarometeret udkom i 2015. Læs mere og find tal og fakta på Innovationsbarometerets hjemmeside: innovationsbarometer.coi.dk
Nøgleord
Kontakter
Paul SauerJournalist (presseansvarlig)
Tlf:61813103ps@coi.dkOle Bech LykkeboAnalysechef
Tlf:61813102obl@coi.dkBilleder
Links
Information om Center for Offentlig-Privat Innovation
Kompagnistræde 20 A, 1.
1208 København K
61 81 31 10https://co-pi.dk/
Center for Offentlig Innovation (COI) er et nationalt center, der understøtter øget kvalitet og effektivitet i hele den offentlige sektor gennem innovation.
COI blev etableret af parterne på det offentlige arbejdsmarked i 2014 og er tværoffentligt finansieret via økonomiaftalerne mellem regeringen, KL og Danske Regioner. Læs mere på www.coi.dk
Følg pressemeddelelser fra Center for Offentlig-Privat Innovation
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Center for Offentlig-Privat Innovation
Den offentlige sektor er innovativ – og køber hver tiende nye løsning hos private virksomheder5.12.2023 05:30:00 CET | Pressemeddelelse
Fire ud af fem offentlige arbejdspladser har indført mindst én innovation i de seneste to år, viser helt nye tal fra Innovationsbarometeret. 11 procent af innovationerne er baseret på innovative indkøb hos private virksomheder.
Grønt Gearskifte: 14 offentlige bygherrer vil stille krav om emissionsfrie arbejdsmaskiner23.11.2023 16:28:38 CET | Pressemeddelelse
Metroselskabet, Københavns Kommune, Aalborg Kommune, Esbjerg Kommune, Middelfart Kommune og Aarhus Vand er blandt de offentlige bygherrer, som fremover vil stille krav om, at entreprenører bruger emissionsfrie arbejdsmaskiner. Det vil føre til mindre CO2-udledning, færre dødsfald og mindre støj.
Ny analyse: Omstilling af arbejdsmaskiner fra diesel til el kan spare CO2 og menneskeliv23.11.2023 05:30:00 CET | Pressemeddelelse
Det er godt for klimaet, og vi kan spare menneskeliv og nedbringe tilfælde af kræft, hjerte-kar og luftvejssygdomme ved at omstille arbejdsmaskiner fra diesel til el, viser ny analyse fra CO-PI. Landets største offentlige bygherrer går sammen og vil fremover efterspørge eldrevne maskiner.
Seks nye kommuner er med i landsdækkende samarbejde, der skal frigive tid i hjemmeplejen28.9.2023 05:45:00 CEST | Pressemeddelelse
Tønder, Sønderborg, Ærø, Ringkøbing-Skjern, Favrskov og Vesthimmerlands kommuner træder nu ind i skaleringsprocessen 'Sammen om ny teknologi og centraliseret respons'. Samarbejdet skal føre til nye løsninger, som kan øge trygheden for borgere i eget hjem og frigive tid blandt medarbejdere i hjemmeplejen.
Vi er gode til at stjæle: 7 ud af 10 nye løsninger i den offentlige sektor er genbrug af andres løsninger8.8.2023 05:45:00 CEST | Pressemeddelelse
72 procent af alle innovationer i den offentlige sektor er genbrug af andres løsninger. Løsninger skabt i offentlig-privat samarbejde bliver oftere forsøgt delt, viser nye tal fra Innovationsbarometeret.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum