Ny standard for osteopati

Osteopati har nu fået en fælles europæisk standard, der sætter krav og anbefalinger vedrørende selve behandlingsformen, uddannelsen til osteopat samt de etiske rammer for god praksis for osteopati.

Standarden er baseret på den fælles europæiske standard som Danske Osteopater har været med til at udvikle, i samarbejde med det europæiske udvalg for regulering af osteopati, FORE. Den skal være med til at sikre, at osteopati, både nationalt og internationalt, er på det samme ensartede, høje niveau. Samtidigt sikrer standarden, at vores patienter trygt kan vælge en højt kvalificeret og veluddannet osteopat.

Osteopati blev grundlagt i 1874 og er en helhedsorienteret manuel undersøgelses- og behandlingsform, baseret på traditionelle sundhedsvidenskabelige fag som anatomi, neurologi og biomekanik. Danske Osteopater, som den eneste sammenslutning af osteopater i Danmark, tæller nu 82 medlemmer og der forventes en kraftig forøget medlemstilgang over de kommende år. Alle foreningens medlemmer er færdiguddannede osteopater fra anerkendte skoler i Europa, og kan kendes på den beskyttede titel: M.R.O.DK, som står for ”medlem af registrerede osteopater i Danmark”.

Danske Osteopater indgav en ansøgning om etablering af en autorisationsordning for osteopater til Sundhedsstyrelsen den 21.april indeværende år. Ansøgningen er pt. under behandling.

Osteopati er en autoriseret behandlingsform i følgende europæiske lande (foruden bl.a. i USA og Australien): England, Finland, Frankrig, Island, Lichtenstein, Malta, Portugal og Schweitz. Nærmere informationer herom kan indhentes på FORE’s hjemmeside: www.forewards.eu.

Osteopati kan enten læses som deltidsuddannelse, forudsat, at vedkommende i forvejen er uddannet fysioterapeut, læge eller kiropraktor, eller som fuldtidsuddannelse ved anerkendte skoler i Europa. Læs mere om osteopati på foreningens hjemmeside: www.danskeosteopater.dk

Yderligere info? Kontakt Hanna Tómasdóttir DO M.R.O.DK - PR & Kommunikation, bestyrelsesmedlem af Danske Osteopater,  på info@danskeosteopater.dk eller tlf. 26255699.

Sygeforsikringen ”danmark” giver tilskud til osteopatisk behandling fra 1.1.20182.11.2017 09:48:48 CET | Pressemeddelelse

Fra 1. januar 2018 giver Sygeforsikringen ”danmark” et tilskud til deres medlemmer når de modtager osteopatisk behandling, udført af en osteopat der i forvejen har en sundhedsautoriseret baggrund som fysioterapeut eller kiropraktor. Tilskuddet til Gruppe 1, Gruppe 2 og Gruppe 5 bliver 133 kroner for første behandling og 88 kroner for de efterfølgende behandlinger. Sygeforsikringen "danmark", der er en medlemsejet forening, har i dag mere end 2,4 million medlemmer.

Fængslet 57-årig massør er ikke uddannet osteopat7.3.2015 11:41:31 CET | Pressemeddelelse