Ny roman: Bananens trefoldige problem

Tyske Olivia Wenzel debuterede i 2020 med romanen Mit hjerte er en automat, der samme år blev shortlistet til Deutche Buchpreis. Det er en unik fortælling både i indhold og form, som handler om at være ung i Tyskland og verden i dag, datter af en angolansk far, og en østtysk punker-mor, der drømte om den helt stor frihed, men aldrig fik den.

”Jeg har flere privilegier, end nogen i min familie nogensinde har haft. Og alligevel er jeg totalt lost.” Sådan siger Olivia i romanen Mit hjerte er en automat, der handler om de billeder, vi har af os selv, og som samfundet har af os. Hvordan gør man op med de billeder, hvordan bryder man ud af de rammer? Olivias mormor var en tro partisoldat i DDR, Olivias mor var punker og utilpasset i DDR’s systemer, som hun prøvede at gøre op med og flygte fra uden held. Olivias far måtte rejse tilbage til Angola, da Olivia var helt lille, og Olivias tvillingebror begik selvmord som 19-årig. Alle har de levet betydeligt hårdere liv end Olivia, alligevel er det hende, der har en angst-diagnose og kæmper med at finde sig til rette i en verden, som gerne vil putte hende i en kasse. Som gerne vil fastholde hende i et helt bestemt billede på grund af hendes hudfarve, hendes køn, hendes tilhørsforhold: ”Hvad skal vi med billeder af os selv, hvis de låser os inde i os selv?”

Olivias trefoldige problem affødt af en banan viser, hvor meget den unge kvinde tænker over: Hun går ned ad gaden og spiser en banan, men det gør hun ikke ubekymret. Hun frygter, at nogen skal se hende og tænke, hun er en abe på grund af sin hudfarve, racistisk abeanalogi, ”Uga uga uga. Aua.”
Hun frygter at blive set som en Ossi, ”Ej okay, efter murens fald stod de dumme Ossis i kø i timevis for at få én banan.”
Hun er bevidst om penisanalogien i at spise en banan som kvinde, usikre, pubertære teenagere råber ”Tag den dog til roden, hahaha.”

Olivia Wenzel er født i Weimar i Østtyskland i 1985, hun bor i dag i Berlin. Hun skriver teater og laver musik. I 2020 blev hun shortlistet til Deutscher Buchpreis for sin debutroman Mit hjerte er en automat, som nu foreligger i Ditte Engels Hermansens danske oversættelse.

Titel: Mit hjerte er en automat
Forfatter: Olivia Wentzel
Oversætter: Ditte Engels Hermansen
Udgivelsesdato: 7. maj 2021

Harry Styles er en nulevende modelegende14.3.2024 10:13:33 CET | Pressemeddelelse

I 2010 trådte en ung Harry Styles ind på X-factor scenen i England for at aflægge audition. Allerede den gang stod det klart, at han kan inspirere og fascinere med mere end sin stemme. Med neglelak, fjerboa, pailletter, jakkesæt og buksedragter har han gennem alle årene været en inspiration for dem, der gerne vil lege med stilen. I Stilikoner: Harry Styles fortæller Lauren Cochrane historien om en sand modelegende.