Ny roman: Bananens trefoldige problem

Tyske Olivia Wenzel debuterede i 2020 med romanen Mit hjerte er en automat, der samme år blev shortlistet til Deutche Buchpreis. Det er en unik fortælling både i indhold og form, som handler om at være ung i Tyskland og verden i dag, datter af en angolansk far, og en østtysk punker-mor, der drømte om den helt stor frihed, men aldrig fik den.

”Jeg har flere privilegier, end nogen i min familie nogensinde har haft. Og alligevel er jeg totalt lost.” Sådan siger Olivia i romanen Mit hjerte er en automat, der handler om de billeder, vi har af os selv, og som samfundet har af os. Hvordan gør man op med de billeder, hvordan bryder man ud af de rammer? Olivias mormor var en tro partisoldat i DDR, Olivias mor var punker og utilpasset i DDR’s systemer, som hun prøvede at gøre op med og flygte fra uden held. Olivias far måtte rejse tilbage til Angola, da Olivia var helt lille, og Olivias tvillingebror begik selvmord som 19-årig. Alle har de levet betydeligt hårdere liv end Olivia, alligevel er det hende, der har en angst-diagnose og kæmper med at finde sig til rette i en verden, som gerne vil putte hende i en kasse. Som gerne vil fastholde hende i et helt bestemt billede på grund af hendes hudfarve, hendes køn, hendes tilhørsforhold: ”Hvad skal vi med billeder af os selv, hvis de låser os inde i os selv?”

Olivias trefoldige problem affødt af en banan viser, hvor meget den unge kvinde tænker over: Hun går ned ad gaden og spiser en banan, men det gør hun ikke ubekymret. Hun frygter, at nogen skal se hende og tænke, hun er en abe på grund af sin hudfarve, racistisk abeanalogi, ”Uga uga uga. Aua.”
Hun frygter at blive set som en Ossi, ”Ej okay, efter murens fald stod de dumme Ossis i kø i timevis for at få én banan.”
Hun er bevidst om penisanalogien i at spise en banan som kvinde, usikre, pubertære teenagere råber ”Tag den dog til roden, hahaha.”

Olivia Wenzel er født i Weimar i Østtyskland i 1985, hun bor i dag i Berlin. Hun skriver teater og laver musik. I 2020 blev hun shortlistet til Deutscher Buchpreis for sin debutroman Mit hjerte er en automat, som nu foreligger i Ditte Engels Hermansens danske oversættelse.

Titel: Mit hjerte er en automat
Forfatter: Olivia Wentzel
Oversætter: Ditte Engels Hermansen
Udgivelsesdato: 7. maj 2021

Livet med senfølger efter COVID-196.5.2021 13:32:20 CEST | Pressemeddelelse

Der er ingen tvivl om, at corona har præget tilværelsen for alle det sidste halvandet år med restriktioner, krav om mundbind, afstand og håndsprit. Men for mange af dem, der er blevet ramt af senfølger efter COVID-19, er der tale om liv, der har ændret sig så fundamentalt, at det er svært at genkende. Annegrete Dall Visby lider af senfølger og sammen med sin mand Steen Kabel, har hun skrevet bogen: ”Livet med senfølger efter COVID-19” for at sætte fokus på, hvordan man kan finde retning i hverdagen – for sig selv og sin familie.

Dokumentarisk beretning om godsforvalteren, der var modstandsmand4.5.2021 10:36:02 CEST | Pressemeddelelse

I 2002 dør modstandsmanden Gert Blædel, og hans barnebarn Ole Blædel arver en hvid plasticpose fyldt med breve, notater, lydoptagelser samt, ikke mindst, morfarens frihedskæmperarmbind. Det bliver startskuddet til researchen og gravearbejdet, der nu er mundet ud i bogen Et halvt år i Gestapos kløer. Her fortæller Ole Blædel hele historien om, hvordan hans morfar under 2. Verdenskrig bliver involveret i modstandsbevægelsens arbejde og taget til fange af nazisterne.

Opdag Gilleleje27.4.2021 12:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Forfatter Svend Aagaard Nielsen, der selv bor i Gilleleje og tidligere har skrevet om oplevelser på den sjællandske nordkyst, er nu aktuel med en bog, der zoomer ind på smukke Gilleleje. Beskrivelserne af byen ledsages af Lars Skovs stemningsfulde fotografier, og resultatet er blevet en flot og autentisk fotobog, der vil lokke mange til at tage en tur til fiskerbyen, nu hvor det atter er muligt at komme ud og opleve landets skønne perler.