Ny regering varsler ”stærkt fokus” på energieffektivisering i både bygninger og virksomheder

Den nye SVM-regering har for kort tid siden præsenteret sit regeringsgrundlag. Det indeholder flere gode nyheder på klimaområdet, herunder et stærkt fokus på energieffektivitet. Meget positivt signal, der forhåbentlig varsler en egentlig strategi og konkrete mål på området, siger Bendt Bendtsen, bestyrelsesformand i SYNERGI.

Regeringen vil ”sikre et stærkt fokus på energieffektivisering af både private hjem, virksomheder og offentlige bygninger.” Sådan lyder en af de vigtigste sætninger i det nye regeringsgrundlag ifølge SYNERGI-formand Bendt Bendtsen.

”Der er ikke så meget at tage fejl af: Den kommende regering kommer til at styrke arbejdet for at mindske energispildet i både bygninger og virksomheder. Det er et meget positivt signal – og helt nødvendigt. For vi står både midt i en klimakrise og en energikrise. Her kommer vi ikke uden om et klogere energiforbrug, der er en omkostningseffektiv del af løsningen på begge kriser. Det er vigtigt, at de gode toner nu bliver omsat til en strategi og konkrete mål for energieffektivitet, så vi har en ledestjerne at sigte arbejdet efter,” siger Bendt Bendtsen.

Ud over et øget fokus på energieffektivitet indeholder regeringsgrundlaget en række nye ambitioner. Regeringen vil bl.a.:

• Fremrykke målet for klimaneutralitet til 2045 – fra tidligere 2050.
  • Være 110 pct. klimaneutrale i 2050.
  • Oprette en national energikrisestab (NEKST), der skal sikre hurtigere handling på akutte grønne udfordringer som bl.a. fjernvarmeudrulning.
  • Etablere partnerskabet ’Sammen om klimaet’, der skal understøtte en accelereret klimahandling på tværs af stat, kommuner og regioner, civilsamfund og erhvervsliv
  • Arbejde for en ”ambitiøs og omkostningseffektiv klima- og energiregulering i EU”
  • Hæve ambitionerne for Danmarks klimaaftryk i verden ved at opstille et mål for den danske klimaeffekt internationalt gennem dansk eksport af energiteknologi og tjenesteydelser

Også her ser Bendt Bendtsen potentielle forbedringer i arbejdet for et grønnere og lavere energiforbrug.

”Danmarks klimalov er ikke længere så unik og ambitiøs i international kontekst, som den var, da den blev skrevet. Samtidig kan vi også konstatere, at mange lande er foran Danmark, når det kommer til at indsatsen for at mindske energispildet. Derfor er det fornuftigt at fremrykke målet for klimaneutralitet og endda gå endnu længere i 2050, så vi kan komme helt frem blandt de dygtigste elever på forreste række i klassen. Der er også spændende perspektiver i ’Sammen om klimaet’-partnerskabet og NEKST – ikke mindst ift. at blive klar til en hård næste vinter. Jeg vil også fremhæve de endnu større ambitioner for den i forvejen store, positive klimaforskel, som danske producenter af bl.a. energieffektive løsninger gør ude i verden. Hvert år fortrænger grøn, dansk teknologi 500 mio. ton CO2e globalt – men det tal kan blive meget højere,” siger Bendt Bendtsen, der overordnet er godt tilfreds med det nye regeringsgrundlag.

SYNERGIs bestyrelsesformand er tilgængelig for yderligere kommentarer for medierne via 30 66 77 84 eller am@synergiorg.dk.

Læs regeringsgrundlaget ”Ansvar for Danmark” her.

Ny analyse: Energikrisen kan koste kommunerne mere end en milliard om året28.10.2022 06:05:00 CEST | Pressemeddelelse

Med de aktuelle energipriser skal kommunerne afsætte knap 1,3 mia. kr. ekstra på de årlige budgetter til at dække energiforbruget i bygningsmassen. Det viser en ny udregning foretaget for SYNERGI. ”Energiregningen ville have været langt mindre, hvis kommunernes havde udvist rettidig omhu og energirenoveret sine gamle, ineffektive bygninger,” mener SYNERGI-formand Bendt Bendtsen. Han håber, undersøgelsen kan være med til at øge ambitionerne for at mindske energiforbruget i kommunerne, der i dag er friholdt fra energisparekrav.

Bendt Bendtsen: Energikrisen løses ikke uden varige energibesparelser8.9.2022 16:10:58 CEST | Pressemeddelelse

Regeringen og Energistyrelsen har på et netop overstået pressemøde løftet sløret for den strategi, der skal sikre Danmarks energiforsyning gennem vinteren på trods af den verserende energikrise. SYNERGI har længe efterspurgt en energispareplan og konkrete initiativer for at mindske energiforbruget. Derfor er bestyrelsesformand Bendt Bendtsen godt tilfreds med regeringens initiativ. Han havde dog gerne set et højere ambitionsniveau.