Saxo.com

Ny rapport viser: Læserne bruger bogstreaming som aldrig før

Del

Bogstreaming har i 2022 mere end nogensinde været vejen til mange danskeres store læseoplevelser. Det viser ‘Sådan læser vi 2022 – Saxos årlige rapport om danskernes læsevaner', der udkommer i dag, og som baserer sig på en undersøgelse med flere end 13.000 besvarelser.

55 % af de flere end 13.000 deltagere i Saxos læseundersøgelse i 2022 svarede, at de brugte en bogstreamingtjeneste, og det er en stigning på 33 procentpoint siden 2017, viser Saxos nye rapport om danskernes læsevaner. Men det er ikke bare bogstreamerne, der er blevet flere – den enkelte bogstreamer er også blevet mere ivrig med læsningen. En bogstreamer læste eller lyttede nemlig i gennemsnit hele tre bøger pr. måned i 2022, og det er næsten en fordobling siden 2019.  

I et år uden corona-restriktioner og med mange ting på to-do-listerne har flere læsere end tidligere altså fået øjne og ører op for streamingens helt store forcer: at kunne have bogen med sig på farten, og at kunne lave andre ting, mens man læser. 

Derudover afdækker rapporten bl.a. følgende tendenser: 

  • 9 ud af 10 læser min. en gang om ugen. Efter rekordår på læsningens vegne i 2020 og 2021, fik bogen kamp til stregen i 2022, når det gjaldt om at sikre sig danskernes tid. Det til trods har læserne holdt fast i nogle af de gode læsevaner fra 2021, og 90 % svarer som året forinden, at de læste min. en gang om ugen i 2022. 
  • En bestseller på papir hitter ikke nødvendigvis i streaming. I 2022 sendte Saxo 3,3 mio. læseoplevelser ud på tværs af solgte bøger og streaming. Man kunne fristes til at lave én samlet liste over de mest læste bøger, men dét, der hitter på papir, er ikke nødvenligvis lige så populært i streaming og omvendt. Faktisk er der slet ingen gengangere mellem de fem mest populære bøger hhv. på papir og i streaming i 2022. 
  • 56 % foretrækkerden fysiske bog, på trods af at antallet af bogstreamere stiger. 
  • TikTok får de unge til at læse – på engelsk og på papir. I den virtuelle læseklub #BookTok på TikTok inspirerer de unge hinanden til at gribe ud efter bøgerne – gerne på engelsk og altid på papir. #BookToks læsetrends har sat rekordaftryk på årets top-ti over solgte bøger, hvor der for første gang nogensinde er to engelske bøger, James Clears ‘Atomic Habits’ og Colleen Hoovers ‘It Ends With Us’. 

Saxos direktør, Natasha Brandt, ser med optimisme på læseåret 2022: 

“Selvom 2022 nok har været præget af mindre tid til læsning og større bekymringer, så fyldte bøgerne stadig meget for den enkelte, og flere fik øjne og ører op for måder at læse på, de måske ikke har forsøgt sig med tidligere. Læserne har altså ikke lagt bøgerne bag sig, men bare fundet nye måder at læse på.” 

‘Sådan læser vi 2022’ udkommer også som e-bog og lydbog, der er tilgængelige i Saxos app for medlemmer af Saxo Premium.

Kontakter

Billeder

Links

Information om Saxo.com

Saxo.com
Rådhuspladsen 38
1785 København V

https://www.saxo.com

Saxo er Danmarks største online boghandel og driver medlems- og streamingplatformen Saxo Premium. Vi repræsenterer alle læsere, bøger, genrer og forfattere. Vi stiller gerne vores data til rådighed for pressen til historier om tendenser og udviklingen på bogmarkedet og bidrager med vores indsigt i litteraturens verden.

Følg pressemeddelelser fra Saxo.com

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Saxo.com

Nyt samarbejde mellem Saxo og Old Lion Publishing House skal afhjælpe pludselig mangel på ukrainske børnebøger i Danmark4.4.2022 09:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Saxo har indgået samarbejde med det ukrainske forlag Old Lion Publishing House som reaktion på den akutte mangel på bøger til de ukrainske flygtningebørn, der i disse dage ankommer til Danmark. I slutningen af april udkommer 13 bøger til store og små børn på ukrainsk, og umiddelbart efter lander de i salg hos boghandlere og til udlån til bibliotekerne.

Saxo støtter børnene i Ukraine og matcher alle læsernes UNICEF-donationer4.3.2022 12:00:00 CET | Pressemeddelelse

Konflikten i Ukraine har fået partnerskabet mellem Saxo og UNICEF til midlertidigt at ændre formål. Derfor vil alle læserdonationer foretaget på Saxo.com frem til slutningen af marts gå til direkte til UNICEFs arbejde med at skaffe beskyttelse og nødhjælp til ukrainske børn. Samtidig fordobler Saxo samtlige donationer foretaget fra d. 24. februar, dagen for invasionen, til og med d. 31. marts.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum