Ny rapport: Produktudvikling skal sikre fortsat økologisk vækst

Rapporten ”Flere værdipositioner i det økologiske marked” kortlægger detaljeret de økologiske varekategorier samt produkternes værdipositioner baseret på pris. Målet er at give indkøbere og produktudviklere i detailhandlen viden om og inspiration til, hvordan det økologiske sortiment bliver endnu stærkere i fremtiden.
”Med økologiens mangeårige vækst og forbrugernes stigende interesse for økologiske produkter er markedet modnet. Det betyder, at der er plads til endnu flere kategorier og til yderligere udvikling af nye produkter i alle værdipositioner,” forklarer Birgitte Jørgensen, som er chefkonsulent i Økologisk Landsforening.
Hvor der tidligere var ganske få økologiske produkter i samme kategori, er der i dag et langt større udvalg i alle prisklasser. I hvert fald når det handler om basisvarer som fx havregryn, mel, konfekture og mejeriprodukter. Der er fortsat plads til mange flere produkter, når det handler om kategorier inden for nydelsesmidler, kød, brød og convenience.
Rapporten slår fast, at der er grundlag for, at både detailhandel, fødevarevirksomheder og producenter går langt mere strategisk og innovativt til produktudviklingen i de kommende år for at udnytte økologiens momentum.
”Det er nu, at producenter og indkøbere skal i gang med at se nye muligheder og blive bedre til at fortælle om produkternes kvalitet fx med fokus på smag, sorter, sæson og bæredygtighed i forsyningskæden. Økologien imødekommer forbrugernes øgede fokus på bæredygtighed og kan levere på det. Markedet er simpelthen åbent lige nu, så vi håber, at alle aktører vil bruge rapporten – også til at blive klogere på, hvad andre har gjort og lade sig inspirere af det,” siger Birgitte Jørgensen.
Udover at kortlægge potentialet på det danske marked, undersøger rapporten også mulighederne på eksportmarkederne i Tyskland, Nederlandene og Polen.
”De udenlandske kæder er generelt ikke så langt fremme, når det handler om at etablere flere forskellige værdipositioner inden for samme varekategori. Men tiden er moden til at gøre de udenlandske indkøbere opmærksomme på, at den økologiske forbruger er lige så pris- og kvalitetsbevidst som den konventionelle,” siger Pernille Bundgård, markedschef for eksport i Økologisk Landsforening.
Rapporten er gratis tilgængelig via Økologisk Landsforenings hjemmeside: https://okologi.dk/media/l32kurud/gbb-rapport.pdf
Kontakter
Birgitte Jørgensen, chefkonsulent i Økologisk Landsforening
Telefon: 24 34 90 49 Mail: bij@okologi.dk
Vivienne Kallmeyer, pressemedarbejder i Økologisk Landsforening
Telefon: 25 42 93 02 Mail: vk@okologi.dk
Billeder

Information om Økologisk Landsforening
I Økologisk Landsforening arbejder vi for en verden, der tænker og handler økologisk – til glæde for mennesker, dyr og vores jord.
Følg pressemeddelelser fra Økologisk Landsforening
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Økologisk Landsforening
Ni grønne organisationer: Danmark bør bruge EU-formandskabet til at gentænke landbrugsstøtten26.6.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Når Danmark overtager EU-formandskabet i 2025, falder det sammen med opstarten af forhandlingerne om EU’s landbrugspolitik efter 2027. I den forbindelse opfordres regeringen til at bruge formandskabet aktivt til at fremme en grøn omstilling af landbruget på europæisk plan.
Organic Summit 2025 i København præsenterer et stærkt speaker line-up23.6.2025 09:05:02 CEST | Pressemeddelelse
Stærke speakere fra hele Europa samles til Organic Summit i København den 18. og 19. august for at blive enige om et fælles charter med konkrete anbefalinger til, hvordan økologisk produktion og forbrug i EU kan vokse til 25 procent i 2030 og dermed bidrage til omstillingen af den fremtidige fødevareproduktion.
Flot stigning i det økologiske dagligvaresalg22.4.2025 08:54:48 CEST | Pressemeddelelse
Salget af økologiske fødevarer steg i 2024 med tre pct., og omsætningen lander på 16 mia. kr. i 2024. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik, som også viser en flot volumenfremgang på to pct.
110.000 forbrugere deltog i Økodag 202514.4.2025 08:51:37 CEST | Pressemeddelelse
41 økologiske gårde tiltrak i går anslået 110.000 forbrugere til Økodag. Dagen var en fest for og med de økologiske malkekøer.
Økologisk Landsforening roser aftale, der skal give mere økologi12.4.2025 07:42:01 CEST | Pressemeddelelse
Pressekommentar fra Økologisk Landsforening til politisk aftale, der trækker en del af EU's landbrugsstøtte ind i det grønne trepartsarbejde. Her øges bl.a. incitamenterne til at lægge om til økologi, og 4 % naturkravet fastholdes.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum