Ny rapport peger på potentialer for økologisk omlægning i landbruget

En ny rapport fra Økologisk Landsforening redegør for forholdet mellem udbud og efterspørgsel på de økologiske markeder, og på baggrund af samtaler med nøglepersoner fra den økologiske værdikæde konkluderes det, at økologien måske nok er presset nu, men at der kommer fremgang på længere sigt.

Økologisk Landsforening sætter i en ny rapport spot på markederne for økologiske fødevarer. Rapporten gennemgår markedsdata for udbud og efterspørgsel, og med bidrag fra grossister, virksomheder og andre aktører indenfor økologien viser den omlægningsbehovet for hver enkelt produktgren.

”Målet med rapporten er, at den enkelte landmand skal kunne få øje på de potentialer, der er på de forskellige markeder. På den måde kan den være med til at inspirere landmanden til justeringer i produktionen, så den imødekommer efterspørgslen,” siger Økologisk Landsforenings forperson Louise Køster.

Rapporten henvender sig til både konventionelle landmænd, der er interesserede i at omlægge til økologi, og til økologiske landmænd, der er interesserede i at udvikle deres bedrifter efter forholdene på markedet. Dermed kan rapporten fungere som supplement til de omlægnings- og udviklingstjek, som også udbydes gratis i 2023 hos Innovationscenter for Økologisk Landbrug, og i sidste ende bidrage til, at det økologiske areal bliver udvidet.

Krigen i Ukraine, energikrisen og den høje inflation har påvirket hele fødevaremarkedet generelt og givet en aktuel nedgang i salget af økologi inden for mange varegrupper. Og det økologiske areal er da også blevet en smule mindre i 2022 sammenlignet med året før. Men set i forhold til tiden før corona, er både det økologiske areal og salg i 2022 dog højere. Markedets iagttagere peger derfor også i rapporten på, at det nuværende pres på økologien er forbigående, og at efterspørgslen vil stige igen. Det glæder Louise Køster:

”Vi oplever en tro på, at markedet og de politiske strømninger både nationalt og i EU peger i retning af en større efterspørgsel og et større økologisk areal i fremtiden. Derfor er det også afgørende at se markedets udvikling i et langsigtet perspektiv, så justeringerne på de enkelte bedrifter peger ind i fremtiden.”

Forhåbningerne om bedre tider for økologien bakkes op af EU's Farm-To-Fork-strategi, der skal sikre, at landbrugsarealet er 25 % økologisk i 2030, mens Danmarks nye regering har gentaget fordoblingsmålet af det økologiske areal i sit regeringsgrundlag.

Læs hele rapporten.

Rapporten er udarbejdet i projektet Omlægningsbehov og parathed, der er støttet af Promilleafgiftsfonden.

Louise Køster, forperson Økologisk Landsforening
Telefon: 23937902. Mail: lk@okologi.dk