Peugeot Danmark

Ny rapport: Nye dieselbiler forurener mindre end nye benzinbiler

Del
Ifølge en ny rapport fra Teknologisk Institut, lavet for Interdan, er det langt mindre forurenende og sundhedsskadende at køre i en ny dieselbil end i en ny benzinbil. Årsagen er dieselbilens effektive partikelfilter.
308 1.5 BlueHDi udleder 46 gange færre partikler end 308 1.2 PureTech
308 1.5 BlueHDi udleder 46 gange færre partikler end 308 1.2 PureTech

I den offentlige debat kritiseres dieselbiler ofte for deres negative sundhedsmæssige konsekvenser og skadelige effekter på miljøet. Unuanceret kritik, ifølge Interdan, der her i Danmark udgør import- og distributionsmotoren bag bl.a. Peugeot, Citroën, DS, Opel og Mitsubishi. 

Ny rapport fra Teknologisk Institut giver anledning til at aflive myter om dieselbiler og skelne mellem gamle og nye.

”Dieselbiler har gennemgået en omfattende teknologisk udvikling, og som det fremgår af rapporten, så er partikeludledningen fra den testede dieselbil hele 46 gange mindre end den testede benzindrevne bil og 35 procent lavere end omgivelsesluften,” siger Kenneth Hansen, adm. direktør hos Interdan Bil A/S.

Målingen, foretaget af Teknologisk Institut, blev udført på en Peugeot 308 1,5 BlueHDi (diesel) og en Peugeot 308 1,2 PureTech (benzin). Det gennemsnitlige antal partikler i dieselbilens udstødningsgas blev målt til 8.287 p/ccm, hvilket svarer til kun 2,1 % af benzinbilens partikeludledning i udstødningsgassen, som blev målt til 389.554 p/ccm. For testen gælder, at dieselbilens partikeludledning i gennemsnit var 35 % lavere end omgivelsesluften. Benzinbilens var til gengæld 26 gange højere. For testen gælder også, at resultaterne viser, at begge bilers udledning af partikler ligger inden for Euro 6d-temp normen.

Internationale undersøgelser konkluderer det samme

Dieselmotoren er og bliver den mest effektive ogt miljøvenlige personbilsmotor, der findes, når man har kvælstofilterne under kontrol. Det konkluderer man bl.a. hos Karlsruher Institut für Technologie (KIT). Og i en større tysk undersøgelse fra 2019 viser ADAC, den tyske pendant til FDM, at moderne dieselmotorer er renere end benzinbiler, når det kommer til udledning af skadelige partikler.

”Det er ikke kun den nye rapport fra Teknologisk Institut, der understreger, at nye dieselbiler forurener mindre end nye benzinbiler. Samme resultater ses i andre internationale undersøgelser. Derfor er det også nødvendigt, at debatten køres ind på det rigtige spor, hvor beslutninger baseres på fakta og ikke på myter, der undlader at skelne mellem gamle og nye dieselbiler,” siger Kenneth Hansen.

I rapporten vurderer Teknologisk Institut, at årsagen til dieselbilens markant lavere udledning skyldes, at den er udstyret med et effektivt partikelfilter.

--
Fakta om testen

Teknologisk Institut har på vegne af K.W. Bruun Import A/S udarbejdet en sammenlignende måling af partikler i udstødningsgas samt omgivelsesluft fra en Peugeot 308 1,5 BlueHDi og 308 1,2 PureTech. Testen er foretaget i marts 2019.

Instituttet gennemførte en testkørsel på 76 km omkring Aarhus med partikelmåleudstyr. Med den kørte rute og hastighed svarede Euro 6d grænseværdien til en gennemsnitlig partikelkoncentration på ca. 940.000 p/ccm for benzinbilen og 480.000 p/ccm for dieselbilen.

 

Bil

Partikler i omgivelsesluft

Partikler i udstødningsgas

308 1,5 BlueHDi (diesel)

12 840 p/ccm

8 287 p/ccm

308 1,2 PureTech (benzin)

15 063 p/ccm

389 554 p/ccm

 

Nøgleord

Kontakter

Billeder

308 1.5 BlueHDi udleder 46 gange færre partikler end 308 1.2 PureTech
308 1.5 BlueHDi udleder 46 gange færre partikler end 308 1.2 PureTech
Download
Testen blev gennemført på en RDE (real driving emission) rute i Århus.
Testen blev gennemført på en RDE (real driving emission) rute i Århus.
Download
Til testen blev der brugt et avanceret PEMS måleudstyr.
Til testen blev der brugt et avanceret PEMS måleudstyr.
Download
Download

Vedhæftede filer

Information om Peugeot Danmark

Peugeot Danmark
Peugeot Danmark
K.W. Bruun Import A/S, Hovedvejen 1
2600 Glostrup

http://www.peugeot.dk/

Følg pressemeddelelser fra Peugeot Danmark

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Peugeot Danmark

PEUGEOT 208 OG 2008 VINDER DERES RESPEKTIVE KATEGORIER I WOMEN´S WORLD CAR OF THE YEAR1.3.2021 15:02:10 CET | Pressemeddelelse

Juryen bag Women´s World Car of the Year har netop afsløret vinderne af ni forskellige kategorier. De ni vindere repræsenterer det ypperste i hver deres kategori, når det kommer til sikkerhed, komfort, teknologi og værdi for pengene. PEUGEOT kan glæder sig over hele to titler: PEUGEOT 208 vandt bedste bybil, mens PEUGEOT 2008 har vundet titlen som bedste urbane SUV. Det er 11. gang, at WWCOTY kårer de bedste biler, og juryen bag består af 50 motorjournalister fra 38 lande og hele fem forskellige kontinenter. Det er den eneste jury i bilverdenen, som udelukkende består af kvinder.

Kevin Magnussen og Mikkel Jensen skal køre for PEUGEOT SPORT til FIA WEC og Le Mans8.2.2021 12:00:00 CET | Pressemeddelelse

PEUGEOT’s planer om et ambitiøst comeback i endurance-racing fortsætter med at tage form. Efter at have afsløret de første tegninger af sin LMH Hypercar prototype og specifikationerne på hybrid-drivlinjen, der giver en samlet ydelse på 680 hk, har PEUGEOT Sport nu fornøjelsen af at præsentere de syv kørere, der skal kæmpe for løven i FIA World Endurance Championship (FIA WEC) og Le Mans 24 Hours.

PEUGEOT 508 SW plug-in hybrid er kåret til Årets Firmabil 202116.10.2020 13:23:45 CEST | Pressemeddelelse

For første gang nogensinde har juryen bag kåringen af Årets Firmabil kåret en plug-in hybrid som vinder. PEUGEOT 508 SW Allure Pack Business plug-in hybrid vandt i en klasse, som traditionelt set har været domineret af dieselmodeller. Den kan køre 60 km på 100 % el, har en CO2-udledning på 31 g/km (WLTP standard) og en samlet systemydelse på hele 225 hk til en beskatningspris på 299.990 kr.

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye