Ny rapport: Danmark udnytter kun en femtedel af det grønne potentiale ved digitalisering

Danmark kan spare hele 10 pct. af sit energiforbrug i bygninger gennem bedre brug af data og digitalisering. Men de eksisterende politiske initiativer på området høster kun en femtedel af potentialet, viser en ny rapport fra EA Energianalyse. Med fem nye politiske forslag vil SYNERGI fremme digitale energieffektiviseringer og sikre, at Danmark hverken går glip af millionbesparelser eller reduceret CO2-udledning.

Det er nat, og kontorbygningen er tom. Alligevel er lyset tændt, og radiatoren brager ufortrødent af sted. Det er ikke et usædvanligt scenarie i Danmark. Faktisk spildes der så meget energi, at Danmark kan spare 10 pct. af sit energiforbrug i bygninger, sænke CO2-udledningen med 1,2 mio. ton CO2 frem mod 2030 og spare knap 600 mio. kr. hvert år, hvis data og digitale løsninger i højere grad bliver benyttet aktivt til at mindske energispildet. Det viser en ny undersøgelse fra Ea Energianalyse foretaget for SYNERGI.

Schneider Electric er kåret til verdens mest bæredygtige virksomhed i 2021 og leverer nogle af de teknologiske løsninger, som kan gøre energiforbruget smartere. I perioden 2018-2020 sparede Schneider Electric’s produkter globalt 134 mio. ton CO2. Det svarer til mere end 6,5 gange af, hvad klimaloven kræver, at Danmark i alt skærer frem mod 2030.

Thomas Träger, CEO i Schneider Electric Danmark, genkender rapportens konklusioner og det store potentiale ved at bringe data og digitalisering i spil.

"Energioptimering af bygninger handler ikke kun om energirenovering af vægge og vinduer men i høj grad også om at gøre bygningerne mere digitale og forbundne. En digital bygning sikrer, at de forskellige systemer kommunikerer med hinanden og ikke modarbejder hinanden, for eksempel at der ikke er varme og køling i gang på samme tid. En forbundet bygning reducerer energiforbruget med 20-30 pct. og er en vigtig del af Smart Grid, og hvordan vi for eksempel kan styre energiforbruget i bygningerne baseret på mængden af vindkraft, der er til rådighed. En forbundet bygning muliggør også fjernservice, hvilket har en positiv indvirkning på scope 3-emissionerne," siger Thomas Träger.

Rapporten viser videre, at potentialet er størst i opvarmning af private boliger, derefter følger opvarmning af kommercielle og offentlige bygninger.

Bygninger er generelt en af de helt store klimasyndere både i Danmark og globalt. Herhjemme tegner bygninger sig samlet for 40 pct. af energiforbruget og knap en tredjedel af CO2-udledningen. Derfor er det afgørende for den grønne omstilling, at der både bliver sat gang i energirenoveringer af klimaskærmen (vinduer, isolering osv.), og at der i langt højere grad gøres brug af data og digitalisering, så ingen bygninger bruger mere energi end nødvendigt.

”Overalt i vores samfund jagter vi hver en CO2-besparelse: i landbruget, industrien, biler, affald osv. Alligevel accepterer vi en bygningsmasse med dårlige energimærker og et unødvendigt stort energiforbrug. Vi skal i langt højere grad bringe data og digitale løsninger i spil. Vi skal gøre det lettere at få adgang til energidata, og så skal det offentlige gå foran. Der bør ikke herske tvivl om potentialet – det har vi senest fået slået fast med EA Energianalyses rapport. Nu skal vi i gang – det gælder ikke mindst politikerne,” siger SYNERGIs bestyrelsesformand, Bendt Bendtsen.

I kølvandet på den nye rapport lancerer SYNERGI fem forslag, der kan være med til at fremme digitale energieffektiviseringer:

• Øg tilgængeligheden af energidata
  • Det offentlige skal gå foran
  • Flere kompetencer inden for digital energiledelse
  • Digitale løsninger skal integreres i energieffektive ordninger
  • Forsyningssektoren skal gøres intelligent

Læs rapporten og mere om SYNERGIs forslag i de vedhæftede dokumenter.