Ny professor i kognitionsvidenskab

Hvilket område bliver du ansat til at fremme?
I første omgang vil mit arbejde koncentreres omkring mit EU ERC consolidator projekt The Evolution of Early Symbolic Behavior, eSYMb, som integrerer indsigter og materiale fra arkæologien med eksperimentelle og modelleringsmetoder fra kognitionsvidenskaben i et forsøg på at undersøge de kognitive og sociale mekanismer som ligger til grund for menneskets specifikke symbolske adfærd, og som er opstået henover de sidste ca. 150.000 år. Med symbolsk adfærd forstås vores evne til at producere og forstå ’tegn’ såsom visuelle mønstre, symboler, figurative billeder i form af eksempelvis hulemalerier eller tidlige skrifttegn. Alt det, vi senere kommer til at kende som sprog og kommunikation, kunst, institutioner, ritualer, matematisk notation.
På hvilken måde er det relevant?
For at forstå hvem vi er som mennesker, må vi forstå hvordan vi har udviklet os til at blive ’den symbolske art’. I dag er stort alt hvad vi foretager os medieret af tegn, sprog, ritualer, og konventioner. Men hvordan startede denne udvikling og hvad er de underliggende mekanismer som over de sidste 100.000 år har bragt os nutidens sprog, kunst, tal og tegn?
CV
Jeg har en bachelor i russisk sprog og litteratur fra AU og en kandidat i Cognitive Semiotics, fra Center for Semiotik, også fra AU. Dernæst tog jeg en ph.d. i sprogvidenskab ved Syddansk Universitet i Odense, som jeg forsvarede i 2009. I løbet af min ph.d. begynder jeg at arbejde med kognitionsvidenskabelige metoder, bl.a. funktionelle hjerneskanninger. Herefter kom jeg tilbage til AU, hvor jeg lavede to postdocs og blev en del af miljøet omkring the Interacting Minds Center. I 2015 var jeg en af initiativtagerne bag den nye uddannelse i Cognitive Science ved IKK/IKS, og blev senere ansat som lektor til at betjene uddannelsen. Igennem hele forløbet har jeg været interesseret i sprogvidenskab, social interaktion og kognition. Disse forskellige forskningsretninger har ledt til en dyb interesse i sprogets evolution (i bredeste forstand), og måder hvorpå eksperimentelle metoder kan bidrage til undersøgelsen af disse vanskelige spørgsmål.
Kontakter
Professor Kristian Tylén
Institut for Kommunikation og Kultur, Afdeling for Lingvistik, Kognitionsvidenskab og Semiotik
Mail: kristian@cc.au.dk
Mobil: 26455032
Billeder
Information om Aarhus Universitet: Arts
Følg pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts
Nyt digitalt kort kortlægger 300.000 kilometer romerske veje – over 100.000 mere end hidtil kendt7.11.2025 07:47:06 CET | Pressemeddelelse
Et internationalt forskerhold med base på Aarhus Universitet og Universitat Autònoma de Barcelona har kortlagt næsten 300.000 kilometer romerske veje – over 100.000 kilometer mere end hidtil kendt. Resultatet offentliggøres i det videnskabelige tidsskrift Nature Scientific Data og giver et nyt og langt mere detaljeret billede af, hvordan Romerriget hang sammen.
Kan mødet med litteratur styrke trivslen blandt læger på en hospitalsafdeling? Det vil forskere bag nyt projekt finde ud af6.11.2025 11:04:54 CET | Pressemeddelelse
Kan læsning og samtale om litteratur være en vej til at styrke trivsel og fællesskab på en arbejdsplads som et hospital? Ja, mener forskere fra Aarhus Universitet, som har undersøgt, om litteratur kan forbedre trivslen blandt læger på en afdeling på Aarhus Universitetshospital. De har nu modtaget omtrent to millioner kroner i støtte af Region Midts Kulturpulje til at udvide projektet.
Børn er ikke længere bange for de voksne, og det er en god ting28.10.2025 10:36:57 CET | Pressemeddelelse
Grethe Kragh-Müller er en af de væsentligste stemmer i Danmark, når det handler om små børns liv og udvikling. Igennem mere end 50 år har hun arbejdet med børn som psykolog, konsulent, underviser og forsker. De sidste 25 år som lektor ved DPU, Aarhus Universitet. Nu overgår hun til emerita og gør status over debatten og udviklingen på dagtilbudsområdet.
Samarbejde om job og uddannelse gør skolen virkelighedsnær for de ældste elever27.10.2025 11:01:29 CET | Pressemeddelelse
Mange elever i udskolingen kæmper med manglende motivation i undervisningen. En ny undersøgelse fra DPU, Aarhus Universitet og VIA University College viser, at motivationen stiger, når lærere og uddannelsesvejledere samarbejder om at inddrage virksomheder og arbejdspladser i undervisningen. Den kommende fagfornyelse af folkeskolen bør derfor sikre plads til dette samarbejde, anbefaler forskerne bag undersøgelsen.
Markus fra Vejle Tekniske Gymnasium vinder Ellehammerprisen for idéhistorisk projekt1.10.2025 10:27:41 CEST | Pressemeddelelse
Markus Bollerup Petersen fra Vejle Tekniske Gymnasium vinder årets Ellerhammerpris 2025. Prisen hædrer de bedste HTX-elever inden for idéhistorie og er indstiftet i et samarbejde mellem faget idéhistorie på Aarhus Universitet, det faglige miljø omkring gymnasiefaget og Ellehammerfonden.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum

