Aarhus Universitet: Arts

Ny professor i kognitionsvidenskab

Del
Kristian Tylén er udnævnt som professor i kognitionsvidenskab

Hvilket område bliver du ansat til at fremme?

I første omgang vil mit arbejde koncentreres omkring mit EU ERC consolidator projekt The Evolution of Early Symbolic Behavior, eSYMb, som integrerer indsigter og materiale fra arkæologien med eksperimentelle og modelleringsmetoder fra kognitionsvidenskaben i et forsøg på at undersøge de kognitive og sociale mekanismer som ligger til grund for menneskets specifikke symbolske adfærd, og som er opstået henover de sidste ca. 150.000 år. Med symbolsk adfærd forstås vores evne til at producere og forstå ’tegn’ såsom visuelle mønstre, symboler, figurative billeder i form af eksempelvis hulemalerier eller tidlige skrifttegn. Alt det, vi senere kommer til at kende som sprog og kommunikation, kunst, institutioner, ritualer, matematisk notation.

På hvilken måde er det relevant?

For at forstå hvem vi er som mennesker, må vi forstå hvordan vi har udviklet os til at blive ’den symbolske art’. I dag er stort alt hvad vi foretager os medieret af tegn, sprog, ritualer, og konventioner. Men hvordan startede denne udvikling og hvad er de underliggende mekanismer som over de sidste 100.000 år har bragt os nutidens sprog, kunst, tal og tegn?


CV

Jeg har en bachelor i russisk sprog og litteratur fra AU og en kandidat i Cognitive Semiotics, fra Center for Semiotik, også fra AU. Dernæst tog jeg en ph.d. i sprogvidenskab ved Syddansk Universitet i Odense, som jeg forsvarede i 2009. I løbet af min ph.d. begynder jeg at arbejde med kognitionsvidenskabelige metoder, bl.a. funktionelle hjerneskanninger. Herefter kom jeg tilbage til AU, hvor jeg lavede to postdocs og blev en del af miljøet omkring the Interacting Minds Center. I 2015 var jeg en af initiativtagerne bag den nye uddannelse i Cognitive Science ved IKK/IKS, og blev senere ansat som lektor til at betjene uddannelsen. Igennem hele forløbet har jeg været interesseret i sprogvidenskab, social interaktion og kognition. Disse forskellige forskningsretninger har ledt til en dyb interesse i sprogets evolution (i bredeste forstand), og måder hvorpå eksperimentelle metoder kan bidrage til undersøgelsen af disse vanskelige spørgsmål.

Kontakter

Professor Kristian Tylén
Institut for Kommunikation og Kultur, Afdeling for Lingvistik, Kognitionsvidenskab og Semiotik
Mail: kristian@cc.au.dk
Mobil: 26455032

Billeder

Information om Aarhus Universitet: Arts

Aarhus Universitet: Arts
Aarhus Universitet: Arts



Følg pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts

Trivselsfremme i skolen kræver helhedsorienteret indsats19.4.2024 10:08:16 CEST | Pressemeddelelse

Trivsel og mistrivsel blandt skoleelever er et af tidens helt store spørgsmål, men hvad siger forskningen om trivsel og trivselsfremme i skolen? En ny forskningsoversigt fra DPU i e-bogsserien ’Pædagogisk indblik’ giver en indføring i både dansk og international trivselsforskning. Den anbefaler, at vi løfter blikket fra enkeltelever og anlægger et helhedssyn på trivsel, og at skolerne i deres arbejde med at fremme trivsel altid tager udgangspunkt i de konkrete elever i den konkrete skole.

Nedlukninger blev en midlertidig undtagelsestilstand i familielivet22.3.2024 09:20:36 CET | Pressemeddelelse

Covid-19 påvirkede familier meget forskelligt og synliggjorde strukturelle uligheder i Danmark. For de fleste børnefamilier blev nedlukningsperioderne dog en parentes. Men for unge, der var teenagere og midt i deres formative år, har nedlukningerne fået mere langvarige konsekvenser. Ikke mindst for deres evne til at indgå i fællesskaber med jævnaldrende. Sådan lyder det fra forskere på DPU, der har undersøgt familielivet under pandemien.

Debatarrangement med Glenn Bech: Er kunsten blevet en legeplads for den hvide middelklasse i byerne?4.3.2024 12:06:00 CET | Pressemeddelelse

I årevis har teatre, museer og andre kunstinstitutioner forsøgt at udvide deres publikum – men med begrænset succes. Er kunsten mangfoldig nok, når den hovedsageligt samler en urban, hvid middelklasse – og hvad kan man gøre ved det? Det er spørgsmålet, som forfatter Glenn Bech og et stærkt panel vil diskutere tirsdag den 19. marts på Teatret Svalegangen til debatserien ”Art of Assembly”.

Ny europæisk undersøgelse: Danske unges følelse af europæisk identitet bliver større – men langt færre forventer at stemme til EU-Parlamentsvalg22.2.2024 10:10:45 CET | Pressemeddelelse

Danske skoleelever i 8. klasse har store forventninger til Europas fremtid, ligesom de i høj grad ser sig selv som europæere. Men sammenlignet med 8. klasseelever fra andre europæiske lande er de danske elever bemærkelsesværdigt skeptiske over for fælles regler for samarbejde og arbejdskraftens fri bevægelighed i Europa, og færre danske elever end tidligere forventer at stemme til fremtidige EU-parlamentsvalg.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye