UNICEF Danmark

Ny podcast om børns bekymringer – vær med på en lytter

Del
Fra denne uge ringer klokken ind til UNICEFs nye podcast KLASSENS TIME. En halv time, hvor man som voksen kan være med på en lytter og høre, hvad de unge i virkeligheden bekymrer sig om, når det kommer til bl.a. ensomhed på de sociale medier, mobning og perfekthedskultur.

I en podcastserie på 12 afsnit sætter danske skoleelever dagsordenen. Her vil to elever sammen med værten Sofie Østergaard og en ekspert, finde løsninger på et tema, som eleverne selv har valgt. De tre første afsnit ligger klar til download og omhandler ensomhed på sociale medier med Astrid Haug, Mobning med Helle Rabøl Hansen og Perfekthedskulturen med Noemi Katznelson.

Første afsnit om ensomhed på sociale medier bliver til en vigtig snak om, at sociale medier forstærker de relationer, man har i virkeligheden, og at ensomhed er svær at spotte bag en skærm. Eleverne og Astrid Haug kommer med en kærlig opfordring til de voksne om mere nysgerrighed, og at de voksne sagtens kan stole på deres faglighed inden for mere generelle begreber som ensomhed og fællesskab.

”Man kan ikke på nogen måde se, om folk er ensomme på de sociale medier. Det er nemmere i skolegården,” hører vi bl.a. fra Thea, der går i 7. klasse.

De 12 episoder har UNICEF fundet ved at spørge skoleeleverne selv. I fokusgruppeinterviews på tre skoler på tværs af landet har elever fortalt Sofie Østergaard og UNICEF, hvor og hvornår de føler sig udenfor og udsat i skolen. Derfor er dette også en podcastserie, hvor eleverne ikke bare bliver hørt. De sætter også dagsordenen for det, der skal tales om.

”Det, der har været vigtigt for os, har været at inddrage og lytte aktivt til børnene - både før, under og efter produktionen. Det er børnene og deres hverdag der er i centrum her,” siger generalsekretær i UNICEF, Karen Hækkerup.

Som forældre, lærer eller fagperson har man derfor muligheden for at lytte lidt med på, hvad ens børn går og bekymrer sig om. Cirka 28 minutter hver uge, hvor man kan lytte med på, hvad de tænker. Målet med podcastserien er, at man som lytter bliver lidt klogere på, hvordan man bedst hjælper vores børn med de ting, der kan være svære for dem at have med at gøre.

”Det står i FN´s Børnekonvention, at alle børn har ret til at have det godt. Derfor er det vigtigt, at få børnene på banen for de er eksperterne i eget liv. Og vi gerne bringe noget viden på banen, og samtidig give forældre og andre voksne chancen for at lytte til både børn og eksperter, som forhåbentlig kan starte nye samtaler mellem børn og voksne derhjemme,” siger Karen Hækkerup.

For mere information eller interview med eleverne fra podcasten, Karen Hækkerup, Sofie Østergaard eller en af eksperterne fra podcasten, kontakt Kristina Rasmussen Cook fra UNICEF på KRCook@unicef.dk eller telefon 30 63 19 39.

Indholdsfortegnelse over de 12 episoder

  • EP1 Ensomhed på sociale medier med Astrid Haug
  • EP2 Perfektionskultur med Noemi Katznelson
  • EP3 Mobning med Helle Rabøl Hansen
  • EP4 Sikker adfærd på SoMe med Jon K. Lange
  • EP5 Kulturforskelle med Laila Colding Lagermann
  • EP6 Skilsmisse med Lola Jensen
  • EP7 Larm i klassen med Mikkel Windfeld Petersen
  • EP8 Kropsidealer med Morten Emmerik Wøldike
  • EP9 Stress med Ulla Dyrløv
  • EP10 Yngre og ældre elever med Jannie Moon Lindskov
  • EP11 Læreren som samtalepartner med Per Schultz Jørgensen
  • EP12 Undervisningsmiljø med Mette Folmer

Kontakter

Pressechef Peter Lykke Lind. Tlf. 30531916, mail: pllind@unicef.dk

Links

Information om UNICEF Danmark

UNICEF Danmark
UNICEF Danmark
Rentemestervej 62
2200 København NV

https://www.unicef.dk/

Følg pressemeddelelser fra UNICEF Danmark

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra UNICEF Danmark

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye