Ny PEUGEOT 208: Futuristisk og moderne

I året, hvor PEUGEOT kan se tilbage på 208 års historie, ser mærket i stedet fremad og præsenterer en ny 208, der i den grad skiller sig ud fra mængden. Designet er sporty og elegant på samme tid, hvilket også opleves indvendigt, hvor 208 er udstyret med et nyt, banebrydende PEUGEOT i-Cockpit med 3D head-up display. Den nye 208 fås fra start med tre forskellige drivmidler: El, benzin eller diesel. Den har verdenspremiere på Genève Motor Show til marts og bliver lanceret i løbet af efteråret 2019.

Verden er under forandring og fremtiden bringer mange spørgsmål. Både i bilindustrien og i andre industrier kræver nye udfordringer relevante svar. Et af PEUGEOTs svar er den nye 208, der er et konkret eksempel på PEUGEOTs vision for en fremtid, der er defineret af energiomlægning. Hashtagget #UNBORINGTHEFUTURE understreger, at passion og innovation altid vil være en del af mærkets DNA og den nye 208 bidrager med sin teknologi og sit selvsikre design til at styrke dette DNA.

Den nye PEUGEOT 208 er baseret på PSA Groups nyeste platform, CMP (Common Modular Platform), der er udviklet til B- og C-segment biler. Som navnet antyder kan den tilpasses og justeres i forhold til dimensioner og motorvarianter. Da den passer til alle typer drivmidler, giver den kunden mulighed for at vælge mellem en traditionel forbrændingsmotor (benzin og diesel) eller elmotor.

Rettesnoren gennem hele udviklingen af PEUGEOT 208 har været at reducere CO2-udledningen:

• 30 kg vægtreduktion ift. forgængeren
  • Forbedret aerodynamik
  • Reduceret rullemodstand
  • Optimeret transmissionssystem

Ny PEUGEOT e-208: e-motion

PEUGEOT e-208 er udstyret med en 100 kW elmotor, der yder 136 hk og har et drejningsmoment på 260 Nm (fra 0 km/t). Den tilbyder tre forskellige køremåder:

• Eco, som optimerer rækkevidden
  • Normal, som giver optimal komfort i hverdagen
  • Sport, der prioriterer performance og dermed udnytter alle hestekræfter og drejningsmomentet optimalt.

e-208 er udstyret med et gennemtænkt varmesystem, der består af et 5 kW varmeelement, en varmepumpe med automatisk temperaturregulering i kabinen, programmerbar varmestyring via touchskærmen eller app´en MyPeugeot samt sædevarme (afhængigt af version). Disse elementer betyder, at der opleves samme komfort som i en bil med en forbrændingsmotor samtidig med, at rækkevidden bevares.

Batterierne, der optager 220 L, er placeret under gulvet i e-208, hvilket betyder, at pladsen i både kabinen og bagagerummet er den samme som i ICE versionerne. PEUGEOT e-208 er udstyret med et 50 kW høj kapacitets batteri, som giver bilen en rækkevidde på 340 km efter WLTP standard (450 km efter NEDC standard). Det har en garanteret levetid på 8 år eller 160.000 km med 70 % af dens opladningsevne.

Der er tre forskellige måder at oplade bilen på:

• Man kan bruge en helt almindelig husholdningsstikkontakt eller et særligt Legrand Green Up stik med det medfølgende opladningskabel
  • Man kan lade via en Wall Box, som giver en fuld opladning på 5 timer og 15 min for den tre-fasede version (11 kW) eller på 8 timer for versionen med mono-fase (7,4 kW)
  • Eller man kan oplade ved en offentlig ladestander – det er muligt at bruge 100 kW ladere og det giver 80 % opladning på 30 min.

Opladningen kan fjernstyres via MyPeugeot app´en, hvor man kan planlægge, starte og stoppe opladningen eller blot følge status på opladningen.

Effektive euro 6.d motorer

Den nye PEUGEOT 208 fås med et udvalg af PureTech benzin- og BlueHDi dieselmotorer, der alle lever op til henholdsvis euro 6.d og 6.d-temp. standarderne:

Benzin, 3-cylindret 1.2 L:

• PureTech 75 hk S&S manuel 5-trins gearkasse
  • PureTech 100 hk S&S med enten 6-trins manuel gearkasse eller EAT8 automatgearkasse
  • PureTech 130 hk S&S EAT8 automatgearkasse

Diesel, 4-cylindret 1.5 L:

• BlueHDi 100 hk S&S manuel 6-trins gearkasse

Et elegant design med et sporty twist

Den nye PEUGEOT 208 er lavere, bredere og længere end dens forgænger. Designet balancerer harmonisk mellem at være helt stramt og samtidig have forførende kurver og detaljer, der signaler sport og fandenivoldskhed. Dette understreges bl.a. af en længere og fladere motorhjelm samt de sortlakerede skærme omkring hjulkasserne (på GT-Line og GT).

Fronten er øjeblikkelig genkendelig med et design, der følger PEUGEOTs nyeste stilkoder. Fronten er domineret af mærkets visuelle signatur: Full LED forlygter med tre løveklør og en markant kølergrill med det integrerede løvelogo, og fuldendes af et 208 emblem på motorhjelmen.

Bagenden knytter den nye 208 til resten af PEUGEOT modelprogrammet. Den er karakteriseret af et sort tværgående bånd med baglygterne integreret i hver side. De er som forlygterne udformede med tre løveklør, der lyser konstant både nat og dag.

Den nye PEUGEOT 208 fås med tag i sort lak og der er tilføjet tre nye farver til paletten: Faro gul, Vertigo blå og Elixir rød.

Herudover har e-208 nogle særlige visuelle kendetegn:

• Kølergrill med farvedetaljer i samme farve som bilen
  • Løvelogo i dichroisk materiale, som gør, at løven skifter farve afhængigt af lyset
  • ”e-208” emblem

High-tech & high-touch

Instrumenteringen i den nye 208 er inspireret af konceptbilen PEUGEOT FRACTAL. Designerne har taget det efterhånden velkendte PEUGEOT i-Cockpit et skridt videre og introducer det nu med et 3D instrumentpanel (afhængigt af version), hvilket betyder, at den vigtigste information kan vises i hologram form enten tæt på eller længere væk fra førerens blik, alt efter førerens ønske. Herudover består det nye i-Cockpit af et kompakt sportsrat, ”tangent-knapper”, som giver hurtig adgang til de forskellige funktioner samt en touch skærm i enten 5, 7 eller 10 tommer.

Overalt i kabinen har der været fokus på valget af bløde og indbydende materialer og der er lagt vægt på, at der skal være så få samlinger og mellemrum som muligt.

Den nye PEUGEOT 208 vil kunne fås i fem forskellige udstyrsniveauer: Like, Active, Allure, GT-Line og GT (afhængigt af de forskellige markeder).

Prioriteringen af high-tech udstyr ses også i udvalget af køreassistentsystemer, hvor den nye 208 er på fuld højde med biler i en langt dyrere klasse:

• Nyeste generation af automatisk nødbremse (opdager fodgængere og cykler både nat og dag ved op til 140 km/t)
  • Vejbaneassistent (med mulighed for at angive placering i vejbanen)
  • Træthedsgenkendelse
  • Automatisk fjernlys
  • Udvidet skiltegenkendelse (Stop, forbudt adgang etc.)
  • Adaptiv Cruise Control med Stop&Go funktion (med EAT8)
  • Active Blind Spot Assist
  • Permanent ARS (adaptive rear light system)
  • Full Park Assist med Flankguard (med EAT8)
  • Mirrorscreen, kompatibel med Mirrorlink og Apple CarPlay
  • Trådløs opladning af smartphone

PEUGEOT sætter strøm til sin stand på Genève Motor Show28.2.2019 16:01:11 CETPressemeddelelse

PEUGEOT præsenterer to verdenspremierer på dette års udgave af Genève Motor Show, der begge vidner om, at mærket har sat strøm til sin fremtid. En fremtid, der med den nye e-208 og 208 er lige om hjørnet, mens den spektakulære 400 hestes plug-in hybrid 508 PEUGEOT SPORT ENGINEERED er en konceptbil, der viser PEUGEOTs intentioner om at udvikle performance-modeller med plug-in hybrid drivlinje.

PEUGEOT 508 er nomineret til Årets Bil i Danmark 201912.10.2018 16:25:39 CESTPressemeddelelse

Den danske Årets Bil kåring 2019 er i fuld gang. 26 danske motorjournalister har netop afsluttet første etape af udvælgelsen, der kulminerer den 23. januar, hvor den endelige vinder udråbes til den store finale. Den finder sted på Forstads Museet i Hvidovre, der med den spektakulære udstilling ”Årets Bil 1969-2019 - Familien Danmark på hjul” fejrer 50-året for kåringen af den første Årets Bil i Danmark.