Ny patientguide tager patienter og pårørende i hånden
Tilgangen til patientinformation ændrer sig i disse år. Mange patienter har et ønske om at blive hørt og vil gerne klædes på til at være mere aktive i deres eget sygdomsforløb. Her handler det i høj grad om at føle sig bedre rustet til at håndtere de følelsesmæssige udfordringer, og bedre informeret til at tage stilling til de behandlingstilbud, som vedrører netop dem. Det har Region Hovedstaden lyttet til. Derfor har regionen taget initiativ til at lave en generel guide, som kan bruges uanset, hvor man er i sit forløb og uanset hvilken sygdom, der er tale om:
”Når vi rammes af sygdom bliver mange af os bekymrede, og vi søger ofte informationer om de ting, vi er usikre på eller har svært ved. Samtidig bevæger vi os mod et sundhedsvæsen, hvor mere behandling foregår i og tæt på eget hjem, og der stilles dermed større krav til, at man kan finde hjælpen, der hvor man er. Patientguiden er et vigtig skridt i den retning. Guiden indeholder præcis og korrekt information, og fordi kommuner og de praksiserende læger har været med i udviklingen af den, er den et godt eksempel på, at vi får et mere samlende, nært og menneskeligt sundhedsvæsen,” fortæller regionsrådsformand Sophie Hæstorp Andersen (S), der samtidig slår fast, at guiden også er med til at sætte fokus på de følelsesmæssige sider af det at blive syg.
Hjælp til at bevare kontrollen
Ude på afdelingerne tror man også på, at den nye guide kan komme patienterne til gavn. Det mener i hvert fald overlæge på Hæmatologisk afd. på Rigshospitalet, Lone Smidstrup Friis, der er vant til at have samtaler med patienter og deres pårørende:
”Når man bliver alvorligt syg, oplever mange patienter et kontroltab. Guiden her kan hjælpe patienter til at overskue alt det, der skal ske. Når man bevarer en vis grad af kontrol, er det tryghedsskabende og samtidig med til at gøre patienterne til ligeværdige medspillere,” siger hun og tilføjer, at guiden også kan være medvirkende til, at man som patient ikke så nemt bliver tabt på gulvet i de forskellige systemer eller føler sig som en kastebold, fordi man ikke rigtigt forstår, hvad der sker.
Hos flere praktiserende læger ser man også med positive øjne på ideen om en guide med generel information til patienten og den pårørende:
”Jeg er sikker på, at de patienter, der har orienteret sig i Patientguiden og måske også i Patienthåndbogen på sundhed.dk, der komplementerer guiden, vil få en konsultation, der er mere effektiv, mere relevant og mere kvalificeret,” fortæller Bjørn Perrild, som er alment praktiserende læge.
Overblik over sit eget forløb
Vibeke Malmos er en af dem, der har savnet et tilbud som Patientguiden. Hun har i mange år kæmpet med en kræftsygdom, der blandt andet krævede behandling på tværs regioner og kommuner:
”Da jeg blev syg, havde jeg et enormt behov for at vide mere om mit forløb,” fortæller Vibeke Malmos og fortsætter:
”Men det er rigtig svært for hospitalerne at vide, hvordan man er som patient, og hvad man har brug for – og det er ofte først efter, man har været på et hospital, at man bearbejder oplevelsen derhjemme og kommer i tanke om alt det, man ikke fik spurgt om. Med Patientguiden får man et redskab til at få afklaret mange af sine spørgsmål og mulighed for at være bedre rustet undervejs i sit forløb,” afslutter Vibeke.
Fakta
- Patientguiden giver patienter og pårørende gode råd og redskaber til deres forløb uanset, hvor de er i sundhedsvæsenet. Fx kan patienter og pårørende finde informationer om muligheder og rettigheder, hvilke ressourcepersoner der kan hjælpe i forskellige situationer samt få gode råd til, hvordan man håndterer ventetid eller psykiske udfordringer.
- Patientguiden indeholder ikke informationer om konkrete undersøgelser og behandlinger. De informationer er på vej i et sideløbende projekt.
- Patientguiden lanceres 12. september og ligger på regionens og regionens hospitalers hjemmesider. Du kan tilgå Patientguiden via linker her: https://www.regionh.dk/Sundhed/Patientguiden
For mere information:
- Kontakt regionsrådsformand Sophie Hæstorp Andersen via pressevagten på Presse@regionh.dk eller tlf.nr.: 70 20 95 88. I pressevagten hjælper vi desuden gerne med kontakt til relevante cases og til fagpersoner hos regionen og kommunerne.
Information om Region Hovedstaden
Følg pressemeddelelser fra Region Hovedstaden
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Region Hovedstaden
Arbejdsmiljøet er blevet bedre i Region Hovedstaden25.4.2024 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Ny arbejdspladsvurdering viser høj jobtilfredshed blandt langt de fleste medarbejdere. Løbende fokus på trivsel har haft effekt, mener regionsdirektør.
Ny akutbil skal placeres i Hundested18.4.2024 13:29:39 CEST | Pressemeddelelse
Den tredje akutbil i Nordsjælland skal have base i Hundested. Det er politikerne i Region Hovedstaden enige om – og der er fortsat fokus på Hornbæk.
Mere pres på vejene i hovedstadsområdet i 203517.4.2024 07:06:56 CEST | Pressemeddelelse
En ny mobilitetsanalyse viser, at der kommer mere pres på vejene i hovedstadsområdet frem mod 2035. Med seks procent flere indbyggere kommer der større belastning i tog og på cykelstier flere steder i regionen.
Tilfredshed med hospitalernes ansvar for borgere i 72 timer efter udskrivelse12.4.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Ny evaluering af 72 timers udvidet behandlingsansvar viser, at man på tværs af sektorer generelt finder det meningsfuldt, at hospitalet har behandlingsansvaret i 72 timer for borgere, som udskrives til kommunal sygepleje.
Region Hovedstaden ophæver kontrakt med totalentreprenør på byggeriet af et nyt akuthus på Bispebjerg Hospital15.3.2024 12:00:00 CET | Pressemeddelelse
Efter gentagne forsinkelser og usikkerhed om økonomien har Region Hovedstaden i dag ophævet kontrakten med den italienske totalentreprenør Rizzani de Eccher. Totalentreprenøren har været tilknyttet byggeriet af et nyt akuthus på Bispebjerg Hospital. Regionen går nu i gang med at undersøge, hvordan byggeriet kommer hurtigst muligt tilbage på sporet.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum