Ny overenskomstaftale på vvs-området

TEKNIQ Arbejdsgiverne, Blik- og Rørarbejderforbundet samt Dansk Metal har efter 14 timers intensive forhandlinger indgået forlig om overenskomsten på vvs-området.
Så bliver der skrevet under. Fra venstre: Henrik Fugmann, formand for TEKNIQ Arbejdsgiverne,  Keld Bækkelund, forbundssekretær i Dansk Metal og Henrik W. Petersen, formand for Blik & Rørarbejderforbundet.
Så bliver der skrevet under. Fra venstre: Henrik Fugmann, formand for TEKNIQ Arbejdsgiverne, Keld Bækkelund, forbundssekretær i Dansk Metal og Henrik W. Petersen, formand for Blik & Rørarbejderforbundet.

Natten til lørdag blev der indgået et forlig mellem TEKNIQ Arbejdsgiverne på den ene side og Blik- og Rørarbejderforbundet samt Dansk Metal på den anden side for landets vvs’ere.

Aftalen gælder de næste to år for cirka 9.000 vvs’ere og betyder blandt andet øget ligestilling på barselsområdet og en udvikling af akkord-området. Herudover har overenskomsten har fået en tiltrængt hovedrengøring, så reglerne er lettere at forstå.

Fra begge sider af bordet er der stor tilfredshed med de overståede forhandlinger.

- At vi står her i dag med en aftale viser, at vi i fællesskab udvikler branchen. Det er bydende nødvendigt, for vvs-branchen har afgørende betydning for den grønne omstilling i Danmark. Jeg er derfor glad for, at vi er lykkedes med et ansvarligt resultat, som samtidig sikrer nogle rammer, hvor virksomhederne bedre kan udfolde deres potentiale, siger Troels Blicher Danielsen, adm. direktør i TEKNIQ Arbejdsgiverne.

Det svære økonomiske bagtæppe med rekordhøj inflation, energi- og materialeprisstigninger og usikkerhed om den økonomiske udvikling kastede skygger over forhandlingerne, da de blev indledt i januar. Og det har da heller ikke været nemt, men af samme grund er der glæde over at være kommet i hus med en aftale, som begge parter kan skrive under på.

- Det har været hårde og lange forhandlinger på baggrund af en kompleks økonomisk situation. Derfor glæder jeg mig på medlemmernes vegne over, at vi nu har landet en aftale, som sikrer dem de næste par år. Det er en aftale, der indeholder både pris- og satsstigninger og gode tekster, som sikrer medlemmernes løn- og arbejdsvilkår, siger Henrik W. Petersen, forbundsformand for Blik- og Rørarbejderforbundet.

Blandt de væsentlige elementer i aftalen er:

• Stigning i mindstelønnen på 4,50 kroner i 2023 og 4,50 kroner i 2024.
  • Nyt lønloft på 186,50 kr. for alle typer af barsel, så mænd og kvinder har samme vilkår.
  • Mere lokal selvbestemmelse og mere fleksibel arbejdstid, på foranledning af medarbejderen.
  • Stigning i betalingssatserne til elever og lærlinge med 4,5 procent i 2023 og 3,5 procent i 2024.
  • Arbejdsgivers bidrag til pensionsopsparingen stiger fra 8 til 10 procent, mens medarbejderbidraget går fra 4 til 2 procent pr. 1. juni 2023. Den samlede pensionsindbetaling er stadigvæk 12 procent.
  • Bidraget til fritvalgsordningen stiger med 2 procentpoint pr. 1. marts 2024.
  • Udvalgsarbejde om videreudvikling af akkordsystemet ved fx digital udveksling af dokumenter og tidsprisliste.

Ved seneste overenskomstforhandling i 2020 fik VVS-forliget stor opbakning. Hele 81,4 procent af medlemmerne af Blik- og Rørarbejderforbundet stemte dengang ja til overenskomstaftalen.

Hvis den nye aftale bliver stemt igennem, er den nye overenskomst gyldig med tilbagevirkende kraft fra 1. marts 2023.

For yderligere oplysninger kontakt:

Michael Degn, presseansvarlig, TEKNIQ Arbejdsgiverne: 77 42 42 27

Kiki J. Nielsen, sekretariatschef og politisk chef, Blik og Rørarbejderforbundet: 51 56 17 03

Brede smil trods langvarige forhandlinger. Holdet af forhandlere (tv): TEKNIQ Arbejdsgiverne, Blik- og Rørarbejderforbundet og Dansk Metal.

TEKNIQ Arbejdsgiverne – Industri & Installation repræsenterer en stor del af virksomhederne i det tekniske erhvervsliv, der er drivkraften i den bæredygtige og digitale vækst i Danmark. Virksomhederne beskæftiger cirka 55.000 medarbejdere og har en samlet omsætning på omkring 60 mia. kr