Ny nældefeberskole skal hjælpe hudramte danskere

Den 1. oktober er det World Urticaria Day – en international mærkedag for nældefeber. Hudsygdommen nældefeber rammer hver fjerde dansker, og det skal der gøres noget ved, mener Astma-Allergi Danmark. Patientforeningen kommer derfor med et nyt tiltag, der tilbyder danskere at komme på nældefeberskole.
Astma-Allergi Danmark sætter fokus på hudsygdommen nældefeber på World Urticaria Day den 1. oktober. Foto: Colourbox

Din hud klør, og du klør igen. Og det bliver ved. Søvnen bliver taget fra dig, og måske ser huden endda anderledes ud, end du er vant til. Symptomerne skyldes udslættet urticaria – også kaldet nældefeber.

Nældefeber er i dag en hudsygdom i en størrelsesorden blandt befolkningen, der ifølge Astma-Allergi Danmark skal handles på. Patientforeningen lancerer derfor nu en nældefeberskole, hvor unge, voksne og forældre til børn med kronisk nældefeber kan møde ind til time.

– Med en ud af fire danskere, der rammes af nældefeber, har danskerne et stort hudproblem, der påvirker deres hverdag. Ikke mindst for kronikerne. Og det skal vi have gjort noget ved. Nu tager Astma-Allergi Danmark derfor første skridt og tilbyder danskerne at få mere viden om lidelsen ved at lancere nældefeberskolen, hvor deltagerne samtidig får mulighed for at møde andre i samme situation, siger Anne Holm Hansen, vicedirektør i Astma-Allergi Danmark.

Høj livskvalitet er for alle

Astma-Allergi Danmarks nældefeberskole er et nyt tiltag, der kommer i kølvandet på undersøgelser, der viser, at danskerne ofte ikke ved, hvad de skal gøre, når de får udslæt. Samtidig ses det, at nældefeberen i stor grad rammer unge, inden de fylder 20 år.

Ifølge Astma-Allergi Danmark er behovet for deling af viden og information derfor yderst tiltrængt.

Målet med nældefeberskolen er at give folk mere viden om nældefeber og gode råd til, hvordan man behandler det. Vi ønsker at medvirke til at øge livskvaliteten og forbedre hverdagen, så man ikke går og begrænser sig selv, fordi man har en hudlidelse. Derudover vil vi selvfølgelig klæde folk på til at kunne tale med deres læge om deres behandling, siger Anne Holm Hansen og sætter ord på det overordnede formål for nældefeberskolen:

Høj livskvalitet er for alle. Det gælder også, hvis man har en hudlidelse som nældefeber. Derfor skal der gøres noget. Og selvom Astma-Allergi Danmark er en landsdækkende forening, kræver det også involvering af resten af sundhedsvæsenet. Nældefeberskolen er et tiltag i den rigtige retning, og så vil vi som patientforening presse videre på for også at få politiske forbedringer på området.

Sådan kommer du med på nældefeberskolen

Nældefeberskolen foregår den 24. oktober 2019 kl. 18-21 i København.Underviser er Christian Vestergaard, overlæge, dr.med. ph.d. og ansat på Afdelingen for Hud- og kønssygdomme på Aarhus Universitetshospital.

Alle er velkomne, og deltagelse kræver medlemskab af Astma-Allergi Danmark. Er man ikke medlem, kan man nemt blive det samtidig med tilmeldingen til nældefeberskolen.

Nældefeberskolen er begrænset med 40 pladser.
Adresse: IDA Mødecenter, Kalvebod Brygge 31-33, 1780 København V.

Fakta (1): Danskerne og nældefeber

Over en million danskere har oplevet et udbrud af nældefeber. Knap halvdelen, ca. 525.000 danskere, har haft seneste anfald for mindre en fem år siden. For denne gruppe gælder det, at:

• Hver fjerde (24%) oplever, at nældefeber forringer deres livskvalitet væsentligt.
  • Hver femte (18%) ved ikke, hvad der udløser deres nældefeber.
  • Tre ud af fire (76%) synes det er vigtigt, at kende årsagerne til, hvad der udløser nældefeberen.
  • Hver sjette (16 %) lider af kronisk nældefeber, hvor udbruddet kan strække sig over måneder og flere år.
  • Nældefeber bliver udløst af mange forskellige faktorer. For kronikere udløses udbrud især af varme (26%) og stress (22%), mens de akutte udbrud især udløses af pollen (24%) og madvarer (20%).

Kilde:  Undersøgelsen ”Urticaria (nældefeber) - Undersøgelse af gener, behandling og livskvalitet” er gennemført af Astma-Allergi Danmark i september 2016. Undersøgelsen omfatter 5.041 danskere over 18 år. Blandt deltagerne har 1.399 oplevet udbrud af nældefeber.

Fakta (2): Hvad er nældefeber?

• Nældefeber er en hudreaktion, som viser sig mest ved kløende hævelser.
  • Alle kan få nældefeber. Det er dog mest kvinder, som oplever udbrud af nældefeber.
  • Nældefeber kan komme overalt på huden og variere i størrelse fra få millimeter til håndfladestore regelmæssigt afrundede partier.
  • Årsagen til et udbrud af nældefeber kan være mange. Fx kan allergi, varme, kulde, stress, sol, tryk, vand og fysisk aktivitet føre til et udbrud. Forebyggelse og behandling af nældefeber er derfor individuelt.
  • Varigheden af et nældefeberudbrud er meget forskellig: Nogle har nældefeber i kort tid (timer) og andre har nældefeber i længere tid (uger/måneder), hvor det er kronisk nældefeber.

Kilde: Astma-Allergi Danmark

For at se dette indhold fra Ukendt, så skal du give din accept på toppen af denne side.

Anne Holm Hansen
Vicedirektør i Astma-Allergi Danmark
info@astma-allergi.dk

Astma-Allergi Danmark er en medlemsbaseret patientforening, som arbejder for, at alle berørt af astma, allergi, høfeber og eksem får en bedre hverdag.

I dag er omkring 1,5 millioner danskere berørt af astma, allergi eller en anden overfølsomhedssygdom, og tallet er stigende.