Ny MSC-fiskeristandard vil drive fremskridtet inden for bæredygtigt fiskeri, siger CEO

Marine Stewardship Councils (MSC) lancerer i dag sin nye globale bæredygtighedsstandard for vildtfangede fisk og skaldyr. Den nye MSC-standard sikrer, at fisk og skaldyr, der sælges med det blå miljømærke, fortsat vil komme fra fiskerier som er verdensledende inden for bæredygtighed, da standardens krav til beskyttelse af havets dyreliv, fiskebestande og økosystemer er blevet stærkere.

Opdateringen af MSC Fisheries Standard version 3.0 er er resultatet af den mest omfattende gennemgang afhavforskning og bedste praksis for fiskeri, som organisationen nogensinde har foretaget. MSC's administrerende direktør, Rupert Howes, roste det engagement, engagement og indsigt, som industrien, fiskeriforvaltere, miljøforkæmpere og forskere havde vist i deres bidrag til den nye standard. De nye krav vil drive fremskridt inden for bæredygtigt fiskeriog hjælpe med at løse det presserende behov for at bevare vores hav og samtidig brødføde en voksende global befolkning, sagde han.

MSC's standard for bæredygtigt fiskeri version 3.0, verdens førende standard for bæredygtigt fiskeri, vil gælde fra maj 2023 for alle nye fiskerier, der bliver certificeret.
Standarden indeholder bl.a. en større beskyttelse af truede, truede og beskyttede (ETP) arter, en forbedret politik for at forhindre fjernelse af hajfinner, og gør certificerede fiskerier ansvarlige for at forebygge og mindske virkningen af tabte fiskeredskaber (ghost gear). Det fastsætter også strengere krav til overvågning af fiskeriet, og til internationale aftaler om fangststrategier for at beskytte fælles fiskebestande.

-          Lanceringen af MSC's nye standard for bæredygtigt fiskeri kommer på et tidspunkt, hvor vi er nødt til at stoppe overfiskeri, samtidig med at vi har en voksende befolkning, der har brug for mad. Vi, der arbejder med bæredygtigt fiskeri, ved, at det er en global indsats, hvor fiskeindustrien, regeringer, forskere, civilsamfundet, detailhandlere, forbrugere og andre spiller vigtig rolle. Den nye MSC-standard giver et globalt benchmark for at skabe varig forandring i vores have ved at belønne de fiskerier, der er verdensledende inden for bæredygtighed," siger Linnéa Engström, programdirektør for MSC i Skandinavien og Østersøregionen.

I dag er mere end 530 fiskerier certificeret, og udgør globalt 15 procent af alle vildtfangede fisk og skaldyr. En tredjedel af verdens fiskebestande er overfiskede, hvorfor omkring 20% af de marine arter er i fare for udryddelse. Der skal gøres mere for at beskytte fiskebestandene og havets biodiversitet og ikke mindst for alle de mennesker og økonomier, der er afhængige af dem. Som svar på denne udfordring og for at støtte de globale bæredygtighedsmål (SDG), har MSC sat sig det ambitiøse mål om at engagere en tredjedel af verdens vilde fangster i programmet inden 2030. Frigivelsen af MSC's fiskeristandard version 3.0 (på engelsk) lægger grunden til dette arbejde.

Korte fakta om MSC-standarden for bæredygtigt fiskeri - version 3.0

• Den nye standard er slutresultatet af mere end fire års forskning, offentlige høringer og test, hvor MSC har gennemgået mere end 600 bidrag fra forskellige interessenter med ekspertise inden for fiskeri, havforskning og certificering.
  • Standarden indeholder en ny definition og bedre beskyttelse af truede og beskyttede arter.
  • Den nye standard indfører en ny politik for at stoppe fjernelse af hajfinner, så det ikke finder sted i certificeret fiskeri. Hajfinering er en praksis, hvor finnerne skæres af hajen, før den døende haj kastes tilbage i havet,
  • Certificerede fisk pålægges et større ansvar for at forebygge og reducere virkningen af tabte fiskeredskaber, såkaldte spøgelsesredskaber.
  • Den nye standard stiller større krav til effektiv overvågning af fiskeriet, især hvad der sker i internationale farvande.
  • Der kommer mere fokus på vigtigheden af internationale aftaler om langsigtede fangststrategier for at beskytte de fælles fiskebestande.
  • MSC's første standard for bæredygtigt fiskeri blev udviklet i 1998 på baggrund af et partnerskab mellem World Wide Fund for Nature - WWF og Unilever. Certificering i henhold til standarden giver incitamenter for fiskeriet til at forbedre sig gennem muligheden for at sælge fisk og skaldyr med msc blå miljømærke.
  • MSC-standarden for bæredygtigt fiskeri opdateres og revideres regelmæssigt i overensstemmelse med FN's FAO's retningslinjer og krav til miljømærkning fra den internationale alliance for miljømæssig akkreditering og mærkning ISEAL.

Her kan du læse mere om MSC's standard for bæredygtigt fiskeri:

msc.org/dk

Globalt websted: msc.org/fisheries-standard

OM MSC

Marine Stewardship Council (MSC) er en international non-profit organisation. MSC er det eneste globale certificeringsprogram for vildtfanget fisk, der opfylder kravene til bedste praksis i både FN's Fødevare- og Landbrugsorganisation (FAO), Global Sustainable Seafood Initiative (GSSI) og ISEAL, den internationale organisation for bæredygtighedscertificeringer. Når et fiskeri opfylder MSC's standard for bæredygtigt fiskeri, kan fangsten sælges som MSC-mærket. Certificering er åben for alle fiskere, der fanger fisk og skaldyr fra hav eller ferskvand. I dag er mere end 500 fiskerier i over 35 lande MSC-certificerede. msc.org/dk

MSC Danmark: https://www.msc.org/dk