Ny kortlægning: Dansk bioenergi omsætter for 39 milliarder kroner

Bioenergi får større og større betydning i Danmark, og antallet af virksomheder, der beskæftiger sig med bioenergi, vokser støt, viser en kortlægning foretaget af DI Bioenergi og Innovationsnetværket for Bioressourcer (INBIOM).

Analysen af bioenergiens samfundsmæssige betydning for Danmark viser, at bioenergi ikke kun spiller en stor rolle i den grønne omstilling, men at bioenergiklyngen også bidrager betydeligt til dansk økonomi. Omsætningen i virksomhederne, der er tilknyttet klyngen, er vokset fra 25 mia. til 39 mia. kr. Eksporten er vokset fra 8 til 11 mia. kr.

Det er især teknologivirksomhederne, der leverer kedler og biogasanlæg, som driver den positive udvikling i eksporten.

- Det er endnu et eksempel på, at det kan betale sig at gå foran og udvikle nye teknologier. Herhjemme har vi gennem flere årtier ført en energipolitik, som har skubbet til udviklingen af grønne teknologier. Derfor har virksomhederne udviklet og modnet løsninger inden for bioenergi, som kan bruges i det danske energisystem. De løsninger kan nu sælges til udlandet, siger Troels Ranis, branchedirektør i DI Energi.

Energistyrelsens seneste energistatistik underbygger bioenergiklyngens betydning for den grønne omstilling. Træ, affald, gylle, husholdningsaffald, halm og andre bæredygtige ressourcer udgør langt den største del af den vedvarende energi, vi bruger i Danmark.

Bioenergibranchen spiller derfor en meget central rolle i den grønne omstilling og cirkulære økonomi. Det sker ved at producere grøn energi og håndtere affald og ressourcer i forbindelse med produktionen af biogas.

- Bioenergi- og bioressourceløsninger er en vigtig del af værktøjskassen for at opnå klimaneutralitet i Danmark og EU i 2050. Danske virksomheder er konkurrencedygtige og internationaliseringen af klyngen er intensiveret. Tiltag som f.eks. Europa-Kommissionens Green New Deal rummer store eksportmuligheder for danske bioenergivirksomheder, men vi er ikke alene. Det kræver fortsat investeringer i innovation og koordinerede eksportindsats for at bibeholde Danmarks position globalt siger Jacob Mogensen, sekretariatsleder fra INBIOM.

Antallet af virksomheder i bioenergiklyngen er steget fra 1.200 i 2014 til 1.400 i 2017, mens antallet af ansatte er steget fra 11.500 til 14.000.

Der er i de seneste år kommet flere råvareproducenter, virksomheder der handler med og transporterer biomasse, bioenergianlægsoperatører, teknologileverandører og rådgivningsvirksomheder til bioenergiklyngen.

Yderligere oplysninger

Sekretariatsleder Sofie Laurentzius Nielsen, DI Bioenergi, soln@di.dk / 2857 8778

Projektleder Claus Mortensen, INBIOM Innovationsnetværket for Bioressourcer og Agro Business Park: cm@agropark.dk / 4030 4820

Technical Vice President Henrik Hassing, FORCE Technology hnh@force.dk / 2929 1717

DI: Permanent forskningsfradrag kan bevare dansk førerposition i life science18.9.2020 08:00:00 CESTPressemeddelelse

Regeringen har indført et forskningsfradrag på 130 procent i 2020 og 2021 for at bevare erhvervslivets investeringer i nye og forbedrede produkter under corona-krisen. DI og de mange life science-virksomheder mener, at forskningsfradraget bør indføres permanent for at sikre fortsat vækst og bevare Danmarks førende stilling på verdensmarkedet. Permanent forskningsfradrag på 130 procent er en af de forslag, som i dag vil blive diskuteret på Sundhedsindustriens Dag, hvor life science-industrien mødes kl. 12.00 med politikere og organisationer for at diskutere branchens og det danske sundhedsvæsens fremtid.

Erhvervslivet til regeringen: Sådan genstarter vi dansk eksport nu15.9.2020 17:18:22 CESTPressemeddelelse

Efter fire uger med intense maraton-brainstorms er otte eksport genstartsteams klar med 96 anbefalinger til, hvordan vi får gang i dansk eksport i skyggen af coronakrisen. Anbefalingerne fra erhvervslivet kan iværksættes her og nu, og det er nødvendigt, hvis vi skal kunne holde hånden under tusindvis af virksomheder og arbejdspladser, siger DI’s adm. direktør Lars Sandahl Sørensen.