Ny kortlægning: Dansk bioenergi omsætter for 39 milliarder kroner

Bioenergi får større og større betydning i Danmark, og antallet af virksomheder, der beskæftiger sig med bioenergi, vokser støt, viser en kortlægning foretaget af DI Bioenergi og Innovationsnetværket for Bioressourcer (INBIOM).

Analysen af bioenergiens samfundsmæssige betydning for Danmark viser, at bioenergi ikke kun spiller en stor rolle i den grønne omstilling, men at bioenergiklyngen også bidrager betydeligt til dansk økonomi. Omsætningen i virksomhederne, der er tilknyttet klyngen, er vokset fra 25 mia. til 39 mia. kr. Eksporten er vokset fra 8 til 11 mia. kr.

Det er især teknologivirksomhederne, der leverer kedler og biogasanlæg, som driver den positive udvikling i eksporten.

- Det er endnu et eksempel på, at det kan betale sig at gå foran og udvikle nye teknologier. Herhjemme har vi gennem flere årtier ført en energipolitik, som har skubbet til udviklingen af grønne teknologier. Derfor har virksomhederne udviklet og modnet løsninger inden for bioenergi, som kan bruges i det danske energisystem. De løsninger kan nu sælges til udlandet, siger Troels Ranis, branchedirektør i DI Energi.

Energistyrelsens seneste energistatistik underbygger bioenergiklyngens betydning for den grønne omstilling. Træ, affald, gylle, husholdningsaffald, halm og andre bæredygtige ressourcer udgør langt den største del af den vedvarende energi, vi bruger i Danmark.

Bioenergibranchen spiller derfor en meget central rolle i den grønne omstilling og cirkulære økonomi. Det sker ved at producere grøn energi og håndtere affald og ressourcer i forbindelse med produktionen af biogas.

- Bioenergi- og bioressourceløsninger er en vigtig del af værktøjskassen for at opnå klimaneutralitet i Danmark og EU i 2050. Danske virksomheder er konkurrencedygtige og internationaliseringen af klyngen er intensiveret. Tiltag som f.eks. Europa-Kommissionens Green New Deal rummer store eksportmuligheder for danske bioenergivirksomheder, men vi er ikke alene. Det kræver fortsat investeringer i innovation og koordinerede eksportindsats for at bibeholde Danmarks position globalt siger Jacob Mogensen, sekretariatsleder fra INBIOM.

Antallet af virksomheder i bioenergiklyngen er steget fra 1.200 i 2014 til 1.400 i 2017, mens antallet af ansatte er steget fra 11.500 til 14.000.

Der er i de seneste år kommet flere råvareproducenter, virksomheder der handler med og transporterer biomasse, bioenergianlægsoperatører, teknologileverandører og rådgivningsvirksomheder til bioenergiklyngen.

Yderligere oplysninger

Sekretariatsleder Sofie Laurentzius Nielsen, DI Bioenergi, soln@di.dk / 2857 8778

Projektleder Claus Mortensen, INBIOM Innovationsnetværket for Bioressourcer og Agro Business Park: cm@agropark.dk / 4030 4820

Technical Vice President Henrik Hassing, FORCE Technology hnh@force.dk / 2929 1717

PRESSEINVITATION: Klimamøde for service, it, rådgivning og turisme15.1.2020 11:25:34 CETPresseinvitation

Hvornår: Mandag den 20. januar kl. 13.30-16.00 Hvor: Industriens Hus, H.C. Andersens Boulevard 18, 1553 København V Arbejdet i regeringens 13 klimapartnerskaber er i gang. Spørgsmålet er, hvordan erhvervslivet i samarbejde med regeringen kan nå den ambitiøse målsætning om 70 procents CO2-reduktion i 2030? Svarene på det spørgsmål præsenterer og diskuterer klimapartnerskabet for service, it, rådgivere og turisme ved et stort klimamøde. Klimamødet byder på oplæg fra Katherine Richardson, professor og medlem af Klimarådet og Jesper Theilgaard, klimaekspert og meteorolog samt virksomhedscases og debat. Tilmelding hos presserådgiver i DI Lars Bøgeskov på LARB@di.dk eller tlf. 223 3138 Se program her: https://www.danskindustri.dk/arrangementer/soeg/arrangementer/klima-miljo-og-energi/klimapartnerskaberne-skudt-i-gang-virksomheder-i-di-tog-aktiv-del-til-gront-ide-laboratorium/ Følg os på:

DI og 3F Transport jubler over bred aftale om ordnede forhold på vejene15.1.2020 11:03:51 CETPressemeddelelse

Det er godt nyt for både transportvirksomheder og chauffører, at regeringen sammen med Venstre, Radikale, Dansk Folkeparti, Konservative, SF, Enhedslisten, Alternativet og Nye Borgerlige er nået til enighed om at omsætte aftalen mellem DA og FH’s aftale på vejtransportområdet til lov. Aftalen er et vigtigt tiltag for at sikre ordentlige og ordnede forhold på de danske veje, mener DI og 3F Transport.

PRESSEINVITATION: DI og 3F Transport tager hul på overenskomstforhandlingerne ‪14. januar13.1.2020 10:00:00 CETPresseinvitation

3F Transport og Dansk Industri tager hul på forhandlinger om nye overenskomster på transportområdet ‪tirsdag den 14. januar 2020. I den forbindelse inviteres pressen til en kort briefing: ‪Tirsdag den 14. januar kl. 11.00 ‪Industriens Hus ‪H.C. Andersens Boulevard 18 1553 København V Her vil der være mulighed for fotografering og spørgsmål til forhandlerne - navnlig formand, Jan Villadsen, forhandlingssekretær Flemming Overgaard og forhandlingssekretær Karsten Kristensen fra 3F Transport samt Dansk Industris adm. direktør Lars Sandahl Sørensen og viceadm. direktør Kim Graugaard. Forhandlingerne omfatter den såkaldte Fællesoverenskomst, der gælder for lagerarbejdere, chauffører og havnearbejdere, og aftalerne mellem DI og 3F Transport sætter rammerne for 40.000 medarbejdere på godt 900 virksomheder på transportområdet, der er medlem af DI. Følg os på: