Ny konkurrencemotor fra Mercury Marine

Mercury Marine lancerer Mercury Racing 360 APX, og giver derved Formel 1 racere på vandet en klar fordel.
Lavere udstødningsgasser og forbedret ydelse. Specielt designet til en-personers konkurrencebåde på lukkede baner.

Mercury Racing 360 APX er en helt nydesignet 4-takts V8 formel 1 motor, specielt designet til den ypperste motorsportsklasse Formular 1 ved UIM F1H20 World Championship.

Motoren kommer ikke til salg på det danske marked.

Nyheden er den første model i en ny serie af Racing Apex påhængsmotorer, specielt designet til lukkede konkurrencer. Racing 360 APX forventes klar til levering i sensommeren til kvalificerende racing hold.

"Racing 360 APX vidner om en helt ny æra indenfor topydelsen for formel 1 katamaran racerbåde.", siger Stuart Halley, chef for Mercury Racing division. "Den kombinerer holdbarhed, lav forurening og kraft med en fantastisk ydelse, og kræver langt mindre vedligehold end de nuværende 2-takts motorer der benyttes i bådene i dag.

UIM F1H20 World Championship er flagskibet indenfor den international serie af katamaran racerbåde, der konkurrerer på lukkede baner. Serien tiltrækker verdens førende formel 1 hold, der sejler med hastigheder på op til 225 km/t.

"Det glæder mig at Mercury Racing har udvilket en ny konkurrencemotor med lav udledning af udstødningsgasser, som stadig fokuserer på det absolutte topniveau indenfor konkurrencebåde" lyder det fra presidenten for UIM, Dr. Raffaele Chiulli. "Motoren, som er designet med input fra UIM og H20 Racing, reducerer i betragtelig grad udstødningsgasser samtidig med at den høje ydelse begejstrer racing entusiaster over hele verden."

Teknikken

Inspirationen til Racing 360 APX stammer fra Mercury Racing 300R, med nydesignet induktionssystem, midtersektion og kalibrering. Desuden yder det nye overdrive tandhjul op til 9,600 omdr på propelakslen ligesom en digital kontrol sikrer rolig og præcis speederkontrol. I 360 APX sidder en videreudviklet model af Mercury Racing Super Speed Master (IV SSM) gearkassen.

Overdrive gearkassen er designet til at imødekomme flere forskellige gearinger, så hvert hold har mulighed for at vælge den rette gearing til konkurrencen den pågældende dag. Topdækslet og drivakselhuset leveres i letvægts carbon med robuste quick-release spænder samt et forsejlingssystem der letter adgangen til midtersektionen.

Lidt bonusinfo

Denne type påhængsmotor er udelukkende udviklet til baneræs. Den har ikke noget bakgear, og båden startes i gear, - neutral gear findes således heller ikke. Som tidligere nævnt forventes den ikke at komme til salg på det danske marked.

To view this video from www.youtube.com, please give your consent at the top of this page.Hør chefingeniør Jeff Broman fortælle om Racing 360 APX