Ny kampagne skal gøre det nemt at spise grønnere i januar

I januar 2022 sætter Dansk Vegetarisk Forening for første gang den landsdækkende kampagne Grøn Januar i gang. Grøn Januar har deltagelse af flere store kæder og skal sætte fokus på at spise grønnere ved at synliggøre udbuddet af veganske muligheder i landets butikker samt på spisesteder og i kantiner.
DVF håber, at Grøn Januar kan skabe en øget kendskabsgrad til mulighederne i det grønne køkken.

I januar vil de danske forbrugere opleve nye muligheder og have nemmere ved at vælge de grønne produkter, når de køber ind - helt i tråd med de nye kostråd, som anbefaler danskerne at spise mere grønt og mindre kød.

Grøn Januar er en kampagne arrangeret af Dansk Vegetarisk Forening, der giver supermarkeder, spisesteder og kantiner i hele landet en oplagt mulighed for at skabe fokus på deres veganske sortiment, samt indføre og afprøve nye grønne alternativer.

En af de deltagende virksomheder i kampagnen er 7-Eleven, hvor kategorichef Per Dyhrehegn er glad for muligheden for at promovere det grønne.

”Vi har længe haft fokus på at udvide vores plantebaserede sortiment og lægger en stolthed i at have grønne varer på hylderne, der gør det nemt for vores kunder at leve en grønnere og mere bæredygtig livsstil. Derfor var det også oplagt for os at være en del af Grøn Januar, en unik mulighed for at støtte op om vores partner Dansk Vegetarisk Forening og gøre vores kunder opmærksomme på vores brede grønne sortiment.”

Også supermarkedskæden Lidl er med til Grøn Januar.

”Vi kommer i januar til at gøre endnu mere ud af at synliggøre og oplyse danskerne om vores store udbud af frisk frugt og grønt samt plantebaserede produkter, fx vores Vemondo-serie. Lidl har de seneste år investeret massivt i at få mere frisk frugt og grønt af høj kvalitet på hylderne, og det har danskerne taget godt imod. Derfor glæder vi os også til at være en del af Grøn Januar og sætte fokus på at spise grønnere og gøre det endnu lettere for vores kunder at tilvælge varer til et grønt måltid,” siger Jens Stratmann, adm. direktør hos Lidl Danmark.

Kampagnen skal gøre det lettere for forbrugere at spise og vælge et grønt måltid, både når de køber ind, og når de spiser uden for hjemmet. I Dansk Vegetarisk Forenings nylige undersøgelse blandt 3.794 vegetarer, veganere og fleksitarer finder 41 pct. af de adspurgte, at de ser det begrænsede udvalg af varer i supermarkeder som en stopklods i forhold til at vælge mere grøn mad, og 54 pct. af de afspurgte finder det udfordrende, at restauranter og cafeers udvalg er mangelfuldt, når det gælder grønne valgmuligheder.

Kampagnen er således en god indikator for, hvordan fremtiden kommer til at se ud rent kostmæssigt - og giver en forsmag på, hvad vi skal spise mere af i fremtiden. Målet med kampagnen er at gøre forbrugerne opmærksomme på, hvor mange gode smagsoplevelser der findes i plantebaseret kost.

“Grøn Januar er et fantastisk gratis marketingværktøj, der hjælper detailhandlen og spisesteder med at lancere og promovere deres veganske produkter og måltider i løbet af januar. Vores mål er at skabe en øget nysgerrighed blandt forbrugere, når de eksponeres intensivt for de plantebaserede muligheder. Forhåbentligt kan det skabe en øget kendskabsgrad til mulighederne i det grønne køkken - ikke kun i januar, men også resten af året”, siger erhvervschef i Dansk Vegetarisk Forening, Mie Nordly

mie (at) vegetarisk.dk / Tlf 71 79 76 76

Dansk Vegetarisk Forening (DVF) er den helt centrale aktør på det plantebaserede område i Danmark. Vi arbejder for at udbrede vegetarisk levevis samt oplyse om fordelene ved at skære ned på animalske produkter – såvel for dyr og mennesker som af hensyn til global bæredygtighed. Vi samarbejder med erhvervsliv, forskere, politikere, myndigheder og andre organisationer om at gøre verden grønnere. Vi er også en forening for vegetarer, veganere og alle andre, der støtter plantebaseret levevis. Vi tror på, at hvert eneste plantebaserede måltid gør en forskel.