Ny kampagne sætter fokus på krænkelser af unge i butikker
Unge, der arbejder ved kassen, er i særlig risiko for at blive udsat for verbale overfusninger, seksuel chikane og trusler fra kunder. Derfor vil Arbejdstilsynet nu igangsætte en kampagne for at sætte fokus på problemet, og at arbejdsgiverne har pligt til at beskytte de unge mod krænkende adfærd.
Arbejdsgiveren skal sørge for klare retningslinjer
Arbejdsgiveren skal bl.a. sørge for, at der er klare retningslinjer, grundig oplæring og instruktion, så de unge altid ved, hvad de skal gøre, hvis de oplever ubehagelige kunder. Derudover skal arbejdsgiveren planlægge og tilrettelægge arbejdet, så risikoen for krænkende handlinger er effektivt forebygget.
Helle Klostergaard, kontorchef i Arbejdstilsynet, fortæller:
”Det kan være en rigtig voldsom oplevelse at blive truet, chikaneret eller skældt ud af vrede kunder – og når man er ung og helt ny på arbejdsmarkedet kan det give ar på sjælen, hvis ikke der bliver taget ordentligt hånd om problemet. Derfor vil vi gerne gøre arbejdsgiverne opmærksomme på, at krænkende adfærd mod unge i kasselinjen faktisk er et stort problem, som de har pligt til at sætte ind overfor.”
Vigtigt at de unge fortæller om oplevelsen
Selvom kampagnen primært henvender sig til arbejdsgiverne, vil Arbejdstilsynet også gerne nå ud til de unge med et budskab om, at krænkende adfærd er helt uacceptabelt, og at det er vigtigt, at de fortæller om oplevelsen.
”Nogle unge kan være usikre på, om de selv har været skyld i situationen. Til det er der bare at sige én ting: Krænkende adfærd er aldrig i orden, og det er vigtigt, at de unge ved, at det er fuldstændigt uacceptabelt, hvis nogen opfører sig ubehageligt over for dem. Det vil vi gerne sende et signal til de unge om – og opfordre dem til at fortælle det til deres arbejdsgiver, kollega eller deres forældre, hvis de føler, der er kunder, der overskrider deres grænser. Det er rigtig vigtigt, at de ikke går rundt med oplevelsen for sig selv,” siger Helle Klostergaard.
Kampagnen igangsættes på baggrund af Arbejdstilsynets tilsynserfaringer samt forskning om unges arbejdsmiljø i detailbranchen, der peger på, at unge medarbejdere i butikker oplever vrede eller utilfredse kunder, som kan have en grænseoverskridende adfærd, og at unge også oplever at blive udsat for seksuel chikane.
Gode råd til arbejdsgiverne:
o Som arbejdsgiver har du pligt til, at arbejdet planlægges, tilrettelægges og udføres, så risikoen for krænkende handlinger fra kunder er effektivt forebygget.
o Sørg for at kommunikere nogle klare retningslinjer, så ingen medarbejdere er i tvivl om, hvad de skal gøre, hvis de bliver udsat for krænkende handlinger.
o Oplær og instruér dine unge medarbejdere i, hvornår der kan opstå konflikter, og hvad de skal gøre, hvis det sker.
o Forbered dem på, at krænkende handlinger kan finde sted, så de ved, at det ikke er deres skyld.
o Grib ind over for kunder, der opfører sig grænseoverskridende over for dine medarbejdere. Det er ikke den unges ansvar at håndtere vrede kunder. Vær ekstra opmærksom på helt unge, der sidder i kassen.
o Tal med de unge medarbejdere om seksuel chikane, og hvordan de skal forholde sig, hvis de oplever det.
Gode råd til unge medarbejdere
o Når du starter på et nyt job, har du krav på at få en ordentlig oplæring. Sørg for at stille spørgsmål, hvis du er i tvivl om noget. Du kan fx spørge om, hvad du skal gøre, hvis en kunde klager, bliver vred eller opfører sig grænseoverskridende.
o Står du i en situation, hvor du føler dig utryg eller usikker på, hvordan du skal takle en kunde? Så hiv straks fat i din arbejdsgiver eller en kollega, der kan hjælpe dig.
o Har du oplevet, at en kunde har overskredet din grænse? Så fortæl det til din arbejdsgiver eller en kollega. Det kan også være en god ide at tale med dine forældre eller andre du har tillid til, så de kan støtte dig.
o Husk at du ikke er skyld i situationen. Krænkende adfærd er aldrig i orden.
|
Faktaboks om unges psykiske arbejdsmiljø i butikker
Kilde: Forskningsrapporten ”Bedre arbejdsmiljø for unge i detailbranchen (Team Arbejdsliv, 2018) samt Arbejdstilsynets tilsynserfaringer og opgørelse over anmeldte ulykker (2019). |
Links
Information om Arbejdstilsynet
Venlig hilsen
Lars Flindt Pedersen
Pressechef
Pressetelefon 72 20 93 94
Følg pressemeddelelser fra Arbejdstilsynet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Arbejdstilsynet
Ny kampagne: Kontakt Arbejdstilsynet, hvis du er bekymret for, at ansatte udfører farligt arbejde3.12.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
En ny landsdækkende kampagne sætter fokus på muligheden for at kontakte Arbejdstilsynet, hvis man oplever, at ansatte udfører farligt arbejde. Henvendelserne udgør en hjælp til at løfte arbejdsmiljøet i Danmark.
Efter Black Friday: Sikkerhed for chauffører og bude får særlig opmærksomhed i den travle højsæson2.12.2025 12:04:11 CET | Pressemeddelelse
Efter Black Friday sætter Arbejdstilsynet og beskæftigelsesminister Kaare Dybvad fokus på arbejdsmiljø for de chauffører og bude, der knokler for at levere danskernes pakker.
Medvirker børn og unge i dine opslag på sociale medier? Det skal du være opmærksom på29.10.2025 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Der gælder en række regler, når børn og unge medvirker i opslag på sociale medier – også når det er dine egne børn. Her kan du læse mere om, hvad du skal være opmærksom på i forhold til arbejdsmiljøloven.
Ny kampagne: Unge kan mere. Nu må de også mere.9.9.2025 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Unge under 18 år har fået flere muligheder for fritidsjob, efter at reglerne for unges arbejde i år er blevet ændret. Arbejdstilsynet lancerer i dag en ny kampagne og et nyt ungeunivers på at.dk, der skal udbrede viden om regler og muligheder.
Anbefalinger skal bidrage til at færre kommer til skade, når de arbejder med maskiner i landbruget8.5.2025 11:22:36 CEST | Pressemeddelelse
Regeringens Ekspertgruppe for Arbejdsulykker anbefaler, at aktørerne i branchen går sammen i et partnerskab for at styrke sikkerhedskulturen i landbruget. Det skal understøtte en stabil drift, hvor man ikke går på kompromis med sikkerheden.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum
