Ny hovedorganisation bliver en realitet

Ved dagens kongresser i FTF og LO i Odense har et flertal stemt ja til en ny hovedorganisation ved fusion af FTF og LO. ’Vi stemte nej, fordi der er nogle udfordringer i det fusionsoplæg, der var til afstemning, men demokratiet har talt, og det tager vi til efterretning’, siger Kent Petersen, formand for Finansforbundet.

Fredag d. 13. april bød på to samtidige kongresser i FTF og LO med ét overordnet punkt på dagsordenen – nemlig etableringen af en samlet hovedorganisation gennem en fusion af FTF og LO. På FTF-kongressen stemte 71,4 procent for fusionen.

’Vi har længe ment, at et bredere samarbejde grundlæggende er fornuftigt, for der er brug for at tilpasse fagbevægelsen til et arbejdsmarked under stor forandring. Det mangler man stadig at tage hånd om på nogle væsentlige områder, der ikke i tilstrækkelig grad bliver dækket af det oplæg, der var til afstemning i dag. Derfor stemte vi også nej, men i en demokratisk organisation må man jo også respektere de spilleregler, der er, og det er naturligvis den situation, vi må forholde os til’, siger Kent Petersen, formand for Finansforbundet.

Der afholdes i eftermiddag stiftende generalforsamling for den nye hovedorganisation, der bliver en realitet pr. 1. januar 2019 og samlet tæller 1,5 millioner lønmodtagere.

’Vi vil nu drøfte situationen med vores bagland på et ekstraordinært landsmøde i juni måned, som også er en vedtægtsmæssig nødvendighed for at kunne tilslutte os en ny hovedorganisation’, siger Kent Petersen.

Steen Lund Olsen er ny formand for FTFa25.10.2018 17:06Pressemeddelelse

På dagens delegeretmøde i FTFa d. 25. oktober er Steen Lund Olsen, næstformand i Finansforbundet, valgt som ny formand for a-kassen for de kommende to år. ’Jeg ser frem til at stå i spidsen for en veldrevet og stærk a-kasse, som gør en forskel for medlemmer på tværs af fagligheder og faglige organisationer. Det kræver et stærkt samarbejde og fællesskab, som jeg vil gøre mit yderste for at føre solidt videre’, siger Steen Lund Olsen

Finansforbundet træder ud af FTF/LO-fusion6.6.2018 14:34Pressemeddelelse

På et ekstraordinært landsmøde i dag d. 6. juni har Finansforbundet besluttet at udtræde af FTF i forbindelse med den forestående fusion med LO, der træder i kraft ved årsskiftet. ’På helt centrale områder finder vi ikke det rigtige match mellem vores medlemmer og den nye hovedorganisation, og derfor har vores landsmøde besluttet, at vi ikke bliver en del af fusionen’, siger Kent Petersen, formand for Finansforbundet