Ny hovedorganisation bliver en realitet

Ved dagens kongresser i FTF og LO i Odense har et flertal stemt ja til en ny hovedorganisation ved fusion af FTF og LO. ’Vi stemte nej, fordi der er nogle udfordringer i det fusionsoplæg, der var til afstemning, men demokratiet har talt, og det tager vi til efterretning’, siger Kent Petersen, formand for Finansforbundet.

Fredag d. 13. april bød på to samtidige kongresser i FTF og LO med ét overordnet punkt på dagsordenen – nemlig etableringen af en samlet hovedorganisation gennem en fusion af FTF og LO. På FTF-kongressen stemte 71,4 procent for fusionen.

’Vi har længe ment, at et bredere samarbejde grundlæggende er fornuftigt, for der er brug for at tilpasse fagbevægelsen til et arbejdsmarked under stor forandring. Det mangler man stadig at tage hånd om på nogle væsentlige områder, der ikke i tilstrækkelig grad bliver dækket af det oplæg, der var til afstemning i dag. Derfor stemte vi også nej, men i en demokratisk organisation må man jo også respektere de spilleregler, der er, og det er naturligvis den situation, vi må forholde os til’, siger Kent Petersen, formand for Finansforbundet.

Der afholdes i eftermiddag stiftende generalforsamling for den nye hovedorganisation, der bliver en realitet pr. 1. januar 2019 og samlet tæller 1,5 millioner lønmodtagere.

’Vi vil nu drøfte situationen med vores bagland på et ekstraordinært landsmøde i juni måned, som også er en vedtægtsmæssig nødvendighed for at kunne tilslutte os en ny hovedorganisation’, siger Kent Petersen.