Ny hjemmeside om Forundersøgelse af Als-Fyn-forbindelse

Sund & Bælt og Vejdirektoratet lancerer ny hjemmeside med opdateret information om forundersøgelsen af en fast forbindelse mellem Als og Fyn.

Fra i dag kan man på adressen www.als-fyn.dk finde opdaterede informationer om forundersøgelsen af en fast forbindelse mellem Als og Fyn.

Forundersøgelsen, der er en del af Infrastrukturplan 2035, undersøger både tunnel- og broløsninger samt opgradering af ca. 40 km vejanlæg på Als og Fyn for at finde en løsning, der er til gavn for flest mulige brugere, er økonomisk sammenhængende og giver størst mulige tidsbesparelser for rejsende.

Som en del af forundersøgelsen undersøges det blandt andet, hvor en fast forbindelse kan etableres, så der bliver taget mest hensyn til lokale landskabsforhold, naturområder, bebyggelser og kulturarv. Forundersøgelsen ser også på en opgradering af de landanlæg, som forbindelsen skal gå til og fra – Rute 43 på Fyn og Rute 8 på Als. Det er fastlagt, at der ikke foretages undersøgelser for etablering af nye motorveje hverken på Fyn eller Als.

Formålet med forundersøgelsen er at tilvejebringe et bedre grundlag for en politisk drøftelse og eventuelt en principbeslutning om projektets videre forløb. Forundersøgelsen gennemføres som et samarbejde mellem Sund & Bælt, der står for undersøgelser af kyst-kyst-strækningen på hav med tilknyttede ilandføringszoner på land, og Vejdirektoratet, der står for undersøgelser af landanlæg, klimaberegninger, samfundsøkonomi og erhvervsanalyser.

Forundersøgelsen forventes at være afsluttet sidst i 2024. I 2022 vil der blive holdt indledende tekniske møder med berørte kommuner og myndigheder. Disse møder følges op af offentlige orienteringsmøder, hvor interesserede kan komme og høre mere om forundersøgelsen og projektet med en fast vejforbindelse mellem Als og Fyn. Orienteringsmøder forventes gennemført i 2023.

- Vi glæder os til at komme i gang med forundersøgelsen af Als-Fyn projektet og ser frem til en god dialog med kommuner og interessenter i området. Målet med den tidlige inddragelse er, at vi opnår størst mulig viden om lokalområdet, så vi i forundersøgelsen har mulighed for at skabe det bedste grundlag for de videre politiske drøftelser om en fast Als-Fyn-forbindelse, siger Frederik Fisker, projektchef for Als-Fyn-forbindelsen i Sund & Bælt.

Læs mere om projektet og forundersøgelsen på den nye hjemmeside www.als-fyn.dk

Hvad er en forundersøgelse?

En forundersøgelse er en mindre grundig undersøgelse end en miljøkonsekvensvurdering – tidligere kaldet VVM-undersøgelse.

I forundersøgelsen bliver der analyseret på potentielle linjeføringer og mulige tekniske løsninger. Desuden indeholder arbejdet en opdateret trafikal- og finansiel analyse samt samfundsøkonomiske og miljømæssige analyser.

Når forundersøgelsen er offentliggjort, er det op til Folketinget, om – og hvordan, man ønsker at gå videre med projektet.

Det næste skridt vil i så fald være en miljøkonsekvensvurdering, som danner det endelige beslutningsgrundlag for en anlægslov – den politiske beslutning om at anlægge en fast forbindelse mellem Als og Fyn.

Tour de France kører over Storebæltsbroen på lørdag28.6.2022 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

På lørdag passerer verdens største cykelløb, Tour de France, Storebæltsbroen under 2. etape af løbet. Broen er lukket for al biltrafik fra kl. 13.00 til 18.00, og trafikken vil være påvirket hele dagen. Lørdag den 2. juli er Storebæltsbroen og motorvejene, der leder op til broen både på Fyn og Sjælland, spærret for trafikanter i begge retninger. Det sker i forbindelse med afviklingen af anden etape af Tour de France. Trafikanter bør undgå at krydse broen lørdag og i stedet tage turen over Storebælt i dagene op til eller efter Tourens tredje etape søndag den 3. juli. Derudover bliver motorvejen spærret ved Nyborg V. og Slagelse V. allerede kl. 12.30 for at sikre, at de sidste biler kan nå over Storebælt, inden broen lukker kl. 13.00. Trafikken på og omkring Storebæltsbroen vil være påvirket hele dagen lørdag den 2. juli fra kl. 06.00 til 23.00. Der kan i perioder være op til to timers ekstra rejsetid. Trafikinformation og øvrige transportmuligheder 2. juli Hold dig opdateret om forholde

Sommertrafik på Storebæltsbroen21.6.2022 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Sidste skoledag på fredag er samtidig startskuddet til ferietid og dermed også rejseaktiviteter. Det betyder ekstra trafik over Storebæltsbroen, hvor weekenderne generelt bliver travle. Mod Fyn og Jylland forventes flest biler at passere gennem betalingsanlægget på lørdage mellem kl. 10 og kl. 14, mens der i retning mod Sjælland vil være travlt både lørdage og søndage mellem kl. 12 og kl. 17. For at undgå ekstra ventetid på turen er det en god ide at betale med bizz eller nummerplade i de grønne Ekspresbaner. – Ud over at undgå den ekstra ventetid, så får man også den billigste tur over broen og sparer mindst 55 kr. pr. tur, siger chef for betalingsanlægget Jens Kjær Nielsen, og fortsætter – Det er dog vigtigt at være godt forberedt på turen hjemmefra. Tjek altid, at betalingskortet er opdateret. Så er man sikker på, at bizz eller nummerplade virker, når man kommer til betalingsanlægget. Det er stadig muligt at få en nummerpladeaftale inden sommerferien. Den kan nemlig benyttes til bet

Cykelløb over Storebælt på lørdag7.6.2022 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

På lørdag krydser godt 16.000 cyklister Storebæltsbroen, når Danmarks største motionscykelløb, Tour de Storebælt, afvikles som optakt til Tour de France. Broen er åben under hele løbet, men der kan opstå længere rejsetid. Kør derfor hjemmefra i god tid og kør gerne over Storebælt før kl. 13 eller efter kl. 21. Påvirkning af biltrafikken Under løbet vil der være dobbeltrettet trafik i de østgående spor i retning mod Sjælland, og vejens status ændres til landevej med en hastighedsbegrænsning på 80 km/t og overhaling forbudt. Trafikken vil være påvirket fra kl. 13, og indskrænkning til et spor sker ca. kl. 14.30. Det forventes, at trafikken er omlagt til normaltilstand efter løbet omkring kl. 21.00. I denne periode vil turen over broen tage længere tid end normalt. Der vil være kortvarig ventetid under omlægning til dobbeltrettet trafik, da broen lukkes helt for biltrafik i ca. en halv time, mens trafikken omlægges. Find mere info på Storebælts hjemmeside eller modtag trafikinfo via SMS.

Pyloner i gult markerer én måned til Tour de France2.6.2022 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

I dag er der præcis en måned til, verdens største cykelløb passerer Storebæltsbroen, når rytterne på anden etape af Tour de France kæmper om at køre først over målstregen i Nyborg I den anledning vil Storebæltsbroens 254 meter høje pyloner i aften lyse op i gult i tidsrummet fra kl. 22 til kl. 04. Herefter vil trafikanterne kunne møde synet at de gule pyloner alle nætter i weekenderne frem mod Touren som en del af Sund & Bælts indsats for at oplyse om løbets påvirkning af trafikken i en af sommerens største rejseweekender. - Storebæltsbroen er en vigtig livsnerve for trafikken på tværs af Danmark, og derfor gør vi et stort arbejde for at informere vores kunder om, at forbindelsen vil være lukket i fem timer, når Tour de France passerer broen 2. juli. Her vil de lysende gule pyloner indgå som en meget synligt påmindelse til bilisterne, siger Lene Gebauer Thomsen, kommunikationschef i Sund & Bælt. Fra fredag den 24. juni og frem til Touren vil pylonerne lyse gult hver aften for at byde c

Korridor uden om København H skal skabe kortere rejsetid med tog30.5.2022 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Sund & Bælt har underskrevet en aftale med NIRAS om rådgivning på en indledende undersøgelse af to anlægsprojekter, som giver plads til flere tog på jernbanen uden om København H. Det vil forbedre kapaciteten på skinnerne på tværs af Danmark fremover og bidrage til den grønne omstilling af transportområdet. De to projekter er en del af regeringens Infrastrukturplan 2035 fra sommeren 2021 og indgår som delprojekter i en sydlig jernbanekorridor, som blandt andet skal løse et stigende kapacitetsproblem på Københavns Hovedbanegård ved at lede dele af togtrafikken uden om stationen. - Vi er meget glade for, at vi nu er på plads med rådgivning på de to vigtige jernbaneprojekter, som sammen med vores øvrige aktiviteter med udvidelsen af Ny Kastrup Station på Amager vil være et løft af den kollektive transport, siger Anlægsdirektør i Sund & Bælt, Lars Fuhr Pedersen. Korridoren skal ifølge regeringens infrastrukturplan skabe mulighed for flere direkte togafgange og kortere rejsetid mellem Jylla