Ny genstartspulje åben: De første penge på vej ud at arbejde hos danske virksomheder

Det nye tiltag, Genstartsfonden, som oprettes ved et statsligt kapitalindskud i Vækstfonden, er nu åben. Dermed skal Vækstfonden sende 3 mia. kr. ud til danske virksomheder i form af ansvarlig lånekapital og egenkapital. Vækstfonden arbejder allerede på konkrete sager for mere end 200 mio. kr., og det er vigtig kapital, der skal sikre, at virksomhederne får iværksat de rigtige investeringer ovenpå Coronakrisen.

3 mia. kr. Så mange penge skal i løbet af det næste år ud at arbejde i form af såkaldt genstartskapital. Regeringen og en lang række af Folketingets partier har etableret den nye fond, Genstartsfonden, for at sikre solvens i ellers sunde virksomheder, der har brug for tålmodig kapital til at komme godt ud på den anden side af krisen.

Erhvervsminister Simon Kollerup:
”Vi skal undgå, at krisen sætter sig fast i de danske virksomheder. Med det brede net af hjælpepakker holder vi hånden under virksomhederne her og nu, men en genstart af erhvervslivet kræver også langsigtede initiativer, hvor hårdt ramte brancher får den rette hjælp til de rigtige investeringer. Derfor er jeg meget glad for, at Genstartfonden nu er åben. Her får vi mulighed for at understøtte stærke væksteventyr og skabe nye arbejdspladser.”

Det er netop egenkapitallignende finansiering, virksomhederne har behov for lige nu, fortæller Vækstfonden:

”Mange danske virksomheder har behov for at styrke deres soliditet, så de kan forsætte med at lave nye investeringer og udvikle deres forretning. Siden marts har de været nødt til at bruge af reserverne, og det er de reserver, vi vil medvirke til at fylde op med egenkapital og ansvarlige lån,” fortæller Rolf Kjærgaard, adm. direktør i Vækstfonden og fortsætter:

”Vi står lige nu på et afgørende tidspunkt i krisen. Vaccinationerne betyder, at vi kan skimte en vending ude i horisonten, så det handler om, at vi undgår, at krisen bider sig så meget fast, at mange virksomheder når at dreje nøglen om. Derfor skal kapitalen fra Genstartsfonden sikre, at danske virksomheder fortsat kan investere i at stå stærkt, når økonomien vender og dermed være med til at skabe vækst og arbejdspladser.”

Kapitalen fra Genstartsfonden kommer fra Vækstfonden i form af egenkapital og ansvarlige lån.

Er du på udkig efter kapital fra Genstartsfonden?
Kontakt Vækstfonden lige her: E-mail: kontakt@vf.dk eller mobil: +45 35 29 86 00

Genstartskapital fra Vækstfonden

Vækstfonden yder både egenkapital og ansvarlige lån til danske virksomheder som en del af Genstartsfonden. Et Ansvarligt lån fra Vækstfonden er en mellemting mellem fremmedkapital og egenkapital og er med til at øge virksomhedens soliditet. Ansvarlige lån er efterstillet anden lånefinansiering, og derfor kan lånet fungere som et supplement til egenkapitalen på virksomhedens balance. I modsætning til et almindeligt lån skal din virksomhed ikke stille sikkerheder for et Ansvarligt lån. Til gengæld vil kravet til forrentningen på lånet være højere.

Læs mere om genstartskapital fra Vækstfonden lige her.

For pressehenvendelser kontakt:
Kommunikationsrådgiver i Vækstfonden, Cecilie Idun Andersen: 31930573 eller e-mail: cea@vf.dk

Vækstfonden er statens finansieringsfond, som arbejder for at styrke danske virksomheders adgang til risikovillig kapital, så de kan skabe ny innovation, vækst og arbejdspladser. I tætte partnerskaber med banker og private investorer fra ind- og udland finansierer Vækstfonden virksomheder i alle brancher over hele landet. Og fonden kan være med hele vejen - fra virksomhedens spæde start, gennem høj vækst, til rejsen ud på de globale markeder og børsnoteringer. Siden 1992 har Vækstfonden medfinansieret vækst i over 10.000 virksomheder for et samlet tilsagn på mere end 38 mia. kr.

Odsherred-virksomhed: Dansk tang skal på menuen over hele jordkloden10.5.2021 08:00:17 CEST | Pressemeddelelse

Et skattekammer af en af fremtidens bæredygtige fødevarer – tang – befinder sig hele vejen rundt om Danmark i de danske farvande. Og opdagelsen af tangens mange sunde og bæredygtige egenskaber blev startskuddet for den vestsjællandske virksomhed Dansk Tang. Med ny kapital fra Vækstfonden skal delikatesserne fra Odsherred finde vej til endnu flere restauranter og privatpersoner i hele verden.

Rockstart rejser 164 mio. kr. i fond I i samarbejde med Vækstfonden og private investorer4.5.2021 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse

I juni 2019 rykkede den globale accelerator fond, Rockstart, ind på Højbro Plads i midten af København. Visionen for deres agrifood-fond i Danmark var klar: At udvikle fremtidens grønne virksomheder inden for landbrugs- og fødevareteknologi. Nu har accelerator-fonden lukket sin fond, Rockstart AgriFood I, i et såkaldt 'final close', hvor Vækstfonden investerer sammen med en lang række private investorer, heriblandt Arla.