Ny gasdrevet sømpistol fra fischer sikrer hurtig fastgørelse i beton

Fischers nye gasdrevne sømpistol gør montage i beton og stål til en leg. Muligheden for at fastgøre emner uden at forbore er en attraktiv tidsbesparelse på moderne byggepladser.
Fischer lancerer en ny gasdrevet sømpistol, fischer FGC 100, der med en energiafladning på hele 100 joule let kan forankre emner i hårde materialer som beton og stål. Foto: fischer.

På en byggeplads er hvert sekund værdifuldt, og hurtig montage kan have betydning for, om byggeriet bliver færdigt i tide eller ej. Derfor har fischer lanceret en ny gasdrevet sømpistol, fischer FGC 100, der med en energiafladning på hele 100 joule let kan forankre emner i hårde materialer som beton og stål.

– Mange håndværkere borer huller, indsætter plugs og skruer efterfølgende emner på plads, men det er en tidskrævende proces, der indebærer mange værktøjsskift. Med denne nye kraftkarl af en sømpistol, klares montagen nemt i en og samme bevægelse, siger Lars Holbæk, der er Nordic Product Manager i fischer A/S.

Løsningen med en gaspistol sikrer et forbedret arbejdsmiljø. Forboring er tungt arbejde og hårdt for kroppen, og det danner derudover en masse støv og larm, hvilket kræver brug af masker og høreværn. Med gaspistolen fra fischer klares opgaverne helt uden støv og med et minimum af støj, hvilket er en fordel for både brugeren og omverden.

Gennemtænkt værktøj

Sammen med lanceringen af fischer FGC 100 følger også et sortiment af skudsøm, der kan anvendes fleksibelt i forskellige materialer, såsom beton, stål og massive mursten. Sømpistolen er udviklet med håndværkeren for øje, og designet tilgodeser hurtig brug og hurtig udskiftning af sømmagasiner og gaspatroner.

– Så snart man får sømpistolen i hånden, er det tydeligt at mærke, at det er et gennemtænkt stykke værktøj. Ergonomien er behagelig, så man kan arbejde i mange timer, og takket være den monterede støtte på magasinet som samtidig let kan klikkes af, er det let altid at skyde sømmet vinkelret ind i materialet, hvilket sikrer den optimale forankring, forklarer Lars Holbæk.

De medfølgende lithium-ion-batterier er genopladelige og rækker til over 8000 skud på en opladning. Af tilbehør kan blandt andet købes et ekstra stort magasin med plads til 50 skudsøm i modsætning til standardmagasinets 26 skudsøm.

Ligesom alle andre produkter fra fischer er betonpistolen omfattet to års garanti på alle dele. Samtidig gælder 72 timers reparationsgaranti, så man er sikret, at der maksimalt går 72 timer fra fischer Service Center har modtaget pistolen, til den er repareret og tilbage hos ejeren klar til brug.

Lars Holbæk
Nordic Product Manager , Fischer A/S
LH@fischerdanmark.dk

Fischer A/S er en international producent og leverandør af befæstigelsesprodukter, bor, kemiprodukter og installationssystemer til byggebranchen. www.fischerdanmark.dk