NY GALLUP-UNDERSØGELSE: 70 procent af danske unge mener, Corona-krisen giver håb for fremtiden

Håb er ikke det ord, som oftest bliver forbundet med Corona-pandemien. Alligevel viser en ny undersøgelse fra Gallup og UNICEF Danmark, at hele 7 ud af 10 unge er enige i, at kampen mod Corona har vist, at vi hver især og i fællesskab kan ændre adfærd. Det, siger de, giver håb for klimakampen.

”Gallup-undersøgelsen fortæller mig, at danske børn og unge ikke bare er vores fremtid. De er også vores nutid - de er vores ledestjerner i kampene mod Corona og klimaforandringer, fordi de har håbet, og har indset, at sammen kan vi komme igennem de to store kriser,” siger Karen Hækkerup, generalsekretær i UNICEF Danmark.

Danske børn sætter verdens børns helbred højt

Ifølge den nye undersøgelse er det ikke alene de unges egen og mere bæredygtige fremtid, de går op i. Gallup-undersøgelsen viser også, at syv ud af ti har været deciderede bekymrede for verdens fattige børn under første bølge af Corona-krisen, mens hele 86 procent er enige i, at man især skal kæmpe for, at børn og familier i fattige lande ikke bliver ramt af Corona.

”Det samfunds- og verdenssind, som undersøgelsen viser, at de danske børn og unge har, kan vi være meget stolte af i Danmark. Vi kan også være stolte af, at danske børn tænker på både verdens børn og om deres nære relationer – deres forældre, bedsteforældre og venner. For undersøgelsen viser også, at over 70 procent af 6.-10. klasses elever har været bekymrede for, at de kunne smitte andre med COVID-19,” siger Karen Hækkerup.

Verdens børn og unge skal tages med på råd

Den nye undersøgelse fra Gallup og UNICEF Danmark udkommer i forbindelse med Børnenes Dag d. 20. november, hvor FNs børneorganisation hvert år fejrer Børnekonventionen, der blev vedtaget i 1989. En af kernerettigheder i Børnekonventionen er, at man skal have respekt for børns mening. Derfor giver vi i UNICEF Danmark børnene en stemme og mulighed for at vise den verden, de gerne vil være med til at bygge.

En ret, som danske børn og unge også mener, at der skal være fokus på, når det kommer til fremtiden. Et stort flertal af respondenterne mener, at vi kun kan vinde klimakampen, hvis voksne lytter mere til børn og unge.

”Både nutiden og fremtiden tilhører verdens børn og unge, derfor skal de selvfølgelig også være med til at definere den. De børn og unge, som Gallup har interviewet, peger på at vi voksne, der tager mange beslutninger om deres verden og deres liv, skal lytte til børnene og tage dem med på råd, når det kommer til deres klode, deres liv og deres fremtid,” siger Karen Hækkerup.

I forbindelse med Børnenes Dag 2020 er børn og unges ønsker og håb for fremtiden i centrum, når de på sociale medier kan dele deres visioner sammen med børn fra resten af verden, på DSB Hovedbanegården kan man opleve en globus, som er bygget ud fra verdens børns visioner, og både H.K.H. Kronprinsessen og udviklingsministeren kommer i tale, når danske børn stiller deres spørgsmål om, hvordan de vil være med til at forme en ny og lysere tid for verdens børn.

Alle relevante links kan findes her: https://www.unicef.dk/boernenes-dag/

Her kan bl.a. findes:

Undersøgelsen er lavet i samarbejde med Østifternes Fond.

Pressechef Peter Lykke Lind. Tlf. 30531916, mail: pllind@unicef.dk