Ny fynsk ildsjælepris skal fastholde lokale initiativer

ILDSJÆLEJAGT: Lokale ildsjæle og entusiastiske borgere er uundværlige for de små lokalsamfund på Fyn og Øerne. Nu vil GF Forsikring på Fyn hylde de fynske ildsjæle, der hver dag kæmper for at holde liv i både landsbyer, forstæder og nabolag.
- Uden en hjælpende hånd er vi simpelthen bange for, at ildsjælene ikke kommer igen efter den her pandemi, siger Claus Hanfgarn fra GF Fyn, der med GF Fyns Ildsjælepris vil sige tak til ildsjæle og entusiastiske lokalforeninger på både Fyn og Øerne. (Foto: GF Forsikring, stock)

2020 har været et hårdt år for foreningslivet, de sociale arrangementer og de lokale initiativer. Og det særlige sammenhold, der normalt kendetegner de små lokalsamfund på Fyn og Øerne, har været svært at holde fast i. Ingen byfester, ingen store loppemarkeder og ingen fælles arbejdsdage i idrætsforeningerne.

De trange kår har fået GF Fyn til at indstifte en helt ny pris – GF Fyns Ildsjælepris – som det fynske forsikringsselskab vil give til en lang række lokale ildsjæle og initiativer. Med prisen følger 20.000 kroner, som foreningen eller ildsjælen kan bruge på et initiativ i det nære lokalområde.

- Der er ingen tvivl om, at alle de fynske ildsjæle, der hver dag gør en forskel i de små lokalsamfund, har brug for et boost. Og det er lige præcis dét, vi gerne vil give dem med GF Fyns Ildsjælepris. Uden en hjælpende hånd er vi simpelthen bange for, at ildsjælene ikke kommer igen efter den her pandemi, siger Claus Hanfgarn fra GF Fyn, der har kontorer i Odense, Middelfart, Faaborg, Svendborg og Nyborg.

Fastholdelse og fejring
Tanken med GF Fyns Ildsjælepris er ikke kun at belønne ildsjæle og initiativer, der har gjort en ekstraordinær indsats i de seneste år. Når prismodtagerne skal vælges, kigger GF Fyn også efter foreninger, der har spændende og lokalt forankrede projekter i støbeskeen, som vi alle sammen kan gå og glæde os til.

- Det er vigtigt for os at støtte op om kommende arrangementer og initiativer, der kan være med til at skabe sammenhold og gode stunder i lokalområderne på Fyn og Øerne. Vi er selv et lokalt forsikringsselskab, og derfor ved vi, hvor meget et levende lokalsamfund betyder for fynboerne, siger Claus Hanfgarn og fortæller, at der ikke er en stram opskrift på en god kandidat til GF Fyns Ildsjælepris:

- En ildsjæl eller en ildforening kan være mange ting. Det kan for eksempel være en idrætsforening, der knokler med at stable en sommerfest på benene hvert eneste år, det kan være en gruppe unge, der hjælper naboerne med at handle, eller det kan være vinterbadeklubben, som har været et godt mødested i det forgangne pandemi-år.

Medlemmerne spiller en central rolle
Selvom GF Fyns Ildsjælepris kan gives til alle fynboer, så spiller GF Fyns ca. 30.000 medlemmer en central rolle i prisuddelingen. Det er nemlig kun medlemmerne, der kan nominere initiativer, foreninger og ildsjæle til prisen direkte via en formular på nettet.

- Selvom det kun er vores medlemmer, der rent praktisk kan nominere, så håber vi, at hele Fyn og alle Øerne vil være med til at hylde de lokale ildsjæle og støtte op om prisen. Hvis man ikke selv er medlem, er der helt sikkert en nabo, en ven eller et medlem i idrætsforeningen, der kan hjælpe med at nominere. Og ellers er man meget velkommen til at ringe til os – så skal vi nok hjælpe, fortæller Claus Hanfgarn.

Jagten på de fynske ildsjæle bliver skudt i gang den 16. april, hvor GF Fyns medlemmer får adgang til at nominere de lokale ildsjæle og foreninger, der har gjort – og gør – en ekstraordinær indsats i lokalområderne.

Faktaboks: Sådan forløber prisuddelingen
Der er åbent for nomineringer på hjemmesiden www.vindmedgf.dk/ildsjael fra den 16. april til den 23. maj, hvorefter GF Fyns lokale klubkontorer i Odense, Middelfart, Faaborg, Svendborg og Nyborg hver især udvælger en række nomineringer, som går videre i processen.

I sidste ende er GF Fyns 30.000 medlemmer også med til at vælge, hvem af de udvalgte kandidater, der skal belønnes med GF Fyns Ildsjælepris og 20.000 kroner. Det sker i løbet af sommeren 2021, hvorefter de heldige prismodtagere modtager både diplom og check i september.