Ny formand for Moesgaards bestyrelse

Radio 4 direktør Anne -Marie Dohm overtager formandsposten efter fhv. amtsborgmester Johannes Flensted-Jensen.
Bestyrelsesformand Anne-Marie Dohm

Moesgaard Museum har fra årsskiftet fået ny bestyrelsesformand. Det er Anne-Marie Dohm, der er direktør for Radio4 og tidligere direktør i DR, der overtager formandsposten efter forhenværende amtsborgmester, Johannes Flensted Jensen, der har siddet i bestyrelsen for museet siden 2002.

Johannes Flensted-Jensen har som formand for Moesgaards bestyrelse været med til at gennemføre opførelsen af museets store udstillingsbygning tegnet af Henning Larsen Architects. Siden åbningen af udstillingsbygningen i 2014 har Moesgaard Museum tiltrukket et overvældende stort antal gæster til museets nye permanente udstillinger og ikke mindst til de store, anmelderroste særudstillinger, som er blevet Moesgaards kendetegn.

Anne-Marie Dohm har siddet i bestyrelsen for Moesgaard i et år, og har taget del i arbejdet med museets nye strategi, som lanceres samtidig med formandsskiftet.

Moesgaard vil gøre de store, dybe verdenshistorier og globale sammenhænge til sit kendetegn og samtidig øge museets internationale engagement. De langsigtede forskningssatsninger og samarbejdet med Aarhus Universitet, som i hele Moesgaards historie har været et særligt omdrejningspunkt, skal styrkes yderligere og det samme skal museets synlighed og digitale tilbud.

”Jeg glæder mig til at bidrage til, at Moesgaard Museum i de kommende år udnytter museets helt unikke position til at sætte Danmark og nordisk kulturhistorie ind i en global sammenhæng. Med en stor satsning ønsker vi at tilbyde en større del af befolkningen indsigt i vores fælles fortid og forståelse for vores position i verden i dag,” siger Anne-Marie Dohm.

”Jeg ser meget frem til et tæt samarbejde med Anne-Marie Dohm om den fortsatte udvikling af Moesgaard. Vi er nu på et sted, hvor museet har fået etableret sig godt i de fantastiske, nye udstillingsrammer, og vi kan begynde at sætte store mål for fremtiden. Det er et arbejde, som Anne-Marie Dohm allerede har været dybt involveret i i bestyrelsen, og som jeg glæder mig til at fortsætte samarbejdet om,” siger direktør for Moesgaard Museum, Mads Kähler Holst.

Moesgaard Museum omfatter udover herregården og udstillingsbygningen i Højbjerg ved Aarhus også Vikingemuseet i Aarhus og lokalmuseerne i Odder og på Samsø. Moesgaard havde i 2019 et samlet besøgstal på 452.489.

Yderligere oplysninger kan fås hos:

Bestyrelsesformand Anne-Marie Dohm, mobil 5150 2990, mail amd@radio4.dk

Direktør for Moesgaard Museum, Mads Kähler Holst, mobil 2299 4915, mail mkh@moesgaardmuseum.dk

Bestyrelsesformand Anne-Marie Dohm

Nye undersøgelser indikerer, at 2000 år gammel krigerkvinde er begravet ved militært centrum i Midtjylland24.4.2024 12:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Nye analyser af knogler fra en jernaldergrav ved Hedegård i Midtjylland giver overraskende resultat: En af de afdøde er tilsyneladende en kvinde begravet med fuldt våbenudstyr. Det 2000 år gamle militære centrum ved Hedegård skal nu undersøges af Moesgaard Museum, Museum Midtjylland og Museum Horsens som led i forskningsprojektet ‘Under Pres.’

Moesgaard Skovmølle genåbner efter stor renovering22.4.2024 14:06:57 CEST | Pressemeddelelse

Den historiske Moesgaard Skovmølle ved Giber Å åbner efter fire års stilstand igen for offentligheden med en helt ny udstilling i møllebygningen, hvor man kan lære mere om vandmøllens store betydning for datidens samfund. På åbningsdagen torsdag den 2. maj og i udvalgte weekender vil engagerede mølleentusiaster sætte gang i vandmøllen, hvor man kan opleve den imponerende mekanik i fuld vigør.