Ny FinTech teknologi demokratiserer virksomhedernes bankdata og udfordrer pengeinstitutterne

Virksomheden bag Danmarks mest benyttede regnskabssystem e-conomic er i gang med at revolutionere den måde hvorpå små og mellemstore virksomheder i dag tilgår deres egne bankdata. Ca. 23.000 af Visma e-conomics i alt 150.000 kunder, ca. halvdelen af alle danske CVR nr., har allerede nu adgang til Visma e-conomics Smart Bank løsning, som giver virksomhedens kunder mulighed for at integrere deres regnskab og bank. Dette har hidtil ikke været muligt pga. lovgivning.

Smart Bank løsningen har været på markedet i få måneder, og den nye FinTech løsning fra Visma e-conomic giver de traditionelle, finansielle institutioner kamp til stregen. Mange af virksomhedens kunder har allerede set det smarte i den nye teknologi, der automatisk importerer bankposteringer ind i e-conomic flere gange om dagen, så bogholdere og regnskabspersonale slipper for administrative tunge byrder med at logge ind på netbank, printe kontoudtog og matche posteringer manuelt, som mange bogholdere og virksomhedsejere bruger rigtigt mange timer og ressourcer på hver dag.

“I 2021 har Smart Bank allerede sparet bogholdere og virksomhedsejere for hele 2,8 millioner tunge, administrative handlinger. Visma e-conomic benytter bankdata til at automatisere processer gennem machine learning, AI og kunstig intelligens, som giver oceaner af tid sparet, som danske virksomheder kan investere i mere værdiskabende processer fremadrettet”, forklarer Nicolai Hofsø, som er ansvarlig for FinTech-løsninger i Visma e-conomic.

Introduktionen af EU's PSD2 direktiv om Open Banking har åbnet op for en lang række nye finansielle services, et område, hvor banker og pengeinstitutter traditionelt har opereret, men virksomheden bag Danmarks førende regnskabsprogram e-conomic har været hurtige til at gribe de muligheder PSD2 bragte med sig og lancerede sidste år Smart Bank teknologien.

”Man kan sige at sammenspillet mellem software og bank er blevet markant bedre, og vi ser derfor en FinTech løsning som Smart Bank som en demokratisering af virksomhedernes egne bankdata, som bankerne traditionelt har siddet på. Vores Smart Bank teknologi kommer vores kunder til gode, både når det gælder om at spare tid og penge, men også som et strategisk forretningsværktøj, fordi vores kunder kan se deres økonomiske situation med her-og-nu-brillerne på.” udtaler Nicolai Hofsø og fortsætter: “Sådan som det er i dag for de fleste virksomheder, så bliver langt de fleste virksomheders regnskaber afstemt med helt op til 3 måneder gammel bankdata, og det kan enhver jo sige sig selv er et ringe kompas at styre efter.”

Investeringen i udvikling af FinTech løsninger som Smart Bank handler for Visma e-conomic ene og alene om at skabe værdi for kunderne. Visma e-conomic er konstant i tæt dialog med virksomhedens 150.000 kunder, og det er denne viden om kundernes økonomiske situation, pengestrømme, administrative rutiner og den eksisterende lovgivning, der gør Visma e-conomic i stand til at udvikle nye teknologiske løsninger, som Smart Bank, der ved hjælp af integreret opkobling til banken digitaliserer og automatiserer workflowet mellem revisorer, bogholdere og kunder, samtidig med at machine learning sikrer intelligent bogføring direkte i regnskabsprogrammet. Og jo større transparens og bedre realtids overblik, vi kan give vores kunder, jo mere værdi skaber Smart Bank for dem.

”Coronakrisen har i den grad sat problemet med manglende realtidsindsigt i egen virksomheds økonomi under lup og været katalysator for en FinTech løsning som Smart Bank”, siger Nicolai Hofsø. ”Vores kunder har aldrig haft så meget fokus på pengestrømme, data og likviditet som nu. Og vi ser tydeligt hvordan Smart Bank har givet vores kunder ejerskabet over deres bankdata tilbage i en tid, hvor mange virksomheder har haft brug for overblik og viden om deres egen økonomiske situation. Machine-learning og automatisering af regnskabs- og bogføringsprocesser, har virkelig givet vores kunder værdi, og vi kan da også se at rigtig mange af vores kunder har taget Smart Bank til sig. Pt. benytter ca. 23.000 af vores kunder Smart Bank (Snart 10.000 har integreret deres bank til EC totalt - Aiia og Bank Connect samlet), som er mange flere end vi havde forestillet os, så vi er meget tilfredse. Hvis alle vores 150.000 kunder, og det er altså hver andet aktive CVR nr i Danmark, brugte Smart Bank, så ville vi virkelig kunne rykke på digitalisering og dermed sparer vores kunder for både rigtigt megen tid og dermed penge og på den måde sætte turbo på danske virksomheders vækst og udvikling. Med andre ord, så har Visma e-conomic størrelsen til at gøre bankopkobling via regnskabsprogrammer til ‘the new normal’” slutter Nicolai Hofsø.

• Navn og adresse: Visma e-conomic A/S, Langebrogade 1, 1411 KBH K.
  • Grundlagt i 2001.
  • Ejerforhold: Ejerforhold: Visma e-conomic er ejet af Visma Group, som er ejet af syv fonde: Hg and co-investors ejer 54%, GIC ejer 16%, ICG ejer 7%, CPPIB ejer 6.0%, Warburg Pincus ejer 5%, TPG ejer 3% og General Atlantic ejer 2%. En bred ledelsesgruppe ejer dertil ca. 7% af Visma Groups aktieværdi.
  • Antal medarbejdere: Visma e-conomic består af mere end 300 medarbejdere hvoraf knap 100 arbejder i kundeservice, over 100 arbejder i produktudvikling og de resterende er fordelt mellem Salg, Marketing, Kommunikation og administration.
  • Antal kunder: 150.000 private små og mellemstore virksomheder.
  • Omsætning i 2019: 367.111.266 kr.