Ny fabrik på vej i Fredericia

Dansk Retursystem har købt en grund på Bundgårdvej i Fredericia tæt på motorvej og jernbane, hvor der skal bygges en moderne pant-fabrik. Fabrikken kommer til at beskæftige cirka 150 medarbejdere og vil står klar i udgangen af 2025.

Dansk Retursystems administrerende direktør Lars Krejberg Petersen og Fredericias borgmester Steen Wrist på Dansk Retursystems nye grund i Fredericia

Dansk Retursystem vil samle logistik og produktion i Vestdanmark på ny beliggenhed i Fredericia.

Derfor har virksomheden købt en 70.249 kvadratmeter stor grund på Bundgårdsvej af Fredericia Kommune, hvor der skal bygges en moderne pant-fabrik, der kan tage imod de ca. 1 mia. tomme flasker og dåser, der hvert år kommer retur vest for Storebælt. Dansk Retursystem har i dag en lignende fabrik i Høje Taastrup, der håndterer tilsvarende mængder øst for Storebælt. På fabrikken sorteres de indsamlede flasker og dåser, og materialerne sendes til genanvendelse.

"Grunden i Fredericia er valgt, fordi den ligger centralt i forhold til infrastrukturen med både motorvejsnet og jernbane. Desuden har vi allerede et godt samspil med de lokale uddannelsesmuligheder, fx i forhold til uddannelser til industri- og procesoperatør", siger administrerende direktør Lars Krejberg Petersen.

Dansk Retursystem lægger vægt på uddannelse af medarbejdere og kan desuden rumme medarbejdere med særlige behov. De principper fortsættes på fabrikken i Fredericia.

Det er forventningen, at det færdige anlæg kommer til at beskæftige cirka 150 medarbejdere, primært produktionsmedarbejdere og chauffører. Byggeriet skal efter planen stå klart i udgangen af 2025.

Flere informationer og aftaler om interview på tlf: 30 67 13 90.

Erik Husfeldts Vej 1
2630 Taastrup

Hver dag pantes 5,2 mio. flasker og dåser i Danmark – det svarer til, at stort set alle danskere hver dag panter en flaske eller dåse. Dansk Retursystem sørger for, at de pantede flasker og dåser bliver genanvendt til nye drikke- og fødevareemballager. Det sparer på jordens ressourcer, og det sparer klimaet for 210.000 tons CO2 årligt. Det danske pantsystem er et af verdens mest effektive pantsystemer og drives non-profit.

Dansk Retursystem vinder pris fra verdensomspændende aluminiumsproducent29.6.2022 15:16:57 CEST | Pressemeddelelse

Dansk Retursystem leverer aluminium fra pantdåser til aluminiumsmastodonten Novelis, som blandt mange andre aktiviteter smelter dåserne om til nye. Dåserne fra Danmark scorer så højt på kvalitet, leveringssikkerhed, innovation og bæredygtighed, at Dansk Retursystem har vundet en pris for ’Great Performance’ til Novelis Global Supplier Awards. Særligt arbejdet med CSR vækker opsigt i udlandet.