Ny epokegørende afgørelse: Esport er en foreningsidræt – og skal fritages for moms

Esport er en foreningsidræt på linje med håndbold, gymnastik og andre foreningsaktiviteter. En ny afgørelse fra Skatterådet slår fast, at esportsforeninger skal fritages for moms – en epokegørende og vigtig afgørelse, mener DGI.

Er esport en foreningsidræt og dermed en del af civilsamfundet? Ja, siger Skatterådet i ny afgørelse, som fritager esportsforeninger for moms.

DGI har rejst sagen, og afgørelsen er epokegørende, siger DGI’s formand Charlotte Bach Thomassen:

”I DGI har vi altid fremhævet, at esport er en foreningsaktivitet helt på linje med for eksempel fodbold, skydning og bordtennis. Derfor er det meget vigtigt, at Skatterådet i sin afgørelse slår fast, at esportsforeninger, som er med i DGI, skal fritages for moms ligesom andre idrætsforeninger. Afgørelsen er med til at sikre den fortsatte udvikling af foreningsesport, hvor børn og unge har mulighed for at dyrke esport uanset niveau, talent og social baggrund.”

Markant flere går til esport i en forening

Flere og flere børn og unge går til esport i en idrætsforening. DGI har de seneste år oplevet en markant vækst i antallet af foreninger, der kæmper med mus, skærm, fokus og udholdenhed, og antallet af esportsmedlemmer stiger støt. De seneste medlemstal fra 2019 viser, at 7.742 dyrker esport i en forening, en stigning på 58 procent på et år.

”At gå til esport i en idrætsforeninger handler ikke kun om at blive dygtigere til Counter-Strike, Fortnite eller et andet spil. Det er fællesskabet, der er afgørende i et trygt miljø med god tone og fokus på en aktiv livsstil, hvor fysisk, mental og social sundhed tager udgangspunkt i digitale aktiviteter,” siger Charlotte Bach Thomassen.

DGI har rejst sagen – og vundet

DGI rejste sagen i Skatterådet og fik medhold. Dermed er der nu sikkerhed for, at esportsforeninger ikke skal have momsregnskaber, og at esport er fritaget for moms ligesom andre frivillige idrætsforeninger.

For Skatterådet slår i afgørelsen fast, at ja, esport er en sportsgren omfattet af begrebet amatørsport jævnfør momslovens paragraf 13.

”Det ville være en bombe under de frivillige foreningers arbejde med at få flere børn og unge med i fællesskaberne. Trænere og ledere i foreningerne skal bruge deres energi på at skabe gode træningsmiljøer for medlemmerne, ikke på at lave momsregnskaber,” siger Charlotte Bach Thomassen.

Baggrunden for, at sagen blev rejst i Skatterådet, skal findes tilbage i 2017. Her var der en sag ved EU-domstolen om amatørsport og moms, der kunne rejse tvivl om de danske esportsforeningers momsfritagelse. Det fortæller Jesper Bianco Hildebrandt, der er director i PwC, som har ført sagen for DGI:

”Sagen og forløbet har vist os, at spørgsmålet om moms på esport i foreninger var højaktuelt, og at den nyere praksis fra EU kunne fortolkes i forskellige retninger. Heldigvis nåede Skatterådet frem til et resultat, der er med til at sikre, at foreningernes gode arbejde kan fortsætte,” siger Jesper Bianco Hildebrandt.

Fakta om esport og DGI

• I 2019 var der 7742 esportsmedlemmer i 187 foreninger. I 2018 var der 4912 medlemmer. En fremgang på knap 58 procent.
  • Sundhed og fysisk aktivitet er vigtige elementer i esportsforeninger i DGI, fordi du som spiller og træner performer bedre, når du er i god form, end når du ikke er.
  • DGI har i samarbejde med eSport Danmark, Ungdomsringen, Dansk Firmaidrætsforbund og med opbakning fra Center for Ludomani og Anti Doping Danmark udarbejdet et etisk kodeks for esporten. Det etiske kodeks giver foreninger redskaber til, hvordan god esports-skik kan implementeres og efterleves.
  • I 2019 tog 969 personer en uddannelse eller et kursus gennem DGI Esport, hvilket også var en markant stigning.Et gennemgående tema på alle uddannelser er sundhed i den brede WHO-forstand, det vil sige både fysisk, social og mental sundhed.
  • Læs også: Derfor arbejder DGI med esport: https://www.dgi.dk/esport/esport/artikler/derfor-arbejder-dgi-med-esport

DGI arbejder målrettet for at styrke motion og breddeidræt i Danmark. Vi tror på glæden ved idræt og på styrken i foreningsfællesskabet. DGI's 6400 foreninger har 1,7 mio. medlemmer.