Ny engagementsdirektør i Folkekirkens Nødhjælp: 10 års ledelseserfaring fra det offentlige og rundet af FDF

Folkekirkens Nødhjælp har ansat 47-årige Lars Lindholm som ny engagementsdirektør. Lars Lindholm kommer med 10 års ledelseserfaring fra blandt andet Miljø- og Fødevareministeriet - og er derudover rundet af det kirkelige og frivillige arbejde i FDF. Og så har han en fortid som budgetkoordinator i organisationen.

Birgitte Qvist-Sørensen, generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp siger:

”Jeg er virkelig glad og stolt over, at vi i Folkekirkens Nødhjælp kan tiltrække en stærk og erfaren leder fra statsadministrationen som Lars Lindholm. Han har samtidig erfaring med udvikling og ledelse i vores frivillige bagland. Jeg ser frem til samarbejdet med Lars om at fastholde og udvikle vores brand som en af de største og mest professionelle humanitære organisationer i Danmark. I Folkekirkens Nødhjælp mærker vi en kæmpe støtte fra danskerne til vores arbejde for mennesker i nød – og et dagligt engagement fra vores mere end 20.000 frivillige. Den støtte og opbakning skal Lars være med til at styrke og udvikle.”

Ifølge Birgitte Qvist-Sørensen er Lars Lindholms ledelseserfaring fra det offentlige, og hans kendskab til det frivillige arbejde, en perfekt baggrund for arbejdet som engagementsdirektør. Han skal lede og sætte den strategiske kurs for arbejdet med kommunikation og engagement og sikre, at Folkekirkens Nødhjælp fortsat er i tæt dialog med danskerne.

Lars Lindholm ser frem til de nye udfordringer i Folkekirkens Nødhjælp:

”Jeg glæder mig meget til at lede Folkekirkens Nødhjælps store og brede engagementsarbejde og inddrage endnu flere danskere i de vigtige globale dagsordener. Coronakrisen har vist os, hvor tæt verden hænger sammen, og at globale udfordringer skal løses i fællesskab. Folkekirkens Nødhjælp har historisk set været utroligt gode til at ramme tidsånden og engagere danskerne i verden. Det arbejde skal vi fortsætte og udvikle," siger den nye engagementsdirektør og tilføjer:

”I mine øjne er Folkekirkens Nødhjælp noget helt særligt. Det er en organisation, der er stærkt forankret værdimæssigt, og samtidig virkelig proaktiv og moderne i sit udtryk. Folkekirkens Nødhjælp sætter dagsordener, og markerer sig med klare holdninger i den offentlige debat til støtte for mennesker i nød. Det arbejde er jeg glad og stolt over at blive en del af.”

Lars Lindholm er uddannet cand. Scient. Pol og har arbejdet som kontorchef for minister- og ledelsessekretariaterne i Miljø- og Fødevareministeriet, styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering samt Økonomiforvaltningen i Københavns Kommune. Før det har han blandt andet været projektleder under FN’s klimakonference, COP 15, og budgetkoordinator i Folkekirkens Nødhjælp.

Folkekirkens Nødhjælp sender 3 millioner kroner til Gaza21.5.2021 18:00:13 CEST | Pressemeddelelse

Våbenhvilen torsdag aften mellem Israel og Hamas baner nu vejen for, at Folkekirkens Nødhjælp kan få hjælpen frem til de mange mennesker, der står uden tag over hovedet. ”Vi har oplevet en rørende stor opbakning til vores nødhjælpsindsats i Gaza - og våbenhvilen baner vejen for, at vi kan få hjælpen frem til dem, der har de største behov. Det gælder både den akutte hjælp til at redde liv, og den mere langsigtede indsats med at få genopbygget folks hjem og livsgrundlag,” siger Folkekirkens Nødhjælps generalsekretær, Birgitte Qvist-Sørensen. Folkekirkens Nødhjælp har allokeret 1,2 millioner fra Udenrigsministeriets nødhjælpskasse og et tilsvarende beløb fra den norske Regering. Derudover har organisationen indsamlet omkring en halv million kroner blandt danskerne til nødhjælp og genopbygning i Gaza. Så der er i første omgang knap 3 millioner kroner til indsatsen, der går via organisationens palæstinensiske partnere i Gaza. ”Folk har brug for vand, mad og et sikkert sted at sove. Det er n

De humanitære og menneskelige konsekvenser i Israel-Palæstina kan blive uoverskuelige19.5.2021 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Fælles udmelding om situationen i Gaza og på Vestbredden på vegne af Folkekirkens Nødhjælp, Mellemfolkeligt Samvirke, Amnesty International Danmark, Oxfam IBIS, Red Barnet, Dignity, EuroMed Rights, International Rehabilitation Council for Torture Victims, FN-forbundet, Danner, International Media Support, KFUM og KFUK i Danmark, Globalt Fokus, Betlehems Venner, Det Danske Hus i Palæstina.