Ny digital kollega på Fredensborg Rådhus
De fleste af os har mødt en chatbot, når vi handler på nettet og har brug for at stille spørgsmål til indkøbet. Nu findes den samme digitale funktion også på Fredensborg Kommunes hjemmeside.
Kiri er den første kommunale chatbot i Danmark, der kan besvare en bred vifte af generelle spørgsmål inden for hele borgerserviceområdet. Men som alle andre, der starter på et nyt arbejde, skal hun dog lige have lidt tid til at få helt styr på alle spørgsmål og svar.
”Jeg er glad for, at vi nu kan tage denne ekstra digitale service til borgerne i brug, og jeg håber, at Kiri bliver brugt flittigt fremover, fx til hurtigt at finde den rette selvbetjeningsløsning eller til at få svar på helt konkrete spørgsmål om kommunen”, siger borgmester Thomas Lykke Pedersen.
Lars Søndergaard, formand for Borgerservice-, Arbejdsmarkeds- og Erhvervsudvalget, supplerer:
”Vi har et klart mål om at tilbyde en god borgerservice, bl.a. ved at sikre tilgængelighed og en bred vifte af kanaler, som borgerne kan anvende. Vi har allerede et super velfungerende kontaktcenter og mange digitale selvbetjeningsløsninger på hjemmesiden. Med Kiri får vi en ny effektiv kanal, som forhåbentlig dækker flere forskellige behov hos vores målgrupper.
Vi har naturligvis testet Kiri, men hun kan stadig blive klogere. For selvom hun kan svare på meget, så er der også områder, som hun ikke har styr på endnu. Men det kommer stille og roligt”, slutter Lars Søndergaard og henviser til, at Kiri er konstrueret, så hun bliver klogere for hvert spørgsmål hun modtager, og ved hjælp af kunstig intelligens og 'machine learning' forbedrer hun løbende sine svar.
Inspiration fra Norge
Kiri kommer oprindelig fra Norge, hvor mere end 60 kommuner anvender chatbotten i fælleskab.
Den danske version af Kiri er udviklet i et samarbejde med 6 danske kommuner (Roskilde, Frederiksberg, Gladsaxe, Gentofte, Rudersdal og Lyngby-Taarbæk), Deloitte samt det norske firma Boost.ai. Fredensborg har testet løsningen og indarbejdet kommunespecifikke oplysninger såsom åbningstider mv.
I startfasen dækker Kiri områderne: flytning, pas, kørekort, vuggestue, børnehave, skole, kultur og fritid, sundhedskort og lægeskift, politik, valg og generelle spørgsmål om kommunen. Nogle af de næste områder der tilføjes er: affald og byggeri.
Det er afgørende for Fredensborg Kommune, at den nye chatbotteknologi lever op til de skærpede krav om beskyttelse af persondata (GDPR). Derfor har kommunen indgået en databehandleraftale med leverandør og har sikret sig at der ikke bliver gemt eller udstillet personlige oplysninger i forbindelse med anvendelsen af chatbotten.
Kontakter
Borgmester Thomas Lykke Pedersen (A), tlf. 25 29 19 42
Udvalgsformand Lars Søndergaard (V), tlf. tlf. 22 24 98 27
Billeder
Information om Fredensborg Kommune
Følg pressemeddelelser fra Fredensborg Kommune
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Fredensborg Kommune
Målrettet indsats har skaffet fritidsjob til 122 unge i kommunen15.9.2025 14:19:52 CEST | Pressemeddelelse
Et fritidsjob kan forbedre både de unges trivsel og selvtillid
Et samlet byråd står bag nyt budget i Fredensborg Kommune8.9.2025 10:59:36 CEST | Pressemeddelelse
Samtlige 27 medlemmer af Fredensborg Byråd står bag kommunens budget for 2026-29, der har overskriften ”Velfærd, natur og fremtidssikring”
Så kommer der flere parkeringspladser til Louisiana3.9.2025 13:01:24 CEST | Pressemeddelelse
Midt i september begynder arbejdet med at anlægge 50 nye grusparkeringspladser ved Humlebæk Strandvej
Kommunens klimaplan følger det gode spor2.9.2025 10:27:35 CEST | Pressemeddelelse
Dette års status på Fredensborg Kommunes klimaplan viser, at de gode takter fortsætter og mange mål nås som planlagt. Politisk er der fokus på mere skovrejsning og tilfredshed med, at kommunens C02 forbrug går den rette vej – blandt andet som følge af faldende forbrug af rødt kød i kommunens køkkener
Flere skal i sadlen: Fredensborg Kommune vedtager cykelstrategi12.8.2025 13:26:19 CEST | Pressemeddelelse
Den nye cykelstrategi skal være drivkraften bag en kulturændring, så cyklen fremover ses som det mest oplagte valg og ikke blot som et alternativ. Alle borgere inviteres til at bidrage til den kommende handleplan
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum