Ny DI-plan: 80 procent af offentlige indkøb skal være bæredygtige

Kommuner, regioner og stat køber årligt varer for mere end 80 mia. kr., så det er nødvendigt for Danmarks grønne omstilling, at indkøbene bliver mere bæredygtige. Derfor foreslår Dansk Industri, at 80 procent af alle offentlige indkøb skal være bæredygtige i 2025.

Dansk Industri (DI) inviterer nu Danmarks kommuner, regioner og stat til et samarbejde med det mål, at 80 procent af alle offentlige indkøb af alt fra sygeplejeartikler og kontorartikler til it-udstyr og møbler skal være bæredygtige i 2025. Med DI’s 2030-plan som udgangspunkt, har DI sammen med leverandørvirksomhederne til det offentlige lavet en plan med 20 konkrete forslag til, hvordan bæredygtighed kan komme i centrum i alle indkøb.

- Når DI og leverandørerne har sat sig en målsætning om, at 80 procent af alle offentlige indkøb skal være bæredygtige i 2025, så er det noget, der virkelig er nødvendigt for Danmarks grønne omstilling. I et globalt perspektiv er det unikt, at de private leverandører til den offentlige sektor står bag en indsats for mere klimavenlige offentlige indkøb, siger Lars Sandahl Sørensen, adm. direktør i DI.

- Derfor håber jeg, at regeringen, kommuner og regioner tager godt imod forslagene, så vi på tværs af det offentlige og private finder fælles veje, og laver en national strategi for bæredygtige offentlige indkøb.

DI vil i løbet af kort tid invitere centrale ministerier, kommuner og regioner til en rundbordsdrøftelse for at sætte gang i samarbejdet om de ændringer og indkøbsaftaler, som skal sætte skub i en mere bæredygtig offentlig indkøbspolitik i fremtiden.

Det offentlige køber ikke grønt ind

Store forandringer i de offentlige indkøb er afgørende for, at Danmark når regeringens målsætning om reduktion af udledningen af drivhusgasser. Alle sektorer i Danmark skal bidrage til, at Danmark kan nå 70 procents reduktion af drivhusgasser i 2030 – både private og offentlige. For Danmarks virksomheder vurderer i øjeblikket, at det offentlige ikke køber tilstrækkeligt grønt ind. DI har gennemført en survey blandt de største leverandører til det offentlige, og ni ud af 10 mener, at det offentlige fremover bør købe mere bæredygtigt ind. En del af problemet er, at det offentlige ikke køber de grønne varer, men lige så vigtigt er det, at logistik og bæredygtig håndtering af produktet efter brug, kommer i fokus fremover. Alle led skal tænkes med for at sikre bæredygtige indkøb.

- Et snævert fokus på grønne krav til selve produkterne, som det offentlige indkøber, er utilstrækkeligt. Logistik, kontraktkrav, totaløkonomi, indkøbs- og forbrugsmønstre samt fasen, hvor produktet ikke længere kan bruges skal indtænkes, hvis vi for alvor skal levere bæredygtige offentlige indkøb, siger Lars Sandahl Sørensen.

- Med vores 20 forslag som udgangspunkt glæder jeg mig til den videre proces. Der er stor opbakning blandt virksomhederne til en langt mere ambitiøs offentlig indkøbspolitik.

Danmark kan bruge de offentlige indkøbskroner klogere end i dag. Vi kan finansiere indkøb af grønnere og lidt dyrere produkter ved hjælp af besparelser andre steder. Eksempelvis er kravet om dag-til-dag-levering dyrt. Samtidig køber det offentlige mere småt ind end det private. Småindkøb og dag-til-dag-levering af små portioner rengørings- eller kontorartikler – for eksempel ti kuglepenne ad gangen til en daginstitution - er omkostningsfuldt både i penge og CO2. Her kan DI’s nye forslag relativt let skabe mere bæredygtige indkøb – og samtidig spare penge.

Flere oplysninger:
Direktør i DI Kent Damsgaard, tlf.: 2585 3216
Branchedirektør DI Service Jakob Scharff, tlf.: 2112 9423

PRESSEINVITATION: Klimamøde for service, it, rådgivning og turisme15.1.2020 11:25:34 CETPresseinvitation

Hvornår: Mandag den 20. januar kl. 13.30-16.00 Hvor: Industriens Hus, H.C. Andersens Boulevard 18, 1553 København V Arbejdet i regeringens 13 klimapartnerskaber er i gang. Spørgsmålet er, hvordan erhvervslivet i samarbejde med regeringen kan nå den ambitiøse målsætning om 70 procents CO2-reduktion i 2030? Svarene på det spørgsmål præsenterer og diskuterer klimapartnerskabet for service, it, rådgivere og turisme ved et stort klimamøde. Klimamødet byder på oplæg fra Katherine Richardson, professor og medlem af Klimarådet og Jesper Theilgaard, klimaekspert og meteorolog samt virksomhedscases og debat. Tilmelding hos presserådgiver i DI Lars Bøgeskov på LARB@di.dk eller tlf. 223 3138 Se program her: https://www.danskindustri.dk/arrangementer/soeg/arrangementer/klima-miljo-og-energi/klimapartnerskaberne-skudt-i-gang-virksomheder-i-di-tog-aktiv-del-til-gront-ide-laboratorium/ Følg os på:

DI og 3F Transport jubler over bred aftale om ordnede forhold på vejene15.1.2020 11:03:51 CETPressemeddelelse

Det er godt nyt for både transportvirksomheder og chauffører, at regeringen sammen med Venstre, Radikale, Dansk Folkeparti, Konservative, SF, Enhedslisten, Alternativet og Nye Borgerlige er nået til enighed om at omsætte aftalen mellem DA og FH’s aftale på vejtransportområdet til lov. Aftalen er et vigtigt tiltag for at sikre ordentlige og ordnede forhold på de danske veje, mener DI og 3F Transport.

PRESSEINVITATION: DI og 3F Transport tager hul på overenskomstforhandlingerne ‪14. januar13.1.2020 10:00:00 CETPresseinvitation

3F Transport og Dansk Industri tager hul på forhandlinger om nye overenskomster på transportområdet ‪tirsdag den 14. januar 2020. I den forbindelse inviteres pressen til en kort briefing: ‪Tirsdag den 14. januar kl. 11.00 ‪Industriens Hus ‪H.C. Andersens Boulevard 18 1553 København V Her vil der være mulighed for fotografering og spørgsmål til forhandlerne - navnlig formand, Jan Villadsen, forhandlingssekretær Flemming Overgaard og forhandlingssekretær Karsten Kristensen fra 3F Transport samt Dansk Industris adm. direktør Lars Sandahl Sørensen og viceadm. direktør Kim Graugaard. Forhandlingerne omfatter den såkaldte Fællesoverenskomst, der gælder for lagerarbejdere, chauffører og havnearbejdere, og aftalerne mellem DI og 3F Transport sætter rammerne for 40.000 medarbejdere på godt 900 virksomheder på transportområdet, der er medlem af DI. Følg os på: