Ny detailrapport: Virksomheder, som omfavner digital transformation, har mere loyale kunder.

3 ud af 4 danske detailvirskomheder forventer at vokse med 20% eller mere i 2022. Væksten skal opnås gennem mindre silotænkning og en højre grad af fusioneret betalingsteknologi med fokus på loyalitetsprogrammer. Det viser en ny, stor rapport om dansk og global detailhandel, der er udviklet af fintech-virksomheden Adyen.

Ny rapport viser, at dansk detailhandel er optimistiske og tror på vækst gennem innovation og teknologi – både fysisk og online (Billede: Adyen)

København, 20. april 2022: Den globale fintech-virksomhed Adyen offentliggør i dag en ny rapport, som undersøger nøgletal og trends inden for både dansk og global detailhandel. Rapporten er udviklet i samarbejde med Opinium Research LLP, der har spurgt 11.530 købmænd og mere end 40.000 forbrugere globalt. Lokalt i Danmark har 200 danske købmænd og 1000 danske forbrugere svaret på undersøgelsen.

Rapportens resultater peger på optimisme hos de danske købmænd – særligt hos dem, som allerede nu har stor fokus på digital transformation af deres forretning bl.a. ved at forene deres fysiske og digitale betalinger gennem såkaldt unified commerce. Det viser tal fra Adyens rapport, hvor 82% af de købmænd, som på nuværende tidspunkt har fokus på unified commerce, har svaret, at de forventer at vækste med 20% eller mere i 2022. Viser det sig, at detailhandlens forventede vækst bliver til virkelighed, kan detailhandlen potentielt bidrage med 217 milliarder DKK til den danske økonomi.

Loyalitet og teknologi hænger tæt sammen

Under pandemien har detailhandlen allerede vist dens modstandskraft og fleksibilitet i forhold til at omstille sig, og ifølge Adyens rapport mener 61% af de globale forbrugere, at virksomheder under pandemien benyttede teknologi positivt til at gøre deres produkter tilgængelige. Denne teknologiske udvikling af virksomheders drift var nødvendig under pandemien – og det er den stadig.

Spørger man de danske forbrugere, mener over halvdelen (54%), at virksomheder bliver nødt til at benytte teknologi til at gøre deres loyalitetsprogrammer nemmere og mere effektive. Og netop teknologi spiller uden tvivl en central rolle i detailhandlens udvikling, og købmændene bør huske, at det ikke kun er teknologi i form af onlinehandel, som bør forbedres. To ud af tre danskere fortrækker nemlig stadig at købe ind i en fysisk butik, og samtidig siger 56% af forbrugerne, at de er mere loyale overfor virksomheder, hvor de kan shoppe online, men returnere i den fysiske butik.

”Teknologi er allerede en stor del vores shoppingoplevelse i dag. De fleste forbrugere forventer, at lige meget om de køber ind fysisk i butikken, online eller et sted derimellem, så kan de let og ubesværet skifte mellem kanaler,” fortæller Tobias Lindh, Managing Director, Nordics & Baltics hos Adyen.

Han fortsætter; ”Dette er blot begyndelsen. Teknologi bør gennemsyre hele forretningen. Ved at bryde med silotænkning kan både virksomheders drift og kundeoplevelsen forbedres markant. Når virksomheder er forenet på tværs af kanaler, kan de samle data fra de forskellige aktiviteter til at skabe en bedre kundeoplevelse, samt benytte data fra på tværs af kunderejsen til at forbedre den måde, hvorpå der drives forretning. Og dette er netop nøglen til konkurrencemæssige fordele inden for moderne detailhandel.”

Adyens rapport peger på, at én måde at øge både effektivt og kundeoplevelse gennem teknologi er ved at forbedre kommunikationen mellem de forskellige betalingskanaler, som virksomheder benytter sig af ved henholdsvis fysisk og online salg. Desværre er loyalitetsprogrammer ofte andenprioritet for mange købmænd, hvilket kan vise sig at være en fejl på den lange bane. Hele 52% af de adspurgte danske forbrugere i Adyens undersøgelse proklamerer nemlig, at de i højere grad prioriterer at shoppe hos virksomheder, hvis loyalitetsprogrammer virker automatisk gennem deres betalingskort.

Linus Kajander, Presseansvarlig hos Adyen i Norden og Baltikum:

E-mail: linus.kajander@adyen.com

Om Adyen
Adyen er den finansielle teknologiplatform, der anvendes af mange af verdens førende virksomheder. Ved at tilbyde end-to-end betalinger, datadrevne indsigter og finansielle produkter i en enkelt, global løsning hjælper Adyen virksomheder med at nå deres mål hurtigere. Adyen har kontorer i flere lande og samarbejder med virksomheder som Elgiganten, Lakrids by Bulow, H&M, Bestseller og Spotify.

Svær overvægt på Sjælland: Mange kæmper alene og taber kampen mod vægten16.5.2022 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Flere end nogensinde lever i dag med svær overvægt i Region Sjælland. Det viser helt nye tal fra bl.a. Sundhedsstyrelsen. Selvom mange igen og igen prøver at komme de overflødige kilo til livs, taber de ofte kampen mod vægten – en kamp, som ofte kæmpes, men sjældent vindes alene. Det viser en undersøgelse, der sætter fokus på svær overvægt i Danmark. En overlæge og en sjællandsk person med svær overvægt (Josephine fra Lolland) kommenterer undersøgelsen.

Svær overvægt i Sydjylland: Mange kæmper alene og taber kampen mod vægten3.5.2022 06:23:00 CEST | Pressemeddelelse

Flere end nogensinde lever i dag med svær overvægt i Sydjylland. Det viser helt nye tal fra bl.a. Sundhedsstyrelsen. Selvom mange igen og igen prøver at komme de overflødige kilo til livs, taber de ofte kampen mod vægten – en kamp, som ofte kæmpes, men sjældent vindes alene. Det viser en undersøgelse, der sætter fokus på svær overvægt i Danmark. En overlæge og Maria med svær overvægt fra Grindsted kommenterer undersøgelsen.