Ny dansk kampagne skal hjælpe med at vaccinere frontpersonale i verdens mest udsatte lande. Trods mere end 8 millioner visninger er der lang vej endnu.

UNICEF Danmark har denne sommer søsat en kampagne kaldet ”Sammen heler vi en såret verden”. Kampagnen har til formål at skabe opmærksomhed omkring det store og akutte behov for finansiering af corona-vacciner til frontpersonalet i verdens fattigste lande, der lige nu står bagerst i køen. Men det er lettere sagt end gjort.
Astrid Haug for UNICEFs "Sammen heler vi en såret verden"-kampagne. Foto: Jannik Vestmar

Sammen med WHO er UNICEF en af de bærende kræfter bag den globale vaccinealliance COVAX, hvis mål er at vaccinere blandt andre sygeplejersker, jordemødre, læger og andet sundhedspersonale over hele verden. Og selvom COVAX allerede har leveret mere end 136 millioner vaccinedoser til 136 lande, så er behovet forsat stort og meget akut. Katastrofen raser stadig ude i verden, hvilket ses tydeligt i Indien, Nepal, Sri Lanka og på Maldiverne lige nu.

Vi hjælper bedst alle verdens børn, ved at vaccinere de voksne, som beskytter og hjælper dem i deres hverdag. Derfor har vi stort fokus på frontpersonale og lærere, så børn igen kan blive hjulpet, hvis de er syge, og så de kan komme tilbage til skolen,” fortæller Karen Hækkerup, generalsekretær i UNICEF.

Et blåt plaster der heler
Derfor har UNICEF lanceret en ny dansk kampagne med et blåt plaster som omdrejningspunkt. Det blå plaster skal markere, at helingen er i gang. Hele indsatsen har til formål at skabe opmærksomhed samt indsamle midler til en retfærdig vaccinefordeling.

Bag kampagnen
UNICEFs kampagneteam har til indsatsen fået hjælp af Advice A/S til koncept, Havas til annoncering på TV og print samt af Better Banners til bannermateriale. Kampagnen har opnået flotte resultater på impressions og awareness. Mange privatpersoner har også allerede støttet kampagnen med donationer. Desværre, er der lang vej endnu og hos UNICEF håber man, at særligt virksomheder vil donere til kampagnen, for at man for alvor kommer i mål med midlerne til COVAX og dermed hjælpen til frontpersonalet i verdens fattigste lande.

Kommunikationen er svær
Frontpersonale i hele verden står lige nu med præcis samme alvorlige problemstilling som vores danske sundhedspersonale i fronten. Selvom situationens alvor er nem at forstå, er det svært at gøre kommunikationen både nærværende og aktuel for danskerne, som i forvejen bombarderes med informationer om COVID-19, mutationer osv.

”Selvom vi alle sidder i samme båd, og alle gerne vil tilbage til den verden, vi kender, skal vi alligevel balancere på en knivsæg med denne kampagne. Folk er trætte af dommedagskommunikation, og vi har bestræbt os på at skabe en kampagne, hvor folk i virkeligheden kan gøre en forskel og spille en aktiv rolle i at få verden tilbage,” siger Kristina Rasmussen Cook, kampagnechef hos UNICEF Danmark.

Stor opbakning til kampagnen
UNICEF har allieret sig med en hel række af stærke partnere og ikke mindst overarme, der skal hjælpe med at skabe opmærksomhed omkring kampagnen, indsamle midler og bakke op. Det tæller blandt andet DSB, hvor 7Eleven har solgt donationsgaver. Herudover bakker store dele af det danske kulturliv op om kampagnen: Bl.a. det danske fodboldlandshold med Kasper Hjulmand i spidsen. Danskerne har desuden kunnet spotte plastret på seværdigheder i hele landet – for eksempel på armen af Thomas Dambo kæmpe trætrolde samt på overarmen af Mennesket ved Havet i Esbjerg – og mange flere! Dette har resulteret i 41 presseomtaler, takket være den brede, lokale forankring.

Kendte danskere som Mads Steffensen og Nicolaj Kopernikus bærer også stolt plastret på overarmen for at vise deres støtte og opbakning til UNICEF og COVAX. De har deltaget i UNICEFs TV-reklame, som danskerne også har kunnet møde på sociale medier og digitalt. Herudover, har adskillige kendte danskere og influencers bakket op om kampagnen på sociale medier.

Danskerne kan støtte kampagnen og selv få fingrene i de lyseblå plastre på Unicef.dk/plaster.

Kampagnens foreløbige resultater

Kampagnen er set 8.015.397 gange*

Visninger/impressions paid display: 7.705.873

Reach paid display: 1.059.775

Organisk reach social media: 303.961

Organisk impressions social media: 309.524

Likes social media: 5.417

Kommentarer social media: 175

Delinger social media: 18.188

Influencer omtaler (også fra kendte): 56

Presseomtaler: 41

*Obs i resultaterne er der ikke inkluderet visninger på TV eller læsertal fra Politiken.

Kristina Rasmussen Cook, Kampagnechef hos UNICEF Danmark, KRCook@unicef.dk & +45 30 63 19 39

Download
Mads Steffensen for UNICEFs "Sammen heler vi en såret verden"-kampagne. Foto: Jannik Vestmar
Mennesket ved Havet i Esbjerg med blåt plaster på. Foto: Jens Rasmussen