Ny bog opdaterer vores viden om angst

Angst en af de hyppigst forekommende psykiske lidelser, der rammer mennesker i alle aldersgrupper. Det gør Psykiatrifondens nye bog om angst nødvendig og relevant – både for fagpersoner og for de mennesker, der har angst eller kender nogen, der har. Som et frisk pust er denne solide fagbog krydret med skønlitterære passager for at beskrive de følelser, angst vækker i os.

Med bogen har man samlet den nyeste information om angst. Hvad er angst? Hvordan opstår den? Hvilke former findes der? Alle disse spørgsmål forsøger første del af bogen at besvare og forklare. Hvorimod anden del koncentrerer sig om, hvilke behandlingsmuligheder der eksisterer, og hvordan de virker. Herunder hvad er den nyeste viden om behandlinger.

Siden Psykiatrifonden udgav sin seneste bog om angst i 2009, er der sket uendelig meget på området. Angst er et emne, vi hele tiden bliver klogere på. Eksempelvis er der mange forskellige tilgange og nye behandlingsformer. Angstbogen dækker det behov for opsamling af, hvad vi ved i dag.

Skrevet af eksperter

Ægteparret Nicole og Raben Rosenberg, henholdsvis psykolog og psykiater, har det meste af deres professionelle liv fokuseret på angstlidelser. De har stået for arbejdet med at redigere og sammensætte bogen og har også selv skrevet flere kapitler. Desuden har en lang række andre eksperter bidraget til bogen. Med bogens brede faglighed belyses angst hele vejen rundt fra det biologiske aspekt, hvad man gør som pårørende, angst hos børn og hos ældre og til fokus på alle de nye behandlingsmetoder, og hvordan de virker.

Nicole fortæller: ”Nogle kapitler har størst interesse for behandlere, mens andre er mere relevante for patienter eller pårørende. Men de fleste kan læses af alle, for det er noget, som berører os alle i forskellig grad.”

Angst udtrykt igennem litteraturen

Igennem hele bogen er der små, skønlitterære bidrag fra ældre og nyere værker, som i særlig grad evner at beskrive angst, som den opleves af det enkelte menneske. Med bidrag fra bl.a. Tove Ditlevsen, digt af Niels Barfoed og uddrag af Brødrene Løvehjerte, som smukt indkapsler det følelsesmæssige register, man oplever ved angst.

”Det er vores ønske med disse tekster at understrege, at forståelse af angst kræver bidrag fra flere forskellige fag, at fremhæve kontinuiteten mellem normal angst og angstlidelser og at give angsten en subjektiv stemme”, uddyber Nicole Rosenberg.

Angstbogen er ude allerede nu, og den kan købes i Psykiatrifondens webshop (link) eller hos boghandlere.

Nekrolog: Ekstremt nærvær og brændende engagement var kendetegnende for børnenes faglige og menneskelige fyrtårn Per Schultz Jørgensen5.12.2022 20:30:00 CET | Pressemeddelelse

Børneopdragelse, familieliv og karakterdannelse. Disse faglige nøgleord vil altid være nært forbundne med professor Per Schultz Jørgensen, der døde den 5. december, 89 år gammel. Enestående, varm og generøs er nogle af de menneskelige nøgleord, han er forbundet med. Han var en del af Psykiatrifondens bestyrelse i 15 år, og det var ham, der bragte det vigtige blik for børn, unge og forebyggelse ind i Psykiatrifonden.

Midt i en krisetid: Sådan får du styr på bekymringerne30.11.2022 13:00:00 CET | Pressemeddelelse

Vi lever i en tid, hvor det nogle gange kan virke som om, at kriserne nærmest står i kø. Fra krig i Ukraine til rekordhøje energipriser, der kan true mange på privatøkonomien. Det påvirker mennesker at leve i en krisetid, og er du psykisk sårbar eller lever med en psykisk sygdom, kan det være ekstra svært at navigere i bekymringer, katastrofetanker og i strømmen af dårlige nyheder. Men hvad kan man selv gøre, når bekymringerne og tankerne fylder for meget? Liza Marie Johnson, leder af Psykiatrifondens rådgivning, giver fem gode råd om at komme godt igennem en krisetid.

Organisationer vil have 310.000 glemte børn på dagsordenen7.10.2022 11:50:05 CEST | Pressemeddelelse

De 310.000 børn, der vokser op i familier med psykisk sygdom, skal op af glemmekassen og ind på den politiske dagsorden. Det var sigtet med en tre meter høj glemmekasse, som organisationerne Børns Vilkår og Psykiatrifonden stod bag torsdag. Sundhedsminister Magnus Heunicke, (S), lagde blandt mange andre politikere vejen forbi og erklærede sig enig i, at hvis børnene skal have den hjælp, de har brug for, kræver det en systematisk og tidlig indsats.